Kjele til BIAB for induksjonstopp

Hei,
Har til nå kun satt ekstraktbrygg, og har da brukt min 10L kjele til å gjøre en partial boil for batch size på ~20L.
Etter mye lesing og en større og større interesse for feltet, har jeg nå lyst til å ta steget videre til BIAB.
Holder derfor for tiden på å kikke meg om etter en større kjele ettersom min 10-litring blir for liten.

Jeg kom over en 20L kjele på Obs, for induksjonstopp, til 499,-.
Har skjønt at når en bruker BIAB teknikken så bør kjelen være så stor som mulig.
Spørsmålet blir derfor hvor mye vørter jeg kan regne med å få ut av en kjele på 20L (som tross alt er noe liten) ved BIAB?
Det vil vel også være begrenset hvor mange kg malt jeg kan få mesket i en kjele, så størrelsen på kjelen vil kanskje også påvirke max OG jeg kan forvente å få?
Jeg har uansett tenkt å gå ned en del i batchsize, så om jeg får ca 10L ferdig øl ut av en batch så er jeg nok fornøyd. Men det gir meg ikke spesielt mye å gå på dersom jeg en dag ønsker en større batch...

Kjenner noen andre evt. til noen relativt billige kjeler som fungerer på induksjonstopp?
 
Takker for tips, har kikka litt innpå der før også.
De Pujadas kjelene, fungerer de på induksjonstopp (kan ikke se det nevnt på sidene deres).
Hvor stort prosjekt vil det være å få montert kran på en slik kjele?
 
Dei skal fungere på induksjon ja.

Ikkje stort prosjekt i det heile. Har du drill og får låne/kjøpt deg eit trinnbor som kan drille eit passande hol vil det fungere, det beste hadde vert å bruke noko slikt http://www.ebay.co.uk/itm/Q-Max-Sheet-Metal-Punch-Hole-Punch-13-16-Q-Max-Qmax-/190311262516?pt=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item2c4f6f6934 . Eg har ein slik men har ikkje prøvd den ennå, og er usikker på om det vil klare å slå igjennom så tykke vegger det er i slike kjeler. Eg har til nå brukt denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=163175567, men den er relativt dyr og lager eigentlig litt større hol en du treng, men det fungerer bra.

Deler du treng:

http://MoreBeer.com/view_product/17406/102351/Stainless_Ball_Valve_-_1_2"_Full_Port
http://MoreBeer.com/view_product/17411/102355/Stainless_Nipple_-_1_2_x_1"__Threaded
http://MoreBeer.com/view_product/17432//Stainless_-_1_2"__NPT_Lock_Nut  (2 stykk)

http://MoreBeer.com/view_product/7716//HI_Temp_O-ring_for_weldless_valve_kits  (2 stykk)

Framgangsmåte: borer hol, trer igjennom nippelen, setter på ein o-ring på kvar sida etterfulgt av ein mutter på kvar sida (med grop sida av mytteren inn mot veggen), og så strammer du til på begge sider. Etter det bruker du gjenge teip på stussen som du fester krana på. Det er mange måter å feste ei kran til kjelen på, men dette er ihvertfall slik eg har gjort det, og eg er veldig nøgd med denna metoden.

EDIT: lagt til at man også treng 2 stykk o-ring
 
Tor-H skrev:
Er det ikke bare å kjøpe deler av en lokal rørlegger?
Det er det sikkert, om han har det som trengs. Ellers er Biltema eit alternativ. Men skal ein ha rustfritt og silikonringar må ein nok over dammen. Ev. båtutstyrsforretning.
Det er ikkje alltid like lett å få slike deler lokalt, men let i US då slikt er mykje brukt i all slags røyropplegg der.
 
Fint å få en detaljert fremgangsmåte. Det er absolutt et alternativ med noe sånt.
Evt. kan en kanskje få tak i en hyttekjele og bytte ut kranen med en bedre (ser for meg at de som brukes på hyttekjeler ikke vil duge).

Jeg tenkte også biltema som alternativ for sånt utstyr.
 
Holder på å kikke på div. alternativ her nå, både kjele for induksjonstopp, men også muligheten for å installere varmeelement i en annen type kjele.

Lurer derfor på om noe har erfaring med å BIAB i kjele med varmeelement?
Man skrur vel av varmen uansett før malten tilsettes, men ser for meg at det er lett å svi posen og malten på denne måten.
Tenkte på om det evt. går an å ha en rist av noe slag over elementet og hva en kan bruke til det?
Ser for å bruke en kasserolle-rist som en bruker for poteter o.l. Den har jo føtter under så den kan "stå" over elementet. Vil da få litt dødrom under rista, men det gjør kanskje ikke noe?

Så for meg at noe a la denne kan brukes: http://www.okelektriske.no/fritid-l...tstyr/koking-utstyr-tilberedning/krabbegryte Montere varmeelement (og evt. kran) i den og bruke en frittstående rist som jeg kan sette i kjelen når jeg brygger.
Høres dette ut som noe som kan funke?
 
Bryggselv har fått noen fine nye. Han lå de ut på Facebook. Trur ikke han har lagt de ut i shoppen enda 24l, 30l og 50l
 
Har sett på den sunwind kjelen tidligere også, men tenkte at den var litt liten..
Hvor mye ferdig vørter kan jeg maksimalt regne med å få om jeg brygger med biab i denne?

Hvordan er kranen foresten? Bør den byttes først som sist?

Er ikke umulig at det blir den for meg også..litt mindre jobb med denne, så lenge den funker på induksjon.
 
Kan ikke få testa den på induksjon dessverre, men den er nå tykkbunnet, så regner med det skal gå.

Jeg skal hvertfall ikke brygge batcher på over 13-15 liter med denne kjelen, men tror det skal gå greit opp til 18 liter. Ideelt sett så bør man vel opp i 30 liter når man brygger BIAB, men dette virker nå greit for meg. Unnskyldning for å brygge litt oftere og prøve forskjellige oppskrifter :)
 
Kenneth N skrev:
Kan ikke få testa den på induksjon dessverre, men den er nå tykkbunnet, så regner med det skal gå.

Jeg skal hvertfall ikke brygge batcher på over 13-15 liter med denne kjelen, men tror det skal gå greit opp til 18 liter. Ideelt sett så bør man vel opp i 30 liter når man brygger BIAB, men dette virker nå greit for meg. Unnskyldning for å brygge litt oftere og prøve forskjellige oppskrifter :)

Ta magnet testen. Vist magneten sitter godt fast i bunnen så går den på induksjon. Vist ikke magneten setter seg fast, da funker den ikke.
 
Kjenner til magnettesten ja. Prøvde det på den biltema hyttekjelen.. der satt den ikke i det hele tatt..
Må evt. gjøre samme test med denne før kjøp.

Ja, regnet med batcher i den størrelsesorden.
Hadde kunnet tenkt meg å lage batcher på ca 20l egentlig, så er litt usikker på om denne er stor nok.

Ser at de nye kjelene til bryggselv har dukket opp på nettsida nå; 36L tykkbunnet til 1295,-. Ingen riktig upris, så den vurderes.
 
HSel skrev:
Kjenner til magnettesten ja. Prøvde det på den Biltema hyttekjelen.. der satt den ikke i det hele tatt..
Må evt. gjøre samme test med denne før kjøp.

Ja, regnet med batcher i den størrelsesorden.
Hadde kunnet tenkt meg å lage batcher på ca 20l egentlig, så er litt usikker på om denne er stor nok.

Ser at de nye kjelene til bryggselv har dukket opp på nettsida nå; 36L tykkbunnet til 1295,-. Ingen riktig upris, så den vurderes.

ska du koke i kjelen så kjøp tykkbunnet, har biltemapanne og mesker i den helt konge men vil ikke koke med den
 
[/quote]

ska du koke i kjelen så kjøp tykkbunnet, har biltemapanne og mesker i den helt konge men vil ikke koke med den
[/quote]

Har sett flere som sier dette. Hvorfor vil dere ikke koke i en tynnbunnet kjele? Jeg har selv en aluminiumskjele med tynn bunn, og har ikke opplevd noen problemer med dette. Hvilke problemer støter dere på?
 
Tilbake
Topp