Karboneringstabbe, trenger et godt råd..

Hei

Jeg har laget en IPA som er bare helt nydelig på smak.
OG 1082 og FG 1014!

Karbonerte ølen med 130g sukker til 18 liter.
Det skal gi 7,2 gram sukker pr liter.
Men nå etter 2 uker på flaske er det veldig lite kullsyre i ølen..
Har klødd meg litt i hode og lurt på hva som har vært galt.

Nå skulle jeg veie opp sukker til karbonering av en ny øl, og da oppdaget jeg at vekta sto på lb og ikke gram….
Jeg har ikke brukt vekta siden jeg veide opp sukker til IPAen, så der har jeg mulig årsak til problemet, det vil si at jeg har brukt 59 gram sukker isteden for 130….

Så var det å løse problemet da. Tenkte jeg kunne korke om flaskene og slippe nedi en sukkerbit (2 gram?). vil det være noen fare for i infisere ølen ved og gjøre dette, eller er sukkerbiter å anse som trygge?

Hvis du skal korke om ville jeg kokt sukkeret uansett. Alternativt bruke karbonerigsdrops. Har du prøvd å ta en flaske og sette varmere for å få fart på sakene, 20++

Flaskene har statt i stua, dvs 20+
Karboneringsdropsene er vel kanskje ikke tryggere å bruke en sukkerbiter eller…

Jeg kan jo koke 210 gram sukker til 5 dl vann, og så tilsette 5 ml pr flaske (0,33 liter). Det skulle vel bli 6,3 gram pr liter..

Det ville jeg gjort. Bruker å koke 200 gram til 200ml sluttvolum, tilsettes med 60ml sprøyte. da blir det 2-3ml. Fordelen med sirup er tykkere konsistens --> mindre søl.

Sukkerbiter er da det beste
Evt. karboneringsdrops hvis du får sove bedre av det

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis det allerede er litt Co2 i ølet og du slipper en sukkerbit ned i flaskene skal du ikke se bort fra at det skummer heftig over... Jeg ville brukt lake og sprøyte. Da kan du lett bergne rett mengde også.

Har tatt en test med sukkerbit på en flaske. Det er bare en liten pfst.. når jeg åpner flaska og det skummet ikke over. Den skal få stå en uke. Da vet jeg om det var feil måleenhet på vekta (for lite sukker til karbonering) som er årsaken.
Ble nok for meg å tappe 62 flasker med Bøvelen i dag, men jeg forsikkret meg om at vekta viste gram når jeg veide opp sukkeret. Vil ikke gjøre samme tabben flere ganger…

Uansett, takk for gode råd! ;D

Tilbake
Topp