Karbonering på fat

Extra1976

Norbrygg-medlem
Hei, etter karbonering på fat, skrur dere ned til tappetrykk el står de forsatt på karboneringstrykk (har brukt 1,5 bar i 7 dg) ? Evt kobler fra fat til lagring på 1,5 bar
Takk

Serveringstrykk er avhengig av slangedimensjon og slangelengde. Normalt vil du få en del skum ved 1.5 bar om ikke du har uvanlige lange slanger. Jeg karbonerer tre døgn på 2 bar, og har 0,6 til 1,0 bar som serveringstrykk, litt avhengig av temperatur og slangelengde. Ølet kan med tid bli overkarbonert med over 1 bar serveringstrykk.

Hei, etter karbonering på fat, skrur dere ned til tappetrykk el står de forsatt på karboneringstrykk (har brukt 1,5 bar i 7 dg) ? Evt kobler fra fat til lagring på 1,5 bar
Takk
Det anbefales å tappe over på nytt fat O2 fritt. Står det for lenge på gjæren kan det skape usmak.

Tipper han allerede har overført fra gjæringskaret og tvangskarbonerer med co2. Enkleste er å bare sette på serveringstrykk med en gang og bare vente til det er ferdig karbonert. Da slipper du tenke på overkarbonering osv og dessuten har du tid til å vente. De aller fleste øl blir bare bedre av å stå litt før du drikker. Noen bør stå lang tid, dvs flere mnd og noen litt kortere, dvs noen uker. Eneste ølet jeg kan ta på strak arm som er best kjappest mulig er oksidert øl.

Er overført fra gjæringskar med filtrering til fat. Og tvangskarbonert på fat. (Har 0,6-0,8 i serveringstrykk) så best å sette serveringtrykk på etter ferdig karbonert ? Eller kan man slippe trykk i fat til f eks 0,8 å koble fra å sette til lagring? (Karbonerer og lagrer på 1 grad)

Er overført fra gjæringskar med filtrering til fat. Og tvangskarbonert på fat. (Har 0,6-0,8 i serveringstrykk) så best å sette serveringtrykk på etter ferdig karbonert ? Eller kan man slippe trykk i fat til f eks 0,8 å koble fra å sette til lagring? (Karbonerer og lagrer på 1 grad)
Om du skal sette det vekk for lagring spiller det liten rolle om du lar trykket i fatet være på 1,5 eller 0,8. Når væsken er mettet utligner trykket seg i og over væsken.

Kan være greit å trekke i sikkerhetsventil før du kobler på gass igjen den dagen du skal koble den på :)

Skyter inn et par spørsmål her selv:

Kan disse kobles till regulator når jeg har en slik soda stream overgang?

Eller må det være ''sodastream'' flasker?

Om jeg kartonerer et øl, kan jeg da koble av Co2 og sette fatet kaldt for modning, uten av det har noe og si for kartoneringen i ølet, vill den forsvinne over tid?
Eller bør jeg modne før jeg kartonerer?

Håper på og få testet og begyne med fating nå i November :D

Skyter inn et par spørsmål her selv:

Kan disse kobles till regulator når jeg har en slik soda stream overgang?

Eller må det være ''sodastream'' flasker?

Om jeg kartonerer et øl, kan jeg da koble av Co2 og sette fatet kaldt for modning, uten av det har noe og si for kartoneringen i ølet, vill den forsvinne over tid?
Eller bør jeg modne før jeg kartonerer?

Håper på og få testet og begyne med fating nå i November :D
Jeg tror du kan bruke den gassen, jeg bruker det ihvertfall her med en sånn overgang.

Og når ølet er ferdig karbonert kan du koble det fra, ja. Veit ikke om det holder i årevis, men det holder lenge, ihvertfall.

Tilbake
Topp