Kjapt spørsmål ang. SSR og REX-C100.

Enur

 
God morgen.

Sliter litt med en SSR som ser ut til å slå seg av og på når den er koblet opp korrekt, men den ser ikke ut til åpne og lukke strømtilførsel til kilden. For meg ser det ut som om releet alltid står åpent.

Skulle ikke vært lys her nå når jeg har koblet fra PID'en?
IMG_3051_zps61f300e4.jpg


Pid info:
Model:  C100FK02-V*AN
Range: 0-400 C  K
Output: SSR
No: 12Y9518A
Supply: 100T0240V AC,50/60Hz

Skal vel ikke være nødvendig å modifisere denne?

Mvh
Rune S.
 
Prø å plugge inn noe som bruker strøm.
En glimlampe har veldi stor motstand og ganske lav tennspenning, det gjør at den lyser i hytt og ...

edit. Glimlampe er ofte i brytere og andre simple indikatorerlamper.
 
Lyset i SSR'en vil være på når releet har åpent for strøm til varmeelementet. I og med at du har lys på stikkontakten og ikke på SSR'en tyder det på at SSR'en ligger inne uten innpuls. Dette kan vel ikke tolkes på annen måten enn at releet er defekt.
 
Prøver med ny tolking :)
Indikator lyset på SSR tenner/slukker i takt med PIDen men at du får strøm ut på stikkontakten du på bildet har koblet opp (håper du bruker mere enn lampa i bryteren), da kan triacen i SSren være brent slik at den er lukket uansett tilkstand, vanlig, eller at den er åpen hele tiden, ikke vanlig,må da kasseres, det skjer også at den er lukket hele tiden hvis den blir unødvendi varm men går da tilbake til normal når den blir nedkjølt.
 
Indikatorlampa i brytaren lyser uansett fordi SSR har ein betydeleg lekkasjestraum i av-tilstand. Prøv å noble til ei reell last.
 
Min første tanke var også lekkasjestrøm. Da jeg har tilsvarende deler liggende koblet dette slik det framgår på bildet til Enur.
Det ble ikke lys i lampa mi under det forsøket. Av en eller annen grunn ble det heller ikke lys før jeg la inn en reell last på stikkontakten etterpå

Sent from my GT-N8000
 
Oppdatering: Teorien om at lysdioden på padda er missvisende var spoton. SSR'en og PID'en fungerer utmerket når man kobler noe til padda!  ;D
 
Enur skrev:
Oppdatering: Teorien om at lysdioden på padda er missvisende var spoton. SSR'en og PID'en fungerer utmerket når man kobler noe til padda!  ;D

Flott, men lysdioden er vel hest en glimlampe, kanskje pirk da  men å bruke egen terminilogi kan lage litt rot.
De gamle er elst :)
 
Neste problem -> Konfigurere PT100 (vanntett med 3 ledninger) med Rex C-100. Ifølge medfølgende instruksjoner skal SL_1 input settes til 1000 for PT100, men står kun å blinker med mange halve nuller med denne innstillingen. Jeg får kun respons fra PIDen med 1100 og 0000 (som er for K-typen). Med SL_1: 1100 viser den over 100 C som romtemperatur, og 34 C med SL_1: 0000. Noen som har korrekte innstillinger til denne typen PID med PT100?, eller tips?
 
Sn input sensor skal stå på 21 når en har bytte til PT100 sensor  :)  Edit: såg no at kanskje ikkje dette er sesto sinn pid?
 

Vedlegg

  • Digital-Temperature-Controller_2.JPG
    Digital-Temperature-Controller_2.JPG
    67,9 KB · Sett: 695
Jeg tror ikke slike REX C-100 PID'er kan konfigureres til forskjellige termoelementer. I typebetegnelsen på din så står det "K", og jeg tror at det betyr at du bare kan bruke K type element. Jeg har samme type selv.
 
Hei.

Stemmer det Lasse, jeg har en Rex C-100.

Har funnet en på nett som hevder å ha skiftet fra K til PT100. Men hvor endrer jeg D07 som han snakker om?
"Both the thermocouple type and the temp range can be altered by following the instructions that came with the PID very easily, so now mine is actually REX-C100FD07-V*AN, the important bit I altered is the D07 which means PT100 thermocouple and 0 to 100 celcius temp range." - http://www.thehomebrewforum.co.uk/viewtopic.php?f=23&t=22369
 
Oppdatering: PT100 fungerer utmerket med min REX-C100, model:  C100FK02-V*AN. Nesten litt flaut å si det, men jeg koblet plussen på feil sted, pin10. Den skulle være på pin8. Det har vært noen begivenhetsrike omtrent bortkastede dager, med tweeking av min REX-C100. Om det var noe jeg var sikker på, så var det at plussen var plassert på rett sted. Så feil kan man altså ta ;)  PS: SL 1 er satt til 1000, som samsvarer med medfølgende instruksjoner ved bruk av PT100 på en Rex-C100.  God natt.
 
:amen: Tviler ikke på at det er mer i vente av den slags nei. Men for øyeblikket er det fred i heimen, enn så lenge ;)
 
Jeg holder på å koble sammen rex 100 og ssr. Jeg finner så mye forskjellig på nettet. Blir ikke helt klok.
Er noen som kan forklare eller har en forståelig skisse. Kansje det er en tråd hvor det står her på siden. Har prøvd å finne.
 
Tilbake
Topp