Kjapt spørsmål ang. SSR og REX-C100.

Per Marius skrev:
Sikkert mye billigereå finne en som virker slik vi ønsker, eller å kjøpe loddebolt og slikt  :skitbra:

Hæ, har du ikkje loddebolt??? ;)

Ja det er mange å velge mellom, Sestos, Auber, RKC, "RKC", Omrom, Mypin, SOLO og så vidare. Det enklaste er jo å kjøpe ein som er klar til bruk, og det sikraste er å holde seg til originale. Men dei er mykje dyrare enn kinakopiane (som denne som er omtalt her), og desse billige fungerar tross alt temmaleg bra til å ligge i prisområdet 20-40 USD.
 
protto skrev:
Hæ, har du ikkje loddebolt??? ;)

Ja det er mange å velge mellom, Sestos, Auber, RKC, "RKC", Omrom, Mypin, SOLO og så vidare. Det enklaste er jo å kjøpe ein som er klar til bruk, og det sikraste er å holde seg til originale. Men dei er mykje dyrare enn kinakopiane (som denne som er omtalt her), og desse billige fungerar tross alt temmaleg bra til å ligge i prisområdet 20-40 USD.

Du har ikke funnet noen PID som bruker PPC i stedenfor SSR Protto? Tenker på noe ala de gamle lysdriverene vi hadde på rov´ene før.
 
protto skrev:
Per Marius skrev:
Sikkert mye billigereå finne en som virker slik vi ønsker, eller å kjøpe loddebolt og slikt  :skitbra:

Hæ, har du ikkje loddebolt??? ;)

Ja det er mange å velge mellom, Sestos, Auber, RKC, "RKC", Omrom, Mypin, SOLO og så vidare. Det enklaste er jo å kjøpe ein som er klar til bruk, og det sikraste er å holde seg til originale. Men dei er mykje dyrare enn kinakopiane (som denne som er omtalt her), og desse billige fungerar tross alt temmaleg bra til å ligge i prisområdet 20-40 USD.

HAHA  :skitbra:

da har eg sett litt rundt, så du mener denne vil fumke uten loddebolt ? http://www.ebay.com/itm/SESTOS-DIN-Digital-Counter-AC-DC-12-24V-Tact-Switch-One-Relay-Output-/261093895575?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cca68ad97
 
Kalle74 skrev:
Du har ikke funnet noen PID som bruker PPC i stedenfor SSR Protto? Tenker på noe ala de gamle lysdriverene vi hadde på rov´ene før.

Det finns. Nokre PID'ar har analog utgang, istaden for dei som vi vanlegvis brukar til temperaturstyring. Det som er på "brygge"-PID'ane er eigentleg ein PWM-utgang.
Om du hadde brukt ein med analog ut kunne du fint ha styrt ein PPC, eller eit fasevinkel SSR, eller lysdimmar som det rett og slett er.

(Og det er ikkje berre dei gamle ROV'ane som brukar det, dei er heilt like i dag, men dei sit under eit kretskort der tilkoblingane er og er skrudd fast i telemetrichassiet for kjølingen sin del ;) )


Per Marius skrev:
HAHA  :skitbra:

da har eg sett litt rundt, så du mener denne vil fumke uten loddebolt ? http://www.ebay.com/itm/SESTOS-DIN-...75?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cca68ad97

Nei det er ein tellar/timer. Denne feks: http://www.ebay.com/itm/20-OFF-Digital-PID-Temperature-controller-25A-SSR-K-thermocouple-thermostat-/220888955443?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336e01fa33
 
Kalle74 skrev:
Du har ikke funnet noen PID som bruker PPC i stedenfor SSR Protto? Tenker på noe ala de gamle lysdriverene vi hadde på rov´ene før.

Det eg skulle sei men gløymde var at det vil bli ein dyrare løysing, antar eg. Eit anna problem KAN vere generert støy fra PPC'en. Den kuttar kvar halvperiode for å redusere tilført effekt. Då får ein veldig steile flankar og følgeleg masse overharmoniske ut på nettet. Kan sjølvsagt filtrerast, men med dyre/store effektfilter.

I varmesamanheng er det så stor tregheit at PWM med fleire sekunds periodetid ikkje vil føre til pulsing på samme måte som du ville fått om du kobla til ei lyspære eller enda verre ein LED.
 
protto skrev:
Og det er ikkje berre dei gamle ROV'ane som brukar det, dei er heilt like i dag, men dei sit under eit kretskort der tilkoblingane er og er skrudd fast i telemetrichassiet for kjølingen sin del ;)

He he, har jo nesten ikke vært inne i telemetrykanna etter vi fikk surveykanne og fiber helt til bunns  :ilike:

protto skrev:
Det eg skulle sei men gløymde var at det vil bli ein dyrare løysing, antar eg. Eit anna problem KAN vere generert støy fra PPC'en. Den kuttar kvar halvperiode for å redusere tilført effekt. Då får ein veldig steile flankar og følgeleg masse overharmoniske ut på nettet. Kan sjølvsagt filtrerast, men med dyre/store effektfilter.

I varmesamanheng er det så stor tregheit at PWM med fleire sekunds periodetid ikkje vil føre til pulsing på samme måte som du ville fått om du kobla til ei lyspære eller enda verre ein LED.

Jeg ser helt klart problematikken med støy og pris, men tenkte PPC ville gi litt bedre utbytte på sikringene i huset.
Men jeg skal nå til og bygge på huset med 20m2 (pølsemakeri/røykeri og bryggeri) så da setter jeg bare inn en egen fordeling der med 25A forankoblet sikring, 440V. Da har jeg ca. 19Kw tilgjengelig og det burde vel holde  ;D ;D
 
Jeg har nettopp koblet opp pid'en, og etter litt om og men fikk jeg stillt den inn for bruk av pt100. Problemet er att den nå ikke går høyere en til 40 grader C. Noen som har en formening om hvordan jeg kan få denne noe høyere?
produktbetegnelse : c100-v*an
 
Se i bruksanvisningen. Du skal kunne endre på maks temperatur. Med ett k-element står den på på 400grader når du bytter til pt100 flytter den kommaet og skriver 40,0. Viat du ikke finner instillingen skal jeg sjekke i min bruksannvisning.

Jeg har dog ett annet problem med min pid av samme type som er beskrevet i denne tråden. Når vannet koker viser pidden bare 90grader ikke 100. På mesketemperaturer mellom 60 og 80 grader har jeg dobbeltsjekket med fire andre termometere og her stemmet temperaturen fint.
Noen som har opplevd lignende?
 
Heisann, holder på å koble opp en rex-c100, kom i kit med k-sensor og ssr, men var med integrert rele og ikke ssr-utgang. Jeg har så fjernet det interne releet og loddet på ledninger i flg anvisning. Måler så 12 v med multimeter på utgange til ssr (faller til ca. 1,8v når regulatoren skrur av strømmen). Problemet er at srr slår ikke inn, det reagerer ikke på strømmen fra regulatoren (rex-c100). Kobler jeg et 9v batteri på ssr så funker det. Hva er feil? Er det en innstilling på regulatoren som må endres, el. må jeg i tillegg ha en ekstern likestrømskilde? Takknemlig for opplysning
 
Fortsetter på denne tråden for å slippe starte enda ein om Rex C100.

Eg har PT 100 sensor på denne PIDen. Skal brukes til å styre temperatur på HLT. I går varmet den fint. Når PV nærmet seg SV slo den seg av og på, men når PV var lik SV fortsatte den bare å varme for full guffe. Skulle vel brukt autotune her? Uansett, prøvde igjen idag med friskt mot. Først ville ikkje PID slå på varmeelementet. Stilte så SV på 5-10 grader over PV, og då begynte det å varme litt før det ijen slo seg og på nokre gonger.

Eg har satt LCY til 1000
COD til 0001yt
SL1 til 1000
DF til 0000

Er det andre parameter som MÅ stilles inn for å få dette til, eller går det for eks. å tilbakestillle PID til factory settings å prøve på nytt?
 
Har fått i hus en sånn Rex 100 og en pt-100. Kan noen fortelle meg hvor jeg kobler på pt-100'n?
Den har to blå og og en rød ledning...
 
Tilbake
Topp