Kjøleboks som gjæringskar

gle1

Norbrygg-medlem
Er det noen som har prøvd ut elektrisk kjøleboks som gjæringskar? Er det noe som tilsier at det ikke skal funke? Utenom gjerne skum/øl opp i lokken og kjøleribbene ved hissig stormgjæring.

Prøvde med en liten (og gammel) kjøleboks og en testbatch på 6L i en stor plastflaske.
Det var en pils og ble gjæret på 10 grader. Antar romtemperaturen var rundt 18 grader.
Fungerte greit, men peltier elementene i kjøleboksen er ganske ineffektive ift. et kjøleskap.

Prøvde med en liten (og gammel) kjøleboks og en testbatch på 6L i en stor plastflaske.
Det var en pils og ble gjæret på 10 grader. Antar romtemperaturen var rundt 18 grader.
Fungerte greit, men peltier elementene i kjøleboksen er ganske ineffektive ift. et kjøleskap.
Har allerede et kjøleskap, men har ikke plass til flere. Derfor er jeg på jakt etter plassbesparende kjøleløsninger.

Jeg tenkte å montere en tappekran i kjøleboksen og helle vørteren rett oppi boksen med en form for gjærlås/rømningsvei for co2.

Jeg også har vært inne på tanken å bygge om en elektrisk kjøleboks til å gjære direkte i.
En liten toroms har ikke ubegrenset med plass.
Fint om du kan fortelle om du har fått prøvd dette og hvordan det har gått.

Ser jo at når sommersola står på som sitt værste kan det være vanskelilg å holde temperaturen nede, men det burde gi bedre temperaturkontroll enn kun aircondition for å kjøle ned hele soverommet.

Største ulempen jeg kan tenke meg er om det blir urenheter i vifta som gjerne sitter inne i slike, men god desinfisering burde takle dette, eller?

Får ikke prøvd dette med det første, men håper noen andre kan! Det største problemet blir vifta, og kjøleribba på innsiden som kan huse mange bakterier. Ihvertfall hvis skummet under stormgjæringen kommer opp. Ellers så er jeg usikker på hvor stor varmeforskjell det blir fra bunn til topp, siden kjøleeffekten er på toppen. Hvis noen har en slik kjølebag, og 2 tempmålere, så hadde det vært spennende å sett temperaturforskjell på topp og bunn med vann i på rundt 18-20 grader.

Tilbake
Topp