Karbonering av brus i cornelius fat

Fått mitt første corneliusfat. Noen tips til hvilket trykk jeg burde bruke for å lage brus?

Funker dette ellers som en ukeg at gassen skal stå tilkoblet, helst i kjøleskapet og ristes av og til?
 
Jeg karbonerer gjerne en del hardere enn 1.1, typisk opp mot 1.5. Det er en eller annen lekkasje hos meg, så jeg setter på drøye 2 bar, kobler fra CO₂, og lar det stå en dag eller så før jeg gjentar prosedyren til det har passe trykk. Jeg gidder ikke riste, men om man gjør det går prosessen kjappere. Fatet står da i kjølerom.

(Har en slags ferdigblandet Rose's lime + farris-limonade som er veldig frisk og fin.)
 
Satte på 1,5 bar i går kveld, koblet fra sodastream og satt det i kjøleskapet. Da jeg våknet i mårest var det 0,3 bar igjen. Er det bare slik jeg skal fortsette ?
 
Satte på 1,5 bar i går kveld, koblet fra sodastream og satt det i kjøleskapet. Da jeg våknet i mårest var det 0,3 bar igjen. Er det bare slik jeg skal fortsette ?
Du kan fortsette slik, eller enda enklere la det forbli tilkoblet et par uker.
 
Kommersiell brus har 3-4 vol karbonering, så det er bare å gønne på. Det enkleste er å veie gassflasken. Da er hele prosessen unnagjort på 10 minutter.
 
Hvordan regne ut hvor mange gram CO2 eg trenger?
1 vol er definert som 1 liter CO2 per liter væske. 1 liter CO2 veier ca 2 gram. Dermed blir regnestykket for et vanlig 19 liters fat med 2,7 vol karbonering: 2 gram X 2,7 X 19 = 102,6 gram. MEN: Øl inneholder allerede CO2 fra gjæringen, og det må trekkes fra. Da snakker vi som regel om 0,8 til 1 vol. Derfor gir 60-70 gram CO2 alltid et godt resultat. Heldigvis finnes det kalkulatorer på nett som kan beregne nøyaktig mengde vol i gjæret øl, f.eks. denne. Kaldgjæret øl inneholder mer CO2 enn varmgjæret.
 
1 vol er definert som 1 liter CO2 per liter væske. 1 liter CO2 veier ca 2 gram. Dermed blir regnestykket for et vanlig 19 liters fat med 2,7 vol karbonering: 2 gram X 2,7 X 19 = 102,6 gram. MEN: Øl inneholder allerede CO2 fra gjæringen, og det må trekkes fra. Da snakker vi som regel om 0,8 til 1 vol. Derfor gir 60-70 gram CO2 alltid et godt resultat. Heldigvis finnes det kalkulatorer på nett som kan beregne nøyaktig mengde vol i gjæret øl, f.eks. denne. Kaldgjæret øl inneholder mer CO2 enn varmgjæret.
Takk, for utfyllende svar. Kjekt å kunne regne ut om en skal hurtigkarbonere på fat i forskjellige størrelser.
 
olbrygging.no selger brus ekstrakt og har en video på youtube og i den sier de 3m på 3 bar med rulling på fate.E har prøvd og ble bra vil e si med co2 den colaen
 
Tilbake
Topp