Karbonering med bakepulver

Jeg er ikke sikker på om det blir veldig godt, eller lett å beregne, men det burde da fungere.
Noen sm har prøvd å karbonere med bakepulver?
 
Ikke det at jeg har prøvd, men jeg tipper det er en grunn til at det ikke brukes. Helt uavhengig av problemene med beregninger, er vel for mye natrium i ølet ikke helt ønskelig, rent smaksmessig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Bakepulver inneholder bla natriumbikarbonat(natron) noe som vil øke ph-verdien i ølen betraktelig. Dette vil lage en usmak beskrevet i atrikkelen om vann og mineraltilsetninger som en harsk bitter smak.  Prøv å helle litt bakepulver i et glass øl og kjenn smaken så vil du forstå hvorfor det ikke kan brukes. Du vil heller ikke kunne produsere store nok mengder Co2 til å kunne karbonere øl da dette ville kreve betydelige mengder bakepulver.
 
bakepulver er vel et av de stoffene man kan bruke for vannjustering under mesking, ikke ETTER at ølet er ferdig vel?
 
neslekkim skrev:
bakepulver er vel et av de stoffene man kan bruke for vannjustering under mesking, ikke ETTER at ølet er ferdig vel?

Ville holdt meg til natron og ikke bakepulver. Natron er rent NaHCO3, mens bakepulver inneholder syre og stivelse i tillegg.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
neslekkim skrev:
bakepulver er vel et av de stoffene man kan bruke for vannjustering under mesking, ikke ETTER at ølet er ferdig vel?

Ville holdt meg til natron og ikke bakepulver. Natron er rent NaHCO3, mens bakepulver inneholder syre og stivelse i tillegg.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Ja, var vel dette med natron/sodium bicarbonate/baking soda og bakepulver misforståelsen igjen da..
 
tørris burde fungere, men pass på så du ikke lager bomber.
edit: ikke prøv med tørris. ølet klarer ikke å absorbere co2 raskt nok.
 
Jørgen G skrev:
nordtvedt skrev:
tørris burde fungere, men pass på så du ikke lager bomber.

Det der virket å være en god idé . Helt til jeg googlet litt: http://www.brewingkb.com/bottling/Using-Dry-Ice-to-Carbonate-1561.html. Så, med mindre man er veldig begeistret for flyvende glasskår og søl på kjøkkenet, tror jeg man bør holde seg unna tørrisen.

Herlig kommentar fra en kjemiprofessoren inni linken der:

Reply From the Chem Prof Scott
If I understood your question clearly, you should use 0.58 cm^3 or 0.92g of dry ice to produce 500mL of nonpressurized CO2. Careful, a mistake and you've made yourself a bomb!...but let me come and watch :)

Slikt er jo artig å se på. :)
 
Tilbake
Topp