Karbonering av 11-12% stout

Hei,

Har brygget en RIS med US-05. FG ligger nå stabilt på 1.020 og jeg har regnet ut at den ligger en plass mellom 11 og 11,5% ABV.

Klarer gjæra flaskekarbonering? Eller blir det for mye alkohol? Pitchet rikelig med gjær. 5 pakker.

Kan jeg evt bruke CBC-1 gjær for å karbonere med? Vil denne gjøre noe med FG? (Hadde en stout som tidligere ble flaskebombe med CBC-1...)

Eller er det tryggeste fating og så beergun over på flaske. Dette er jo en øl som jeg gjerne vil ha på flaske til spesielle anledninger.
 
Hei,

Har brygget en RIS med US-05. FG ligger nå stabilt på 1.020 og jeg har regnet ut at den ligger en plass mellom 11 og 11,5% ABV.

Klarer gjæra flaskekarbonering? Eller blir det for mye alkohol? Pitchet rikelig med gjær. 5 pakker.

Kan jeg evt bruke CBC-1 gjær for å karbonere med? Vil denne gjøre noe med FG? (Hadde en stout som tidligere ble flaskebombe med CBC-1...)

Eller er det tryggeste fating og så beergun over på flaske. Dette er jo en øl som jeg gjerne vil ha på flaske til spesielle anledninger.
Jeg ville kjørt cbc-1 for sikkerhets skyld. Har noen dårlige erfaringer med flaskekarbonering av veldig sterkt øl. Cbc-1 klarer ikke spise maltotriose, så noen fare for flaskebomber bør det ikke være hvis us-05 har spist seg ferdig.
 
Skader ikke.. Jeg anser 1.020 for en trygg SG på en såpass heftig øl. Jeg brukte CBC-1 på en 1.112 - > 1.035 stout og den ble helt fin.
 
Jeg har vekslende hell med cbc og generell flaskekarbonering av store øl. Nå går alt på fat her og så heller flaske etterpå.
 
us o5 klarer å karbonere den uten tisetting av gjær. hadde en på 12,6% som gikk helt fint. tilsatte dog ekstra us05 på den siste stouten på 11,5 og var karbonert på vel en uke
 
Jeg har vekslende hell med cbc og generell flaskekarbonering av store øl. Nå går alt på fat her og så heller flaske etterpå.

Det er også min erfaring. Men alle mine tyngre flaskeøl har blitt karbonert, tilslutt, ved hjelp av tålmodighet. Med øl på rundt 9% pleier det faktisk å ta meg rundt 6 uker å få dem tilfredstillende karbonert. Et råd som ofte blir gitt, er å periodevis å la dem stå opp-ned. Det har fungert for meg, men da vil bunnfallet klistre seg rundt flaskeåpningen. Nå pleier jeg heller vende forsiktig på dem i ny og ne.
 
Nå ble jeg ganske usikker her på hva jeg skal gjøre... Hadde i alle fall tenkt til å vente et par uker før evt flasking, så får tenkte meg litt om :)
 
Har selv bare en erfaring med CBC-1 og den er kortsiktig. Tappa flasker med imp stout på 12% før jul. Testa karbonering midten av januar, heeelt flatt. Ikke noe lyd av kullsyre når korken blei åpna. Bestilte en pakke CBC-1 og rehydrerte med 2 desiliter 35C vann som instrukser sa. Lot det romtemperere seg, og jekka alle flasker, sneik to dråper i hver flaske med en pipette, og trilla det på plass igjen under trappa. Etter ei uke var det karbonert. Etter tre uker er det fortsatt bra. Men det er to flasker av hundre, så hvordan gjennomsnittet er har jeg vanskelig for å si noe om enda, men for meg ser det ut til å ha løst problemet.
 
Noe å utdype?

Jeg har kun brukt CBC-1 én gang på en tung øl, tilsetting ved flasking. 2 pakker på rundt 40 liter, rehydrert. Det utgjorde ingen forskjell i karboneringstid for meg, i forhold til tidligere med kun gjær i suspensjon.
Men alle ølene har blitt karbonert tilslutt. Jeg brygger f.eks en fast juleøl hvert år (flasker kun juleøl), på rett under 10%. Det tar rutinemessig rundt 6 uker å få den karbonert. 20-25 grader, vender flaskene i ny og ne.
 
Sist redigert:
Det er mulig jeg husker feil, og at jeg faktisk brukte kun én pakke cbc på 40 liter. Muligens blir resultatet bedre med mer gjær.
Om jeg kan unngå et ledd i bryggingen, så er det kjærkomment. Alle ølene har tålt 6 uker karbonering helt utmerket. Årets juleøl ble brygget i mars i fjor, og den er helt fantastisk nå.
 
Jeg karbonerte naturlig med restgjær etter min Birger tidligere i fjor. Den brukte lang tid(cirka 4 uker) på å karbonere men det fungerte greit det. Det er en stout på 12%.
Gjæren var WLP004.
 
Det er mulig jeg husker feil, og at jeg faktisk brukte kun én pakke cbc på 40 liter. Muligens blir resultatet bedre med mer gjær.
Om jeg kan unngå et ledd i bryggingen, så er det kjærkomment. Alle ølene har tålt 6 uker karbonering helt utmerket. Årets juleøl ble brygget i mars i fjor, og den er helt fantastisk nå.
Du trenger bare mikroskopiske mengder CBC1. Faktisk bare 10 g til 100 liter: http://www.lallemandbrewing.com/docs/products/tds/TDS_LALBREW_PREM_CBC1_ENGLISH_DIGITAL.pdf
 
Tilbake
Topp