Kinn påskeøl

Du får en del nøkkelinformasjon her http://kinn.no/nn/product/paske-ol/ Vil tro du klarer å komme godt innenfor med å humle til IBUen og så bruke noe seine tilsetninger. Espen har vel forøvrig uttalt at det ikke går an å overhumle med EKG, så sånn sett er du safe ;-)
 
OG 1.063 FG 1.014

100% Maris Otter Pale Malt

Mesketemperatur 65c


Humleskjema for 50 liter:

60min: 60g Fuggles + 60g East Kent Golding

30min: 30g F + 30g EKG

0m: 30g F + 30g EKG

Tørrhumling: 60g F + 60g EKG


IBU justeres til 64. (ser det står 55 på nett, men jeg fikk vite 64.)


WYeast 1318 @21c
 
Ok, lurte bare på om det var men spesielle ting, men antall kg. malt kom ikke med.
Bruker BB60 tenkte å brygge 50 liter.
Litt fersk ennå, liker konkrete mengder
 
Finner ikke helt ut hvordan denne kan justeres helt opp til IBU 64 med de humlemengdene som er nevnt i oppskriften? Er kalkulatoren jeg har brukt under dugende til dette formålet? Jeg har tatt utgangspunkt i at Fuggles med 5% og EKG ca 5,4%.





upload_2018-10-1_21-28-27.png
 
Kjøre alt som bitter? Første 120g gir jo 30 IBU, så kjøre de resterende på 60 også. 240g på 60...
 
ok, så da må jeg bare øke mengden til kalkulatoren gir riktig IBU? Jeg er en smule forvirret da kalkulatorer på web viser forskjellig resultat. For det første skal jeg se på Rager eller Tinseth?
 
ok, så da må jeg bare øke mengden til kalkulatoren gir riktig IBU? Jeg er en smule forvirret da kalkulatorer på web viser forskjellig resultat. For det første skal jeg se på Rager eller Tinseth?

du må bruke samme formel som det bryggeriet bruker. tinseth er mest vanlig, men hvem vet med mindre du får bekreftet hvilken formel originalen er basert på. Uansett er IBU veeeeldig stikke fingeren i luften.
 
ok, så da må jeg bare øke mengden til kalkulatoren gir riktig IBU? Jeg er en smule forvirret da kalkulatorer på web viser forskjellig resultat. For det første skal jeg se på Rager eller Tinseth?

Du kan spare noen kroner på å bruke ei bitterhumle med høyere alfasyreinnhold. Target eller Northern Brewer funker utmerket her - jeg har veldig vondt for å tro at det gjør noen særlig forskjell. (Jeg bruker Target i engelske øl.)

For å gå litt inn på det du sier om å flytte alt til 60, så kan du antakelig godt flytte IBU'ene fra 30 min dit - hvis poenget er å få noe som er likt det originale ølet. Siden de mengdene et bryggeri brygger, kjøles ned mye langsommere, vil det antakelig bli fint lite smak-/aromaeffekt av det de tilsetter ved 30.

Brygeriet får også mye bitterhet ut av tilsetningen ved kokeslutt - men det er vel kanskje det de mener å kompensere for ved å gi råd til hjemmebryggere om å jekke opp IBU til 64 fra 55? (Jeg forsto det som om den oppskrifta som oppgis her, er noe bryggeriet har sendt på direkte forespørsel.) Jeg tror ikke en forskjell på 9 IBU på såpass høyt nivå er særlig merkbar, men om du skal etterligne effekten bryggeriet får av tilsetningen ved 0, så kan du f.eks. kjøle ned til 85 og la vørteren stå i 10 minutter der før du kjøler videre. (Litt tilfeldig valgte tall her.) Det vil antakelig gi deg noe omkring de 9 ibuene, og en smaks-/aromaeffekt som blir mer lik originalen. Det siste er veldig mye viktigere enn å treffe IBU-verdien.

IBU-beregninger er mildt sagt usikre greier. Som @Miguel sier: "Uansett er IBU veeeeldig stikke fingeren i luften." Men du må jo komme fram til en mengde humle, og det er sånn sett fornuftig å ha en kalkulator og justere til en bestemt IBU-verdi. Så kan du vurdere resultatet og bygge opp erfaring, og om du så holder deg til den samme kalkulatoren/formelen for beregning, har du et redskap til å få den effekten du ønsker.

Hvis utgangspunktet er at du har smakt et øl, og har fått oppskriften, så er det mye bedre å bygge vurderingen av IBU på egen erfaring enn på oppskriften. Men da skal du har bygget opp den erfaringen ganske systematisk. (Jeg er ikke helt der ennå:).)
 
Sist redigert:
Løsningen ble å øke humlemengden på 60min til 90g av hver. Da traff i allefall kalkulatoren sånn noenlunde. I etterkant har jeg imidlertid lest at det en ikke bør bruke for mye humle med lav alfasyre og men heller justere ibu med en humle med høyere alfasyre, hvis ikke smaker det kaninfôr. Har gjært i tre dager nå, smaker riktignok gress, men det gjør det gjerne av uferdig øl med høy bitterhet? Eller kan de totalt 60gram med ekstra Fuggles og EKG gjøre at det rett og slett blir for mye gress?
 
Løsningen ble å øke humlemengden på 60min til 90g av hver. Da traff i allefall kalkulatoren sånn noenlunde. I etterkant har jeg imidlertid lest at det en ikke bør bruke for mye humle med lav alfasyre og men heller justere ibu med en humle med høyere alfasyre, hvis ikke smaker det kaninfôr. Har gjært i tre dager nå, smaker riktignok gress, men det gjør det gjerne av uferdig øl med høy bitterhet? Eller kan de totalt 60gram med ekstra Fuggles og EKG gjøre at det rett og slett blir for mye gress?

Jeg har jo aldri prøvd noe sånt, så jeg veit ikke - annet enn at det er hva ekspertene sier; skjønt det er vel heller astringens fra tanniner jeg har lest om. Men du kan lese litt om grassmak og humling her: http://beersmith.com/blog/2016/09/23/grassy-off-flavors-in-home-brewed-beer/

Nå har jo du gjort dette her, og tatt en for vitenskapen:). Så jeg er spent på resultatet. Jeg er åpen for at det blir brülosof'sk: Ingen forskjell;).
 
Noen som har brygget denne med bra resultat?
Kunne tenkt meg og prøve som påskeøl i år.

Det blir ikke så ulikt de engelske golden ale'ne jeg har brygget flere av, og det er et øl jeg varmt anbefaler. Jeg ville ikke nølt.

Jeg ser ikke poenget med å bitterhumle med EKG og Fuggles. Target eller Northern Brewer er greie alternativer. Noe som har IBU oppe rundt 10, og ikke er amerikansk furuleverandør.
 
Da hopper jeg i det og prøver meg på denne snart!
Kjøper jo alltid en flaske eller to av denne hvert år til påske, så blir morro og prøve å brygge noe lignende selv.

Mulig jeg bruker en humle med høyere alpha ja, skulle jo ikke ha så mye og si.
 
Da hopper jeg i det og prøver meg på denne snart!
Kjøper jo alltid en flaske eller to av denne hvert år til påske, så blir morro og prøve å brygge noe lignende selv.

Mulig jeg bruker en humle med høyere alpha ja, skulle jo ikke ha så mye og si.

Jeg har forresten brygget den golden ale'en med både wyeast1318, som Kinn, og med wlp013 - og med en blanding av de to, også. Om du skulle ha trøbbel med å finne 1318 - ikke så veldig sannsynlig - så gir 013 et like godt øl. Litt tørrere, bare.
 
Tilbake
Topp