Kjøle ned med isbiter?

Ikke spør hvorfor, hehe, men er det ok å kjøle ned vørteren med isbiter på et ekstraktbrygg? Butikken selger sånne pakker med ca 2kg is, tenkte på å ha de direkte i vørteren etter kok og etterfylle med vann til riktig mengde/volum. Eller er de isbitene en stor potensiell kilde til infeksjoner?

Da ville jeg heller satt gjæringskaret i en søppelsekk og puttet isbitene i sekken. For å være på den sikre siden.

Kok opp vann dagen før, putt i en sterilistert boks, putt i fryseren og ha i vørteren på bryggedagen for nedkjøling. Sikrere og mye billigere;)

En kompis av meg brygger kun ekstrakt og han tapper kaldvann direkte fra springen etter koking for å få riktig mengde vørter og god nedkjøling, han har enda ikke hatt problemer med basselusker i alle fall. Normalt er vel vann fra krana i Norge ganske rent skulle jeg tro (jeg koker alt vannet mitt selv bare for å si det, men jeg gidder sjelden å koke det i 15 minutter om jeg kun trenger vann til ett eller annet som å rehyrere gjær eller fylle på litt etter endt koking av selve vørteren).

Et alternativ er å fylle vasken(eventuelt et annet kar som er stort nok) med is, hive på godt med salt, og sette kjelen oppi der. 23 deler Koksalt og 77 deler is lager en kuldeblanding som stabiliserer seg på ca -21°C. Har brukt det som festival-ølkjøler noen ganger og suger varmen rett ut av alt du putter oppi der. (Ikke glem ølflasker i denne blandingen. Den når frysepunktet på ca 10 minutter)

Tilbake
Topp