Karbonering corneliusfat!!!

Hei.
Har fått min 1 batch (18 liter) på fat. Rullet fat med 3 bar i 5 min, også inn i kjøleskap (3,5-4 grader)
Står nå med 1,0 bar. FG:1013. Tsjekkisk Pilsner Har jeg riktig trykk? Og hvor lenge må det stå?
Måtte smake litt i kveld:) God på smak, men litt lite skum, som tapte seg fort og derav litt flat. Tapper med picnic kran. Vet jeg er tidlig ute å smaker.. Råd og tips mottas med takk og bukk:)

Den Pilsen blir helt knall den. Bare la den stå i noen dager så skal du se at boblene sitter bedre. Om den overlever en måned eller to skal du også merke at smaken modnes litt og den blir enda bedre. Har forståelse for at det ikke alltid er så lett å la de stå... Alt høres riktig ut for meg om karboneringsprosessen, 1 bar på 3,5-4 grader blir vel rett over 2,5 CO2 volum som er midt i blinken synes jeg.
(Nå må noen som virkelig kan dette komme å arrestere!)

Den Pilsen blir helt knall den. Bare la den stå i noen dager så skal du se at boblene sitter bedre. Om den overlever en måned eller to skal du også merke at smaken modnes litt og den blir enda bedre. Har forståelse for at det ikke alltid er så lett å la de stå... Alt høres riktig ut for meg om karboneringsprosessen, 1 bar på 3,5-4 grader blir vel rett over 2,5 CO2 volum som er midt i blinken synes jeg.
(Nå må noen som virkelig kan dette komme å arrestere!)
Takk for svar:) Det synes jeg høres meget bra ut. Er jo fersking i dette her, men prøver å være grundig og nøyaktig i alle ledd her etter som jeg setter pris på gode resultater.

Jeg setter stort alt øl som skal karboneres kaldt ( 3-4 grader) med 1,4 bars trykk (uten rulling osv). Så begynner jeg å prøvesmake litt inntil karbonering og skum er slik jeg vil. Stort sett klart i løpet av en uke..

Pils tjener mye på 4-8 ukers lagring!

Tilbake
Topp