Karbonering og Corneliusfat

Pål T

Norbrygg-medlem
Jeg lurer på om det er noen som kan dele sine erfaringer fra ettergjæring og naturlig karbonering på Corneliusfat. Er det best med gass eller duger det like bra med sukkerlake og restgjær?
 
Jeg foretrekker å karbonere corneliusfat med CO2-flaske. Nettopp fordi man da unngår å få ny gjærgrums i fatet og fordi det egentlig er ganske enkelt, tatt visse ting i betraktning. Kullsyresetning av fat er spesielt enkelt dersom ølet befinner seg et sted der temperaturen er konstant. Ved hjelp av tabeller (finnes et eller annet sted på forumet her) kan du se hvilken trykk fatet bør få for å få et viss kullsyrenivå i ølet. Jeg har fatet stående i øleskapet, der det har samme temperatur under karbonering og tapping. Når øleskapet holder ca 6 grader, og kullsyretrykket er omtrent 1,1 bar, så blir ølet karbonert i ca 1 uke, og jeg kan bare holde samme trykket på hele tiden til tapping. Lett som bare det! :)
 
Eduard skrev:
Jeg foretrekker å karbonere Corneliusfat med CO2-flaske. Nettopp fordi man da unngår å få ny gjærgrums i fatet og fordi det egentlig er ganske enkelt, tatt visse ting i betraktning. Kullsyresetning av fat er spesielt enkelt dersom ølet befinner seg et sted der temperaturen er konstant. Ved hjelp av tabeller (finnes et eller annet sted på forumet her) kan du se hvilken trykk fatet bør få for å få et viss kullsyrenivå i ølet. Jeg har fatet stående i øleskapet, der det har samme temperatur under karbonering og tapping. Når øleskapet holder ca 6 grader, og kullsyretrykket er omtrent 1,1 bar, så blir ølet karbonert i ca 1 uke, og jeg kan bare holde samme trykket på hele tiden til tapping. Lett som bare det! :)

Vet du om smaken blir annerledes ved kullsyresetning enn ved sukkerlake?
(tusen takk for særdeles raskt svar, forresten!
 
Hvor kullsyren kommer fra er ett fett. Noen påstår det blir "finere" bobler med naturlig kullsyre (altså fra ettergjæring) , men det stemmer ikke. CO2 er CO2. Det som kan utgjøre en forskjell er selvsagt om man ved naturlig kullsyresetting får så mye gjær i fatet at det blir generende. Om man gjør ting rett, bør dog ikke det være noe problem. Selv kullsyresetter jeg det meste av ølet mitt naturlig. Mest fordi jeg brygger et volum som gjør at jeg alltid må tappe noen flasker i tillegg til et Corneliusfat, og da slipper jeg å bale med nøyaktig oppmåling av sukkermengde til hver enkelt flaske, men kan i stedet prime i "bulk". Om jeg vet jeg ikke skal tappe noe på flasker hender det at jeg trykkarbonerer. Det gir ingen forskjeller i smak eller skum. Ang. hvor stort trykk/temperatur man trenger, så finnes det en masse tabeller for slikt.
 
Tilbake
Topp