Karbonisering på flaske

Bjorn

Jeg har lagd en pils.
Åpnet en halvfull flaske nå etter at det har stått 1 uke i romtemperatur. Tar opp korken og den spretter i taket. Skum kommer sakte, men sikkert opp av flasken, men "stopper opp" etterhvert.
Dette skjedde også med min forrige pale ale jeg lagde. Det har skjedd de to gangene jeg har brukt tørrgjær. er det tilfeldig ?
Jeg brukte 116g sukker til 22,2 L ferdig øl. Dette tilsvarer 5,2 g sukker pr. liter og det kan vel ikke være for mye sukker ?
Jeg gjorde en omstikking av fatet 21/5 og pilsen hadde da en SG på 1,012. Det hadde den også 30/5 når jeg flasket den.
Bruker en kjøkkenvekt som jeg fikk beskjed om var veldig nøyaktig, men begynner å lure på om det er noe feil med den også.

Blir gal når 2 av de siste 3 bryggene har sinnsyk trykk og det kommer skum opp av flasken. På ale'n var det enda verre. Bayer'en jeg lagde ble da fin heldigvis.T.o.m wit'en som jeg brukte 8-9 g sukker pr. liter har vært helt fin.

1) Hva kan jeg ha gjort galt ?
2) Blir det verre etterhvert i lagringen ?
    Er det noe som hjelper, f.eks kjøre de ned nærme frysepunkt etc. og når bør det evt gjøres ?

Pilsen skulle delvis bli en bursdagsgave senere i sommer så dette var en skikkelig nedtur.

Har du tørrhumla desse to aktuelle brygga? Har du i så fall fått mykje humlerestar med i flaskene?
Det kan sjølvsagt også vere ein infeksjon. Har du målt FG nyleg? Kva var ev resultatet?

Det har vært ca. 16-18 grader på kjøkkenet i kjelleren og jeg måtte åpne en flaske for å sjekke hvordan den var. Den var halvfull grunnet siste flaske i gjæringsfatet. Kan det ha noe å si ???
Det har ikke vært noe tørrhumling.

Hvis en infeksjon kan gjøre det så kanskje det er vaskingen av flasker som er dårlig, men da er det rart at det på den tidligere nevnte pal'en ble mye skum på alle flaskene, mens bayeren er helt fin (ut ifra de 5-6 flaskene som har blitt drukket ). Jeg har vel brygget ca. 8-9 brygg til nå, men det er kun 2 brygg hvor det har blitt mye skum og jeg har hatt samme vaskerutine hele veien. Flasker blir lagt i balje med klorin. Deretter tatt opp. Skylles med en flaskeskyller som jeg skrur på vannkranen med varmtvann. Deretter flaskskyller for desinfektion (3-4 sprut) og så henges på et slikt roterende flasketre.

Har nå sett litt i boka mi "lær kunsten å brygge ditt eget øl" og på diverse youtube videoer og prøver meg nå på kullsyretillsetting på conerliusfat uten sukker...

Tilbake
Topp