Karboneringstrykk på ulike ølsorter

Jeg har holdt på med flasker i lang tid og har nå begynt å kjøpe en del Corneliusfat. Men er usikker på hvor jeg skal legge meg på karboneringstrykk. Synes denne skalaen har et stort sprik mellom nedre og øvre grense:

Carbonation Guidelines by Style
British Style Ales 1.5 - 2.0 volumes
Belgian Ales 1.9 - 2.4 volumes
American Ales and Lager 2.2 - 2.7 volumes
Fruit Lambic 3.0 - 4.5 volumes
Porter, Stout 1.7 - 2.3 volumes
European Lagers 2.2 - 2.7 volumes
Lambic 2.4 - 2.8 volumes
German Wheat Beer 3.3 - 4.5 volumes

I første omgang har jeg en hveteøl på fat. Karbonert den på underkant av 4 og synes fortsatt det er lite futt i den.

Videre lurte jeg på hva dere gjør når den er karbonert ferdig? Det er jo et voldsomt trykk på fatet. Slipper dere det ut av ventilen? Jeg opplever mye skum hvertfall hvis jeg ikke gjør det.

(Bruker selvfølgelig kalkulatoren til brewersfriend og legger inn temperatur: http://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/)
 
Sist redigert:
Jeg har holdt på med flasker i lang tid og har nå begynt å kjøpe en del Corneliusfat. Men er usikker på hvor jeg skal legge meg på karboneringstrykk. Synes denne skalaen har et stort sprik mellom nedre og øvre grense:

Carbonation Guidelines by Style
British Style Ales 1.5 - 2.0 volumes
Belgian Ales 1.9 - 2.4 volumes
American Ales and Lager 2.2 - 2.7 volumes
Fruit Lambic 3.0 - 4.5 volumes
Porter, Stout 1.7 - 2.3 volumes
European Lagers 2.2 - 2.7 volumes
Lambic 2.4 - 2.8 volumes
German Wheat Beer 3.3 - 4.5 volumes

I første omgang har jeg en hveteøl på fat. Karbonert den på underkant av 4 og synes fortsatt det er lite futt i den.

Videre lurte jeg på hva dere gjør når den er karbonert ferdig? Det er jo et voldsomt trykk på fatet. Slipper dere det ut av ventilen? Jeg opplever mye skum hvertfall hvis jeg ikke gjør det.
Det ser noenlunde riktig ut, volummålene. Min erfaring er at det er veldig temperaturavhengig. I sommer, da det var varmere i kjelleren, var det nesten umulig å få opp karboneringsnivået. Måtte gå flere bar over anbefalt trykk for å få det opp. Når den er karbonert ferdig, senker jeg trykket til 0.2-0.4 bar og lar den stå på det. Da skummer det normalt under tapping. Men ettersom fatet tømmes, må du etterkarbonere.
 
Jeg har fatene i et kjøleskap som holder konstant 4grader. Setter på 1,1Bar, å det står de på konstant. Det er serveringstrykket. Jeg bruker ikke et eget karbonerings trykk. Jeg karbonere somregel naturlig med sukker. Vist jeg ikke gjør det, kobler jeg de bare på 1,1bar, å venter en uke. Vist det skummer for mye ved 1,1bar må du gjøre noe med tappelinjen. Tynnere og eller lengre linje. Finnes masse poster her på forumet hvor dette er bra forklart.
 
Ønsket for en gangs skyld å karbonere uten sukker hehe;) Men skal forsøke å sette kaldt ja. Har det i gjæringsskapet som holder 10 grader nå for å se om det blir lettere å få bedre trykk da.
 
Den kalkulatoren viser det samme som den jeg linket til ja. Men da følger jeg denne:) Er bare så overrasket at det skal være så høyt trykk! Ser også at det kommer opp nesten 13gr sukker om man skal flaske det. Det er utrolig mye synes jeg da. Normalt har jeg hatt 8gr på hveteøl, men synes det har vært noe lite så jeg hadde tenkt 9-10gr neste gang. Men Glenn har nok prøvd seg frem og funnet det trykket han mener er best så skal følge kalkulatoren hans som utgangspunkt før jeg eventuelt justerer til mine preferanser. Takk for tips om kalkulatoren Einar!
 
Men Glenn har nok prøvd seg frem og funnet det trykket han mener er best så skal følge kalkulatoren hans som utgangspunkt før jeg eventuelt justerer til mine preferanser

Han har nok ikke prøvd seg frem så mye er jeg redd :) Den baserer seg på matematikk og fysikk, formlene kan utledes ved å følge kildelinkene.
 
Tilbake
Topp