Karbonering på fat

Hei, har behov for å få ett øl karbonert og drikkeklart litt hurtig. Er det en fordel å karbonere på fat ved 0 grader (justerer trykk etter temp) så skru opp til til ca 7 grader og riktig trykk. Tenker att ølet raskere tar opp CO2 ved kaldere temp, og att det blir raskere klart.
Tar gjerne imot innspill.

Ja, har det. Har ei uke på meg fra gjæringskar til det skal drikkes. Tenkte også på rulling av fat og gelatin. Ølet er en saison med wlp530.

hvordan gjør dere med gelatin? varmer i vann og helder nedi eller hvordan funker det?
Løser opp i en liten kopp varmt/kokt vann, og tilsetter på fatet. Nå sist brukte jeg en teskje fordelt på to fat, som ble satt i kjøleskap i en uke for bunnfelling. Tappet de over på nye fat i går, og ølet var helt klart. Det er en metode jeg bruker når fat skal ut på tur:)

Løser opp i en liten kopp varmt/kokt vann, og tilsetter på fatet. Nå sist brukte jeg en teskje fordelt på to fat, som ble satt i kjøleskap i en uke for bunnfelling. Tappet de over på nye fat i går, og ølet var helt klart. Det er en metode jeg bruker når fat skal ut på tur:)

Synes du ikke gelatinen stikker av med en del av humlearomaen?

Synes du ikke gelatinen stikker av med en del av humlearomaen?
Kan være i teorien, men jeg merker lite til lukt av humle, har dårlig luktesans. Jeg bruker ikke gelatin ofte, kun når ølet blir veldig grumsete eller skal transporteres, for å få fortgang i bunnfelling før overtapping til nytt fat.

Ja, har det. Har ei uke på meg fra gjæringskar til det skal drikkes. Tenkte også på rulling av fat og gelatin. Ølet er en saison med wlp530.
En uke holder vel til normal karbonering? Skal selv ha et fat klar til fredag, og satte det nå på 0,7 bar. Vurderer 2 bar i 2 dager, deretter 0,7 ut, alt på 4'C.

Det tryggeste er helt klart å trykksette etter tabell. Men om man har det travelt er det fullt mulig å kjøre 2 bar/4 grader i 2 døgn i et fullt 19-liters fat. Deretter blør man av trykket – og setter på tabelltrykk. Et 12-lites fat eller et halvfullt 19-liters vil bli overkarbonert. Det samme vil en engelsk bitter bli – man må bruke hodet når man hurtigkarbonerer.

Tilbake
Topp