Karbonering på flaske

Skulle tilsette sukker i går å tømte det i et ommstikkings kar, så fylte jeg med øl etterpå, men glemte å røre. Blir dette ett problem tror dere?
 
Det kan det fort bli hvis ikke sukkeret var jevnt fordelt. Det er sjanse for at noe blir underkarbonert og noen, i værste fall flaskebomber
Skal du stikke om bør du lage sukkerlake og røre forsiktig om, men det enkleste og kanskje beste er å kjøpe karboneringsdrops eller sukkerbiter og skippe omstikk
 
Stakk bare om i begynnelsen. Ved flaskekarbonering bruker jeg sukkerbiter. Sukker i seg selv er lite mottakelig for ulumskheter og fingrene blir stadig dyppet i starsan ettersom man fisker etter korker. Det hjelper lite nå for din del men jeg har ikke hatt uhell med sukkerbiter og du sikrer jevn fordeling av sukker i hver flaske.
 
Hva bør gjøre? Tømme flaskene å tappe på nytt?
Hvis du hadde tørt sukker i karet og så fylte øl oppå, er det vel liten sjanse for at det har blanda seg særlig godt. Og flaskebomber er direkte farlige, samtidig som de flaskene som fikk lite sukker, vil bli nokså daue og kjedelige. Å tømme flaskene og flaske på nytt er jo ikke noen anbefalt framgangsmåte, men antakelig det beste du kan gjøre nå.

Ølet vil nok ganske raskt få karakter av oksidering, men om det var ment å drikkes raskt, går det nok tålig bra. Men det har vel skjedd en del gjæring i flaskene allerede, så det vil bli en artig fest med skumming - og du vil jo miste en del av karboneringseffekten. Og å begynne å kompensere med mer sukker, er en litt vågal sport.

Jeg har gjort denne tabben sjøl, og en del flasker smalt av. Jeg redda det meste gjennom å jekke av korken og la dem få rase ut. Bra blei det ikke, og som sagt; de daue blei veldig daue. Forslaget ditt er kanskje bedre, sjøl om jeg aldri har hørt om at det har vært forsøkt. Så jeg tør ikke gi noen garanti for at det går greit. Du må velge sjøl, er jeg redd. Men det skal noe til at det går bra om du ikke gjør noe.
 
Det var flytende sukkerlake, dette ble gjort i går kveld. Skal jeg sette til mere sukkerlake når jeg tømmer flaskene? Brukte 160g sukker
 
Det var flytende sukkerlake, dette ble gjort i går kveld. Skal jeg sette til mere sukkerlake når jeg tømmer flaskene? Brukte 160g sukker
Hvis det var sukkerlake, kan du ha vært heldig, særlig hvis laken ikke var altfor tjukk. Sett flaskene et sted der du tåler litt søl, eventuelt i et digert kar eller lgn,, og legg et laken over. Går'e så går'e:).
 
Tilbake
Topp