Karbonering feilet?

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg klarte ikke å vente, men måtte teste mitt første brygg. Det var en IPA som jeg flasket på mandag kveld. Har stått i ca 20 grader siden det.
Satte en flaske i kjøleskapet tidligere i dag og det var blitt god og kald. Når jeg åpnet var det null kullsyre. Brukte karboneringsdrops, 2 stk på 0,5l, og de var borte. Det smakte ikke spesielt søtt, så jeg mistenker lekkasje i korken, men noe futt burde det vært? Var en tysk flaske med patentkork. Vasket flasken godt og sprutet litt starsan i toppen av flasken før fylling og på korken før den ble stengt.

Har to PET flasker (for jeg gikk tom for glassflasker), en 1,5l og en 0,5l. Disse har med det siste bunnfallet, men ser ut til å ha satt seg ganske bra. De har blitt gradvis hardere dag for dag, så der må det ha skjedd noe.
Jeg stakk om før jeg satte brygget kaldt (7-10 grader) i noen dager. Tenkte det skulle gi bedre klarning. Kan det ha ødelagt?

Jeg kan jo ha glemt sukker i den ene flaska, men det virker søkt...

Får teste en ny flaske i morgen. :p

Hvis flere flasker er tamme, er det noe jeg kan gjøre? Tilsette gjær og sukker? Vente lenger?
 
Etter fire dager burde det jo være et hint av kullsyre iallfall.  Hvilken gjær brukte du?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Safale US-05.
Etter (første) primærgjæring hadde jeg i spraymalt siden OG hadde vært litt lav og SG da var 1006. Den gjæret ut til 1009 på fire-fem dager, så tørrhumlet jeg ca en uke før jeg stakk om og satte kjølig. Flasket etter tre-fire dager. Veldig lite bunnfall på flasken jeg smakte på i går, men uklar. Hadde i Super Moss HB siste 10 min av kokingen. Skal teste en flaske om noen timer. Akkurat satt i kjøleskap.
 
Testet to flasker i kveld en 0,5 glass med kronekork og to karb drops, en 0,5 pet med ca 5-6g sukker. Glassflaska var så godt som uten futt, pet flaska var med futt, og smakte bra! Den var det ganske mye bunnfall i, så kanskje det hjalp til?
Det kom en liten lyd ved jekking av glassflaska, så kanskje det må stå litt lenger og med høyere temp?
Neste brygg så blir det sukkerlake og et ekstra omstikk på flaskedagen med heverten godt nede i omstikkingskaret.
 
Nå har jeg testet en ny flaske. Null futt, og noe søtt innhold. Kan gjæren ha dødd eller havnet kun i bunnfallet?
Hva kan jeg gjøre? Kjøpe en pakke med samme gjær jeg brukte, blande med litt sukkerlake eller vann+spraymalt kokt opp? Hvor mye gjær, og sukker eller dme blanding skal jeg ha på for karbonering? Ikke plass til mye i flaskene...
 
Jærbrygg skrev:
Når det skal karboneres bør flaskene stå ved 20-22 grader i 10-14 dager,har du gjort det?

De har stått ca 14 dager i 19-20 grader.

De to jeg hadde på PET (med mye grums og sukker i stedet for drops) ble veldig bra, første etter bare 1 ukes tid.
 
Buster skrev:
Prøv å sett de inn på 22-24 grader,,minst 1-2 uker. Da bør det skje noe.

Da får flaskene i alle fall få påsken på seg i 22+, så får jeg se om det hjelper...
 
Jeg ville sjekket tettheten på flaskene du korker. Høres ut som de ikke sitter helt på. Det er ikke flasker fra Lade? De har nemlig skrukork. Det fant jeg ut the hard way.
 
Det er både haandbryggeriet flasker med kronekork og tyske flasker med patentkork som jeg har testet. Har mye forskjellig som er brukt. Er et hint av bobler der, så jeg får teste med varmere lagring en ukes tid. Har noen klare flasker også, så jeg kan se innholdet bedre. Synes ølen ser litt "tykk" ut. Rister jeg litt på en flaske så henger boblene, og skummet som dannes faller sakte. Er nok ugjæret sukker, tipper jeg.
 
Hei. Har nettopp hatt samme problem med en kølsch og en stout. Fikk et tips fra en dyktig hjemmebrygger, og satte kassene på varmekablene i gangen og satte termostat på  22 grader. 1 uke, og alle jeg har testet er nå helt topp. Prøv:)
 
Nå har flaskene fått stå i 24 grader i over en uke, og det er kommet litt bobler i drikken. Når de får stå noen dager til, så blir det full klaff, tror jeg. Skal nok prøvesmake en og annen flaske til helgen (eller før, siden det er så deilig og varmt).
 
Det ble veldig varierende karbonering på flaskene. Jeg merket ikke flaskene hvor jeg brukte sukker, men forestiller meg at de ble bedre enn de med coopers drops.Neste brygget som er flasket blandet jeg med sukkerlake. Jeg tror mengden gjær i fprhold til volum var hovedproblemet, for jeg endte opp med nesten 30l når det skulle bli 20...  :bank2:
 
Tilbake
Topp