kjøle ned i fryser

Jeg har kjøpt en ST1000 som styring og bruker fryser til karbonering.
Så svaret blir ja

I en vanlig fryser med 20 minus ville jeg vært veeeldig forsiktig.  Men klart du får kjølt ned.

Hehe,litt dårlig formulert spørsmål fra min side. Tanken var å kjøle ned fatet i en fryser som holder 20 minusgrader for så å tappe på flasker med Beergun..

Utfordringen blir vel å vite når ølet er kaldt nok, uten å være fryst. Dette kan sikkert beregnes med faktorer som ølets utgangstemperatur, temperatur i fryseboksen, fryseboksens luftfuktighet osv, dette vet jeg ingenting om. Det jeg vet er at dersom du setter fatet i dusjen slik at kaldvannet renner ned langs stålsidene på fatet så har ølet samme, eller marginalt høyere, temperatur som kaldvannet etter noen timer. Du kommer neppe under 5-6 grader, spesielt ikke om sommeren, men du er sikker på at ølet ikke fryser.

Ja,det blir vel litt vanskelig å vite tempen på ølet underveis ja. Jeg er også skeptisk til om pakninger og ventiler har godt av minusgradene.. Tror jeg skrinlegger prosjektet. Ryddet plass i kjøleskapet, til kjerringas store glede. Hun himlet med øynene da jeg fyllte opp med fat istedet..  ;D Takker for alle svar!

Tilbake
Topp