Kjele

Har tenkt å gå til anskaffelse av 50L kjele eller evt. 78L og bruke den sammen med min BB30 når jeg skal lage batcher med mer enn 7kg malt. Noen som har forsøkt å meske/koke disse kjelene på henholdsvis 37cm og 47cm i bunndiameter, da på vanlig induksjonsovn (uten anskaffelse av caso 3500w)? Har induksjonstopp fra ikea, tenkte det kanskje ville være mulig å benytte 2 plater samtidig, evt alle fire på 78L kjelen? Hvor mange kg malt kan man regne med å få i en 50L eller 78L kjele?

Lite utfyllende på spørsmålet ditt kanskje, men jeg har Bryggselv sin 50-liter og 3500W induksjonstoppen derfra. Oppkok av 42 liter vørter tar fortsatt en stund, så jeg tror vanlig induksjonstopp vil være helt ubrukelig til disse kjelene.

Ok. Tror du 78-literskjele blir for stor for induksjonstoppen? Prisforskjellen på 50 og 78literskjeler er bare ett par hundrelapper, men om det blir problemer med å få oppkok på et så stort kar?

Du får nok oppkok uansett, men det kan komme til å ta sin tid uten ekstra hjelpemidler som f.eks. grilltennere. Husker ikke hvor lang tid som gikk med til oppkok av mine 42 liter sist mandag, men tror hvertfall det var en halvtime. Med 78-liters kjele på fullt kokevolum, kanskje rundt 70 liter, snakker vi antakelig nærmere en time i beste fall. Men du MÅ jo ikke koke 70 liter selv om du har såpass stor kjele. Koker du 50 liter vil det jo gå fortere.

Bare ta med i vurderingen at disse kjelene er ganske store og jo større jo vanskeligere å håndtere. Å oppgradere i batchstørrelse fra 25 til bare 35 liter har andre konsekvenser enn bare nødvendig kokeutstyr. Plutselig kan du ikke drive og løfte rundt og helle fra kjeler med glodvarm væske lenger. Du bør også investere i pumper og kanskje en ny kjøleløsning.

Eg bruker ein nedfellbar induksjonstopp til koking. Ingen problem å bruke to eller fleire plater samtidig, så lenge kjelen er stor nok. Eg bruker to plater, og har ca 4kw til oppkok.

Ok takker for svar. Hadde egentlig tenkt å meske opp mot 20kg malt for å kunne lage 25L batcher sterkøl, enkelte ganger lage opp til 40L batcher. Pleier som regel å lage 25L batcher og er fornøyd med det. 78L blir nok i største laget tenker jeg. Om jeg klarer å presse 20kg malt i bb30 + en kjele på 50L og mesker disse parallellt, så går jeg nok for 50L. Har også tenkt alternativet med å utvide med bb60 (den jeg egentlig burde ha kjøpt i første omgang), men i det lange løp så vil jeg ha mer nytte av en stor kjele som potensielt kan brukes til andre ting, samt regner med at varmeelementet på bb30/60 vil kortslutte en eller annen dag og da er det ikke barebare å få reparert denne etter garantien har utløpt.

Tilbake
Topp