Du kan fortsette slik, eller enda enklere la det forbli tilkoblet et par uker.Satte på 1,5 bar i går kveld, koblet fra sodastream og satt det i kjøleskapet. Da jeg våknet i mårest var det 0,3 bar igjen. Er det bare slik jeg skal fortsette ?
CO2 i væskeform koker på -78,50⁰C så du får nok trykk i kjøleskapet.Jeg er bare så usikker på ting med trykk på, kan sodastream trygt stå sammen med keg i kjøleskapet ?
Hvordan regne ut hvor mange gram CO2 eg trenger?Kommersiell brus har 3-4 vol karbonering, så det er bare å gønne på. Det enkleste er å veie gassflasken. Da er hele prosessen unnagjort på 10 minutter.
1 vol er definert som 1 liter CO2 per liter væske. 1 liter CO2 veier ca 2 gram. Dermed blir regnestykket for et vanlig 19 liters fat med 2,7 vol karbonering: 2 gram X 2,7 X 19 = 102,6 gram. MEN: Øl inneholder allerede CO2 fra gjæringen, og det må trekkes fra. Da snakker vi som regel om 0,8 til 1 vol. Derfor gir 60-70 gram CO2 alltid et godt resultat. Heldigvis finnes det kalkulatorer på nett som kan beregne nøyaktig mengde vol i gjæret øl, f.eks. denne. Kaldgjæret øl inneholder mer CO2 enn varmgjæret.Hvordan regne ut hvor mange gram CO2 eg trenger?
Takk, for utfyllende svar. Kjekt å kunne regne ut om en skal hurtigkarbonere på fat i forskjellige størrelser.1 vol er definert som 1 liter CO2 per liter væske. 1 liter CO2 veier ca 2 gram. Dermed blir regnestykket for et vanlig 19 liters fat med 2,7 vol karbonering: 2 gram X 2,7 X 19 = 102,6 gram. MEN: Øl inneholder allerede CO2 fra gjæringen, og det må trekkes fra. Da snakker vi som regel om 0,8 til 1 vol. Derfor gir 60-70 gram CO2 alltid et godt resultat. Heldigvis finnes det kalkulatorer på nett som kan beregne nøyaktig mengde vol i gjæret øl, f.eks. denne. Kaldgjæret øl inneholder mer CO2 enn varmgjæret.