Karbonering - flasking av trappist

Vi har laget en Trapes Trappist, etter oppskrift fra Moderne Hjemmebrygging. Den begynner å nærme seg flasking og jeg lurte litt på hva vi skal bruke til å danne kullsyre. Til nå har vi laget en lake av vanlig husholdningssukker.

Det er en del kandissukker i denne oppskriften og jeg lurte på om det kunne være en ide å bruke kandissukker eller demara i stedet?

Hva er erfaringene med forskjellig type sukker til karbonering? Bl.a. i forbindelse med smak.

Jeg vet jo at Rochefort blir tilsatt kandissukker i forbindelse med flasking, så jeg tenke at vi kanskje skulle bruke en annen type sukker, enn vanlig husholdningssukker.
 
Det du kan gjøre er å blande sukker med litt vann, og en spiseskje eller to med sitron saft, til det blir en tykt flytende masse.
Hell dette i en liten langpanne dekket med bakepapir, og varm i stekeovnen på ca 130 grader til det blir lett brunt.
Når det er blitt lett brunt, bare lar du det kjøle ned, og du har en fin klump med belgisk kandis sukker..

Det jeg gjør for å karbonere ølet mitt, er at jeg blander brunt sukker med vann (120 gram og 0,5 liter vann til 20 liters brygg = ca 2,4 vol. carb.) og koker det opp.

Deretter bruker jeg en leke sprøyte som jeg kjøpte på apoteket til å måle opp 10 ml. og sprøyte opp i hver flaske......  fungerer utmerket for meg  ;D

:clap:
 
Torstein skrev:
Vi har laget en Trapes Trappist, etter oppskrift fra Moderne Hjemmebrygging. Den begynner å nærme seg flasking og jeg lurte litt på hva vi skal bruke til å danne kullsyre. Til nå har vi laget en lake av vanlig husholdningssukker.

Det er en del kandissukker i denne oppskriften og jeg lurte på om det kunne være en idé å bruke kandissukker eller demara i stedet?

Hva er erfaringene med forskjellig type sukker til karbonering? Bl.a. i forbindelse med smak.

Jeg vet jo at Rochefort blir tilsatt kandissukker i forbindelse med flasking, så jeg tenke at vi kanskje skulle bruke en annen type sukker, enn vanlig husholdningssukker.

Takk for tips om hvordan man kan lage kandissukker, ser at innlegget kan misforstås litt. :)

Jeg har kandissukker og brukte det i selve ølbryggingen, men hva med å bruke det til karbonering? Og om hvilke erfaringer folk har med å bruke demara eller kandis sukker til karboneringen i forhold til "vanlig" brunt/hvitt sukker?
 
Det vil gi så godt som akkurat samme resultat om du bruker kandis sukker, brunt sukker, vanlig bordsukker.....  tørr malt ekstrakt eller lignende, med tanke på smak, når det skal brukes til karbonering.
Smak og utgjærings grad vil først merkes når du bruker det i større mengder.

Det som er viktig er at du tilsetter riktig mengde i forhold til ønsket karbonering.
 
Bruker du en sukkertype med lavere utgjæringsgrad enn vanlig, hvitt sukker (sukrose), kan du fort merke det på at du får mindre kullsyre i ølet. Jeg ville holdt meg til hvitt sukker til flaskegjæring. Forøvrig er det kandisukkeret de belgiske bryggerne bruker ikke det samme som vi får kjøpt i butikken i form av "steiner". Det belgiske kandisukkeret kommer i flytende form, og gir langt mer smak til brygget enn det "norske" kandisukkeret. Brouwland selger slikt under betegnelsen "candy syrup". Bruning av sukkeret i panne vil dog gi ganske god effekt, men utgjæringsgraden blir litt lavere etterhvert som sukkeret blir mørkere.
 
Mendre utgjæringsgrad, men samme søte smak? Hvilket produkt snakker vi om?

Har et brygg som trenger litt søtsmak for å smake nogenlunde ok. Står fortsatt til primærgjering.

Hva bør jeg gjøre før jeg tapper på flaske for å sikre en god karbonering og få litt søtsmak på øllet?

Er kunstige søtestoffer en mulighet? Hvilke smaker mest som sukker?

Mere om dette utfordrende (=problem-) brygget kan leses under Generelt og nybegynnerspørsmål ->  Emne: Nybegynnerøl - kan det reddes?
Her: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=1529.0
 
Jeg vil fortsatt kun anbefale hvitt sukker til karbonering. Det gir best kontroll over resultatet. Til et trappistøl ville jeg siktet meg inn på ca. 3 volumer CO2, hvilket tilsvarer at man bruker ca. 8,5 g farin per liter øl til ettergjæringen (dette forutsetter at ølet holder ca. 20 C ved tapping).

Å søte ølet etter endt gjæring er ikke nødvendigvis enkelt. Man må bruke en eller annen form for ugjærbart sukker. Melkesukker (laktose) er vanlig i enkelte øltyper, men dette sukkeret smaker i grunnen ikke spesielt søtt... Jo søtere sukkeret er, jo enklere er de generelt sett å fordøye for gjæren. Alternativet er å bruke kunstig søtstoff, som aspartam (E951) eller liknende. Pass på om du bruker dette! Det er ca. 160 ganger søtere enn vanlig sukker, så det er lurt å blande ut en liten mengde i en halvliter først, for å smake til ølet, og deretter skalere opp mengden til hele batchen. Men, du sier ølet ikke er ferdiggjæret. Vær obs på at ølet ofte forandrer smak relativt radikalt etter at det har fått kullsyre og har modnet litt. Et brygg som smaker tynt og kjedelignår det er "grønt" kan bli fyldig og fint med kondisjonereing og litt lagring! Husk også at trappistøl ikke egentlig er søtt! Det har kanskje sødme, fylde, estere og alkohol som kan gi det en sukkertøy-liknende sødme, men teknsik sett skal det ikke være spesielt søtt. Da vil det fort bli emment og ubehagelig.

Om du bruker aspartam i ølet, må du huske at helsemyndighetene anbefaler at barn under tre år ikke skal innta kunstige søtningsstoffer! ;D
 
Fortsetter denne tråden litt, da det er relativt til mitt neste brygg... Eller, det neste etter det jeg har kjøpt inn til nå... Anyways....

Tror nok jeg faller på denne oppskriften, bare med litt mindre spesialmalt, og en Wyeast Trappist High Gravity i stede.;

Brugse Tripel
By NV Brouwerji De Gouden Boom, Brugge, Belgian

6 oz Belgian Aromatic Malt
2 oz Belgian Biscuit Malt
9.5 lbs Extra Light DME
1 lb Clear Candi Sugar
1.5 oz Styrian Goldings 60 min
.5 oz Styrian Goldings 15 min
.5 oz Styrian Goldings 5 min
Wyeast 1214 Belgian Abbey Ale or 1762 Belgian Abbey II
Bottling: ½ cup corn sugar and 1/3 cup Clear Candi Sugar
OG 1.091-1.092
FG 1.017-1.018

Noen innsigelser?

Det jeg egentlig lurer på, er at det er snakk om secondary fermenting da jeg leser litt rundt på http://www.homebrewtalk.com/f12/belgian-tripel-extract-recipe-89145/ Hva er dette, og er det nødvendig for til denne oppskriften?
 
Personlig mener jeg at sekundærgjæring er unødvendig. Jeg lar ølet stå to eller tre uker på primærkaret og tapper så over på fat eller flasker. Ved å stikke om på sekundærkar, utsetter du ølet ditt for infeksjonsfare og oksygen. Jeg har gjort det et par ganger, og det har gått bra, men jeg har ikke opplevd noen stor fortjeneste på å gjøre det.
 
Godt å vite. Men det er bare det man gjør, stikker om etter endt 1.gangsgjæring? Man tilsetter ikke noe mer gjær, evt sukker?
 
Gahr skrev:
Jeg vil fortsatt kun anbefale hvitt sukker til karbonering. Det gir best kontroll over resultatet. Til et trappistøl ville jeg siktet meg inn på ca. 3 volumer CO2, hvilket tilsvarer at man bruker ca. 8,5 g farin per liter øl til ettergjæringen (dette forutsetter at ølet holder ca. 20 C ved tapping).

Jeg sniker inn et lite spørsmål her.  Jeg pleier å kjøre ned temperaturen til ca 10 grader (for overgjærede øl) før jeg flasker. Dette gjør at gjæren bunnfeller bedre.
Jeg tar ikke hensyn til denne temperaturen når jeg skal tilsette sukker for karbonering.  
Hvor stor forskjell blir det egentlig? Skal en bruke mere eller mindre sukker når temperaturen er rundt 10 grader?
 
Jeg kjønner ikke hva Gahr mener her. Du trenger uansett samme mengde sukker per liter om øl har en temp på 10 eller 20 °C. Jeg tapper også etter at øllet har ståt ved 10-15 °C en uke. Men jeg tar ikke hensyn til temp når jeg regner ut sukkermengden.
 
Teoretisk inneholder ølet ca 0,3 volumenheter mere CO2 ved 10 °C enn ved 20 °C. Dette skulle vel tilsi at du må tilsette litt mindre sukker (ca 1 gram), men du har jo kjølt ølet etter at gjæringa var ferdig så jeg tviler på at ølet faktisk har tatt opp mere CO2, det er kun det teoretiske potensialet som er øket. Mulig ølet henter CO2 fra atmosfæren over ølet for å komme i likevekt? Interesant spørsmål, kanskje andre har flere synspunkter eller en fasit?  :jaha:
 
Tilbake
Topp