Karbonering på Corneliusfat

Jeg har et 5 kg ombygget brannslokkingsapparat med CO2. Har karbonert på fat siden I desember og sikkert karbonert 10-12 fat med godt resultat. I Juni laget jeg en pils og en APA og tappet på fat for 2-3 uker siden. Siden jeg nå har øl på 6 fat koblet jeg til fatene en gang pr. døgn og etterfylte CO2. Luftet ut sikkerhetsventilen så jeg var sikker på at det bare var CO2 på fatene. Flyttet hurtigkoblingen rundt og etterfylte 1 gang pr. døgn. Etter 14 dager skulle jeg teste. Begge øltypene var "daffe" og uten CO2-bobler. Har nå justert opp trykket til 1,5 bar, ristet og etterfylt. Skjønner ikke dette. Har jo gjort alt på same måte som tidligere på pils og IPA. Manometeret på flasken viser 50 bar så det skulle være OK. Veide gassflasken og det skal være 1,5 kg igjen. Hvorfor får jeg ikke CO2 I I ølet ?
 
Jeg lar mine stå kontinuerlig med ca 1 bar i en uke eller tvangskarbonerer med 3 bar og kraftig rulling med co2-ventilen mot gulvet slik at co2 bobler gjennom ølet. Den første metoden er sikrest, den siste metoden er kjappest.
 
Det er lite dødrom for CO2 over ølet, så å fylle dette opp med såpass lavt trykk en gang i døgnet vil ikke fungere så godt. Karbonerer på samme måte, men med ca 2,5 Bar trykk. Fungerer.
 
splitter noen ganger mine 25 litere, ca 15 l i ene cornelius og 8-10 liter i et annet fat. Begge karbonerer da meget raskt, og fatet med minst i drikkes først slik at det blir ledig. Om de er helt fulle tar det laang tid, 1-2 uker. For fulle fat jukser jeg gjerne med 3 bar og 2 min rugging.
 
Jeg har et 5 kg ombygget brannslokkingsapparat med CO2. Har karbonert på fat siden I desember og sikkert karbonert 10-12 fat med godt resultat. I Juni laget jeg en pils og en APA og tappet på fat for 2-3 uker siden. Siden jeg nå har øl på 6 fat koblet jeg til fatene en gang pr. døgn og etterfylte CO2. Luftet ut sikkerhetsventilen så jeg var sikker på at det bare var CO2 på fatene. Flyttet hurtigkoblingen rundt og etterfylte 1 gang pr. døgn. Etter 14 dager skulle jeg teste. Begge øltypene var "daffe" og uten CO2-bobler. Har nå justert opp trykket til 1,5 bar, ristet og etterfylt. Skjønner ikke dette. Har jo gjort alt på same måte som tidligere på pils og IPA. Manometeret på flasken viser 50 bar så det skulle være OK. Veide gassflasken og det skal være 1,5 kg igjen. Hvorfor får jeg ikke CO2 I I ølet ?
Har slitt med det samme. Har 16 gr. i kjelleren nå, og tror det bidrar til at det går tregt. Nå har den stått på 1.6 bar i en uke, og fortsatt litt daff. Kommer til å kjøre på med 2.5 bar noen dager for å se om det hjelper.
 
Takk for gode svar. Fatene mine er bare fylt med 15 l på så det er plass til en god CO2-pute over. Senket temperature I kjøleskapene og kjørte trykket opp til 2 bar. Ristet litt hver kveld. Det ser ut som det hjelper. Men det blir mye testing midt I uken av dette.
 
Hei,
Jeg driver også å benytter meg av fat, men er helt fersk. Jeg har 2 fat som jeg har fylt opp med øl, men jeg har kun plass til ett fat i kjøleskapet omgangen som jeg kan karbonere. Jeg har trykksatt fatet som ikke står i kjøleskapet og jeg lurer på da hvor lenge det kan stå før jeg må begynne med kunstig karbonering med co2?
 
Jeg pleier å kjøre 30 psi i 5-6 dager og iskaldt fat. Reduserer når jeg synes det er nok co2 til ca. 10 psi.Fungerer veldig bra for meg
 
Tilbake
Topp