Kjeller/jord-aktig smak på lager

Hei og hopp.

Tappa ein batch med lager (pilsmalt + litt munich) og ein forholdsvis enkelt humleprofil gjæra med WLP830 (10 grader i 3-4 veker) på fat forrige helg.  OG noko høg, 1.058, og FG ca 1.011

Kjente ein litt merkelig smak etter eit par dager på fat, men filtrerte denne gjennom "MoreBeer" sitt platefilter allikevel og satt den til karbonering.

Tok ein smaksprøve i går, og no er den merkelige smaken endå meir framtredande. Litt vanskelig å definere, men det er ein slags kraftig ettersmak av "våt kjeller/jord/mugg"

Dette var første gang eg brukte flytende gjær, og eg mistenker derfor at det kan være roten til problemet mitt... har tenkt å la den stå kaldt ein mnds tid og håpe på det beste, men skulle gjerne hatt tips til kva som er feil...

?

LT

Hadde akkurat samme smak på en 830 gjæret lager før jul 2011. Glemte denne i kjelleren på rundt 8grader i et år, når jeg skulle tømme flaskene for å gjenbruke disse smakte jeg forsiktig på en av flaskene, og nå var smaken borte, kanskje ikke verdens beste øl nå, men det kan likegodt være oppskriften... mitt råd er å la denne stå, lenge ;)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk 2

Til info så har denne allerede blitt svært mykje bedre. Dette ser ut til å ordne seg og bli ein finfin pilsner.
note to self, RDWHAHB

LT

Minimum 4 uker ved 0-2 grader gir deg den fine crispe smaken en pils skal ha. Noen med mer erfaring enn meg sier 12 uker. Har kjørt 6 uker ved 6 grader tidligere og det blir bra det også, men lav temp og god tålmodighet belønnes  ;) Rart det at det alltid er den siste halvliteren fra fatet som er den beste  :laugh:

Smaken du snakker om kan være produsert av mikroorganismer i vann (behandling ukjent), eller råvarer som har blitt dårlige.

Lager må lagres. 12-16 uker er bra. Har selv hatt god erfaring med lagring i 24 uker, men det er en tolmodighetsprøve :) Pilsen blir klar som butikkøl hvis den lagres lenge nok. Noe som også er et pluss. Selv synes jeg lager får en litt for "fruktig" smak om den ikke lagres lenge nok, men bevares.... god øl blir det uansett

Tilbake
Topp