Karbonering - temperartur

Baardl skrev:
Hei,

Låner denne tråden til et lignende spørsmål. Jeg har brygget 7 batcher med øl, og det har for det meste gått fint. Batch nummer 7 er en Belgisk WIT med et sett fra olbrygging.no. Den har stått og gjæret ca. 3 uker, og gikk fra OG på 1046 til FG på 1015. Flasket den på fredag, ble 2 og en halv kasse med 0,33 flasker. Har brygget noe hveteøl tidligere(2 batcher), og det har det blitt litt mye futt i, så jeg har redusert litt på sukkerinnholdet ved flasking. Har bruket denne kalkulatoren: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ og brukt German Wheat Beer og 3,3 volumes. Det tilsvarte ca. 190 gram hvitt sukker på ca. 22 liter.  (8,63 gram per liter). (Tidligere opp mot 10 gram per liter)

Så til spørsmålet...Satte flaskene på kjøkkenet for å få litt karbonering nå i starten. Det har jo vært svært varmt di siste dagene, opp mot 27 grader inne. I dag når vi kom hjem hadde 3 flasker eksplodert og det var glasskår og øl over hele kjøkkengulvet :-( Spørsmålet er altså om temperaturen kan ha forårsaket dette eller om det er ujevnt sukkerinnhold?

Jeg stikker om til et nytt kar når jeg tapper som jeg har sukkerlaken i bunnen på, og har til nå kun regnet med at "whirpool" effekten har sørget for god nok blanding av laken med ølet. Jeg ser at flere bruker mindre sukker, men jeg synes at hveteølet skal være litt "spritzy" og 5 gram per liter har gjort øllet litt flatt for min smak.

Hva tror dere?? Jeg er jo ganske fersk i faget her så alle tips mottas med takk :)

/Baard

En av to:
Enten var det fortsatt noe gjærbart sukker igjen før du flasket, eller så har du ikke fått blandet ut sukkerlaken godt nok.
Merk at om du lager "tykk" lake, holder ikke å bare ha den i karet, da må du røre litt også. Lager du tynn lake, burde det holde å ha den i litt og litt etterhvert som ølet beveger seg over i omstikkingskaret. Jeg rører litt forsiktig uansett, bare for å være sikker.

Flaskene skal tåle trykket sukkermengden din gir, med mindre du bruker noe annet enn ølflasker..
(Men du har vel karbonert litt i overkant for en Wit? Tysk hveteøl er noe annet..)
 
Hei, og takk for svar!

Kan jo ha vært noe gjærbart sukker igjen, men det boblet ikke lenger i låsen, så jeg regnet med at den var ferdig etter 3 uker, samt at jeg målte den til 1015.

Jeg bruker "tynn" lake, ca. 0,5 liter. Den er nesten tynn som vann. Og tips å ha i litt etter hvert. Jeg får starte med det. Jeg bruker standard pils flasker da det er lettest å få fatt i (Datter på 20 som skaffer på fest :) ).....

Skjønner at jeg har karbonert for mye ja...Noen som kan anbefale en god kalkulator for dette?

Og siste spørsmål bør jeg ta av korkene på flaskene for å få ut trykket og korke på ny? Eller skal jeg bare la det stå til? Har ikke røket flere flasker nå. Har satt dem litt kjøligere i kjelleren på rundt 18 grader. Dette har kun skjedd med en flaske tidligere......

/Baard
 
Du har hatt en utgjæring på ca 67 %, og det er nok litt i snaueste laget. Det, i tillegg til høy temp under karbonering, kan jo være årsaken.
Ellers er vel den kalkulatoren du lenker til sikkert like god som noen annen. Jeg bruker denne: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?15712190#tag

Jeg har selv opplevd flaskebomber, og det var lite moro. Jeg fikk tips om å åpne flaskene litt for å lette på trykket, for deretter å korke igjen med en gang, med samme kork. Dette forsøkte jeg ikke, da jeg såvidt turte å håndtere de siste flaskene som ikke hadde gått i lufta.
Hva med å åpne en kald flaske og se hvordan den oppfører seg?
 
Hei igjen,

Hmm...høres ut til at jeg kan ha 55 problemflasker i kjelleren da?? Spørsmålet er hvordan kan jeg unngå dette i fremtiden? Ingen flere plopp i gjærlåsen indikerte jo at det var slutt på gjæringen, så jeg konkluderte med at den var klar for flasking. Hvordan kan jeg konkludere mer riktig på neste brygg som nå står og gjærer?

Når det gjelder de som står i kjelleren så er jeg usikker på hva jeg skal gjøre videre....Er jo synd å helle ut alle flaskene, men å lette på trykket der vil vel medføre at de bruser kraftig over, og jeg rekker vel knapt å få på ny kork før den er tom. Nedkjøling kan vel kanskje redusere det problemet noe? Burde jeg kjøle de ned og deretter lette på trykket og korke på ny? Jeg har tidligere hatt litt trøbbel med litt for mye "futt" i en del flasker, kan denne være fordi jeg ikke har fått utgjæret skikkelig?

/Baard
 
Baardl skrev:
Hei igjen,
Hmm...høres ut til at jeg kan ha 55 problemflasker i kjelleren da?? Spørsmålet er hvordan kan jeg unngå dette i fremtiden? Ingen flere plopp i gjærlåsen indikerte jo at det var slutt på gjæringen, så jeg konkluderte med at den var klar for flasking. Hvordan kan jeg konkludere mer riktig på neste brygg som nå står og gjærer?

Gjæring er en vitenskap: Nok frisk gjær + god beluftning av vørter + kontroll på gjæringstemp = stor grad av suksess. Nå vet jeg ikke hva du gjør med tanke på dette, men det tok meg alt for lang tid til å forstå viktigheten av dette. Som en tommelfingerregel sier man vel at FG skal være 1/4 av OG, altså en utgjæring på 75%.

Baardl skrev:
Når det gjelder de som står i kjelleren så er jeg usikker på hva jeg skal gjøre videre....Er jo synd å helle ut alle flaskene, men å lette på trykket der vil vel medføre at de bruser kraftig over, og jeg rekker vel knapt å få på ny kork før den er tom. Nedkjøling kan vel kanskje redusere det problemet noe? Burde jeg kjøle de ned og deretter lette på trykket og korke på ny? Jeg har tidligere hatt litt trøbbel med litt for mye "futt" i en del flasker, kan denne være fordi jeg ikke har fått utgjæret skikkelig?

/Baard

Ideen var å åpne korkene forsiktig, kun bittelitt, og gjerne i flere omganger. Dersom du har en korker type bordmodell, vil kanskje den være mer gunstig enn håndmodellen. Det er altså ikke snakk om å ta av hele korken for deretter å sette på en ny.
Ja, dårlig utgjæring kan absolutt være årsaken til for mye futt. Det vil ved dårlig utgjæring være sukkerarter igjen, og ved ytterligere sukker i flaskingen, vil gjæra produsere for stor mengde CO2.

Å kaste øl er alltid siste utvei, så prøv deg litt frem med noen flasker. De flaskene jeg hadde som gikk i lufta, var meget overkarbonert. Jeg tror jeg hadde en utgjæring på rundt 57 %, og ved åpning sto ølet ut av flaska, uansett hvor kaldt det var.
 
Bjørn A. skrev:
Det å sette flasker eller gjærdunk på kald flis/murgulv kan være kjekt når sommervarmen øker som verst.

Kassene står nede i kjelleren på murgolvet nå, og det har ikke eksplodert flere flasker.

/Baard
 
Jørn Hammerud skrev:
Gjæring er en vitenskap: Nok frisk gjær + god beluftning av vørter + kontroll på gjæringstemp = stor grad av suksess. Nå vet jeg ikke hva du gjør med tanke på dette, men det tok meg alt for lang tid til å forstå viktigheten av dette. Som en tommelfingerregel sier man vel at FG skal være 1/4 av OG, altså en utgjæring på 75%.

Jeg lærer til stadighet mye om dette...... Jeg har kjøpt varmeplater som jeg bruker under gjæring. Jeg har ganske lav temperatur i kjelleren også om sommeren, så med varmeplaten ligger gjæringsbeholderen på ca. 22 grader under hele utgjæringsprosessen. Kjøling trenger jeg da ikke da temperaturen er rundt 17 grader om sommeren og ned mot 10-12 langs gulvet om vinteren i de kaldeste periodene.

Jeg har kun benyttet sett med øl fra olbrygging.no til nå med tørrgjær. På gjærpakkene står det at det skal holde til 30 liter og jeg har aldri kommet over 22 liter så gjærmengden burde jo da være tilstrekkelig? Lufting av vørter har jeg ikke gjort på annen måte en å tappe den i litt god høyde ned i fatet fra min BB30. Ved neste avtapping så har jeg planer om å benytte en form for sil for å bli kvitt litt grums og for å få en bedre lufting av vørteren.

Jeg skjønte forresten greia med å bare "lette" litt på korkene, men jeg er usikker på om det lar seg gjøre i praksis.

Etter litt famling på nettet ser jeg at det ikke er uvanlig å flaske øl med en FG på 1015, så jeg lurer på om jeg skal ta sjansen på å la de stå noen dager til før jeg konkluderer. Flaskene som har eksplodert kan jo ha hatt noen defekter eller jeg kan ha vært uheldig med litt mye sukker i enkelte flasker....

/Baard
 
22 grader er kanskje i varmeste laget, særlig hvis det er i rommet. Jeg forsøker å holde rundt 18-19 grader i karet (altså ikke i rommet).
Jeg ville dessuten fått hevet karet opp fra bakken/gulvet ved hjelp av f eks en kasse e.l. Selve gulvet holder gjerne en helt annen temp, og ølet som ligger nederst kan bli for kaldt eller varmt.

Ja, det er mulig de har utstyrt settene sine med nok gjær. En sil er nok en god idé. Jeg bruker det samme, samt en malingsblander festet til drill. Denne kjøres litt under overføring fra kjele til kar, og så i noen minutter når alt er over.

FG må sees i forhold til OG. Jo mindre differanse, jo mer gjærbart sukker er det igjen.
Mine eksploderte etter ca 6 md.. just saying..  ;D

Lykke til!  :ilike: Man lærer så lenge man brygger!
 
Jørn Hammerud skrev:
22 grader er kanskje i varmeste laget, særlig hvis det er i rommet. Jeg forsøker å holde rundt 18-19 grader i karet (altså ikke i rommet).
Jeg ville dessuten fått hevet karet opp fra bakken/gulvet ved hjelp av f eks en kasse e.l. Selve gulvet holder gjerne en helt annen temp, og ølet som ligger nederst kan bli for kaldt eller varmt.

Ja, det er mulig de har utstyrt settene sine med nok gjær. En sil er nok en god idé. Jeg bruker det samme, samt en malingsblander festet til drill. Denne kjøres litt under overføring fra kjele til kar, og så i noen minutter når alt er over.

Jeg har en varmeplate koblet til en PID som styrer gjæringen. Platen står under karet, og føleren er tapet på karet omtrent midt i mellom bunn og topp på vørteren med en skumgummi på utsiden for isolasjonen sin del. Tror temperaturen er ganske stabil, men jeg kan justere ned PID til rundt 20 grader kanskje? Det står mellom 18 og 26 grader på settet, så dermed ble 22 grader valgt....

Jeg har uansett tenkt å heve karene opp fra gulvet for å få montert inn kran på dem slik at jeg kan tappe av vørter for måling underveis.....

Skal kjøpe meg en slik visp for lufting. Takk for tipset!

/Baard
 
Jeg åpnet en av flaskene nå, og den virket ikke overkarbonert. Holdt romtemperatur, et fint lite pust ved åpning, ikke noe brusing eller skumming, smakte og godt, om en noe syrligere enn forventet, men smaken tar seg nok opp. De har kun stått i 3-4 dager enda. Jeg håper at dette går bra!

Takk fore alle svarene!

/Baard
 
Da høres ting litt bedre ut  :ilike:
Men jeg vil likevel slå et slag for at det kan bli nokså varmt i bunnen av karet ditt. Dersom platen skal varme opp øvre del av karet til å bli 20-22 grader, vil nok det nederste laget kunne bli for varmt. Jeg hadde mine første batcher rett på varmekabler. Varmekablene var riktignok ikke koblet til å justere seg etter temp i ølet, men likevel... bare en tanke :)
 
Baardl skrev:
Hmm...høres ut til at jeg kan ha 55 problemflasker i kjelleren da?? Spørsmålet er hvordan kan jeg unngå dette i fremtiden? Ingen flere plopp i gjærlåsen indikerte jo at det var slutt på gjæringen, så jeg konkluderte med at den var klar for flasking. Hvordan kan jeg konkludere mer riktig på neste brygg som nå står og gjærer?

Fy, aldri bruke gjærlåsen som mål. :neinei: Les litt rundt nettet eller på forumet her, så ser du hvorfor.
Du konkluderer med at gjæringen er ferdig ved at SG holder seg uendret over et par dager på et nivå som er nærme den FG du forventer.

En forutsetning er dog at du har sørget for nok gjær, beluftning og gjæring på riktig temp som Jørn sa. Det kan tyde på at du bommer på et par punkter her. F eks. kan en pakke tørrgjær ofte ikke være nok. Bruk en fornuftig pitching-kalkulator som mrMalty.
 
Hei igjen,

Takk for tipsene. Skal måle over noen dager neste gang, skjønner at jeg har gjort dette litt for enkelt frem til nå.....

/Baard
 
Har nå vært bortreist 1mnd og tenkte bare å føye til hva som ble resultatet av mitt underkarbonerte brygg.

Etter 2 uker lagring (på flaske, 5g sukker pr liter), var altså ølet temmelig dødt. 4 uker ytterligere lagring, og det er betydelig mer futt, og ølet (mild brown ale) har blitt riktig godt!
(En teori jeg har er at det tar lenger tid med den gjæra jeg har brukt (Safale 04..pga høy flokkulens?) enn hva jeg har erfaring med fra tidligere brygg.)
 
Tilbake
Topp