Karbonering med sukker på bryggerifat

Har en 25l batch som skal karboneres og lagres på 30l bryggerifat. Koker opp sukkerlake og kjøler ned, heller dette i fatet, tapper ferdiggjæret øl fra gjæringskar med hevert til fatet. Så skal vel dette nå ettergjære på samme temp som ved primærgjæringen?  Og skal det settes noe trykk på fatet nå, eller skal det bare stå som ved tapping på flaske? Hvor lenge bør det stå på fat før trykksetting og testing?  Noen som har en enkel oppskift på dette?

ettergjæringen kan skje ved romtemperatur, og det bør stå to uker sånn ca før ettergjæringen er ferdig (litt avhengig av temperatur og gjærmengden som ble med)
Bryggerifat trenger ikke trykksettes etter fylling mener jeg (corneliusfat har etter min erfaring bruk for trykksetting for å tette ordentlig)
Sukkerlaken ville jeg kokt opp, og tømt over i fatet, kjøling av den er unødvendig. deretter fylle med øl. skru på koblingen, vent 10-14 dager og prøv :)

Ok da prøver jeg det. Mener jeg har lest at når det gjelder pils, så skal denne ettergjære ved samme temp som ved primærgjæring (8-16 grader) Har stått på gjæringsfat i kjølerom ved +- 10 grader i ca. 2uker.  Har en batch med IPA og en med Pils.  IPAen prøvde jeg med Co2 karbonering, men følte ikke jeg hadde 100% kontroll på dette, så vil karbonere Pilsen med sukker.
Hva gjør du ift. klarning osv. lagrer du noen dager ved lavere temp osv? Har lest litt om dette, men ønsker i utganspunktet nå i starten å gjøre hele prosessen så enkel som mulig. 

Ville nok blåst ut noe luft siden det er ganske mye med 5+ liter på 25 liter øl, etter det ville jeg latt det stå varmere uansett øltype.

Ok, vil det si å fylle litt Co2 direkte i fatet før en tapper over ølet? Hvordan og hvor mye/lenge Co2.  Og da skal også pilsen ettergjære på 18-22 grader?

Klussa det til litt da med karbonering med Co2 med ny regulator osv.  Prøver med sukker karbonering på pilsen. Enklere, men blei i tvil om hvordan en i praksis "blåser" luft ut av fatet før fylling. Inn med teskje :roedme:

Du kobler til Co2 på G kobligen din, stenger for øl ut, så opner du for Co2 trykkrt, ca 1-2 bar, lar det strømme inn, napper av co2 slangen eller letter på koblingen så trykket avlastes, så på med trykk igjen, 3-4 ganger så er det meste av luft tynnet ut med Co2 og sluppet ut.

Tilbake
Topp