Karbonering og fusel?

Finn Berger

Moderator
Jeg har hatt et par deprimerende opplevelser nå. Jeg har smakt på øl som nettopp er ferdig karbonert, og har kjent en tydelig alkohol-/fuselsmak som jeg mener jeg ikke kunne kjenne antydning til før jeg karbonerte.

Har noen andre gjort liknende erfaringer? Kan det være at det rett og slett er produsert merkbar fusel under karboneringen - og kan jeg håpe på at dette forsvinner etter litt ytterligere lagring?
Det virker rart; tror ikke jeg har opplevd det tidligere. Og begge disse øllene er øl som skal nytes ferske; en IPA (Vestkyst) og en APA:(. Har forsåvidt brygget dem med tanke på jula, så jeg håper det retter seg innen da. Bør de ned i kjelleren nå, der det er 10-12 grader, eller er det lurt å la dem få lenger tid i romstemperatur? (20-22 grader.)

Har kun lest om dette og ikke opplevd usmaker selv pga. naturlig karbonering. Naturlig karbonering er jo en ny "mini" gjæring med påfølgende sluttprodukter og har lest et par plasser at det kan skje men er vel veldig uvanlig isåfall. Her er hva boken yeast sier om dette
«However, any time yeast ferment, they will produce some esters and fusel alcohols, so the amount of carbonation, the type of beer, and the strain used determines if the drinker will perceive those refermentation compounds or no»

Fusel kan reduseres på to måter såvidt jeg vet, enzymaktivitet under aktiv gjæring og reaksjoner med organiske syrer under langtidslagring. I begge tilfellene får du estere.

Siden du hverken skal langtidslagre eller har aktiv gjæring gjelder vel ikke det ovenstående.
Du får rapportere tilbake hvordan det går om smaken blir borte eller ikke, interessant å vite.

Det er vel litt som å velge mellom pest eller kolera? Varm lagring oksiderer jo ganske kjapt bort humlearoma og smak sålenge du ikke besitter en profesjonell flaskefyller som fyller flasken tilnærmet oksygenfritt.
Og etter karbonering er ferdig og sukkeret spist skjer det kanskje ingen fermentering som kan hjelpe?

Den ene - APA'en - er gjæret på Nottingham, men jeg har brukt wlp013 på Vestkyst'en. Hovedgjæringen hadde jeg stålkontroll på, den lå på 18 grader, og det så som sagt veldig bra ut da jeg flasket.

Vel, takk skal dere ha - det er ikke deres feil at dere ikke kunne komme med glade budskap om at dette hadde dere opplevd, og at jeg bare skulle ta det med ro, for det retter seg ganske kjapt:).

Jeg får leve i håpet. Har vært snill i år og gitt bort mye øl, så kanskje Nissen fikser det:p.

Kan melde om at varmlagring virker å hjelpe på fusel. Satte mine flasker i et tørkeskap med ganske høy temp, og nå virker fuselen å være tilnærmet borte. Simcoen smaker Simcoe, og selv om aromaen er litt svak så stemmer smaken, og den vonde fuselsmaken/-aromen er forduftet.

EDIT: Samme virker å stemmet for acetaldehyd.

Tilbake
Topp