Kilkenny klode. Når skal Candysugar oppi kjelen?

Har en oppskrift på Kilkenny klone. Candysugar er listet opp sammen med maltet, men jeg regner med at Candysugar kun skal være med i kokingen og ikke under mesk. Er det riktig?
 
Jeg synes kandissukker høres litt underlig ut, og ville tatt en ekstra titt på den oppskrifta. En slik type øl med litt kandissukker i høres egentlig godt ut, men jeg tror du vil bomme litt på Kilkenny/Smithwicks.
 
Har ikke oppskriften tilgjengelig nå. Men legger den ut til lørdag når det skal brygges.

Et spm. til. Laget starter i går med 200 gr DME og 2 liter vann. Putta i 2 rør med WLP004. Ingen aktivitet etter snart et døgn. Målte for sikkerhetsskyld SG nå til 1034. Er ikke det litt rart? Vanligvis så er jo starteren kommet langt etter ett døgn. Temp har vært ca 21 C hele tiden.
Tips?
 
Har ikke oppskriften tilgjengelig nå. Men legger den ut til lørdag når det skal brygges.

Et spm. til. Laget starter i går med 200 gr DME og 2 liter vann. Putta i 2 rør med WLP004. Ingen aktivitet etter snart et døgn. Målte for sikkerhetsskyld SG nå til 1034. Er ikke det litt rart? Vanligvis så er jo starteren kommet langt etter ett døgn. Temp har vært ca 21 C hele tiden.
Tips?
Kanskje den ble ferdig før du rakk å se noe? Ligger det gjær i bunnen? Ser du små bobler som stiger langs siden av kolben?
 
Noe gjær på bunnen men ingen bobler eller lignende. og SG på 1034. Pleier jo å havne på ca 1010.
Jeg fortsetter ristingen og måler igjen i morgen.
 
Antall nye gjærceller er en direkte funksjon av hvor mye sukker gjæren spiser. Du startet med SG ~1.038 og har nå 1.034, du skal nok ned mot 1.010 som du sier for at forventet antall gjærceller er tilstede.
 
Sist redigert:
Sikkert noen som har brent (hirr) seg på dette, men jeg antar at man bør vente til det koker før sukkeret dumpes i kjelen.

Spiller ingen rolle. Dump det i kjelen når det er varmt nok til at det oppløses og rør litt så det blandes.
 
Her er oppskriften kopiert fra en papirlapp jeg hadde den på. (Mine kommentarer i parentes slik jeg tolket oppskriften)

Volume 25 ltr (før kok)
Boil volume 20 ltr (til gjæring)
OG: 1044 (før kok)
BG: 1056 (etter kok)
FG: ?
Alkohol: 4,3 abv
Color: 16 EBC
Bitterness: 46 EBU
BU/GU: 1,04

3700 gr Pilsner 3 EBC
450 gr Crystal 135 EBC
230 gr Flaked Barley 3 EBC
450 gr Kandis light 0 EBC

68 degrees for 60 min, 78 degrees for 5 min

Challenger 7,6%. 22 gr 60 min
Admiral. 11%. 20 gr. 60 min

WLP004 20 degrees for 14 days


Et par ting jeg synes er rart: kun 4,3 % alc med 1056. Skal det stemme må jo FG være omkring 1022. Kan dette være pga Kandis? Aldri brygget med dette før og vet ikke om dette sukkeret er er like gjærbart som malt.
Og ingen humle etter 60 min.

Men har nå prøvd i alle fall. Traff akkurat på de oppgitte gravitetene.
 
Jeg tenker at OG etter kok skulle være 1044 for å oppnå omtrent 4,3% alkohol. Kandis vil gjære ut omtrent som vanlig sukker, altså 100%. Når det er sagt, er det ingen sjans for at Kilkenny holder 46 IBU, så du vil i det minste brygge et mer balansert øl enn om du hadde holdt riktig styrke.
 
Flott, takk. Det viktigste for meg er godt øl, ikke nødvendigvis en perfekt klone.

Det blir sikkert bra. Nå klukker det i alle fall godt i gjærlåsen
 
Tilbake
Topp