Kjøler - 25 meter - dimensjoner på rør?

Krom ville eg unngått. Ein ting er vatn, ein annan er sur vørter.
Sjekk ut http://www.nybrewsupply.com/ 100 fot 1/2" 316 tynnvegga for 130 dollar pluss frakt og frarøvelse. Trur dei kan lage kva som helst etter bestilling. Kva med tre X 50 fot samankobla i toppen med hageslangar?

304 rustfritt er meir enn godt nok om du går den vegen.

netphreak skrev:
Langt i fra, men det var jo heller ikke hovedpoenget her...

Noen har jo nikkelalergi, men bortsett fra det er vel dette sikkert OK å benytte.
Personlig ville jeg heller kjøpt en ferdig kjøler fra for eksempel USA (more beer..etc), da får du en kjøler av god kvalitet, trenger ikke å ødelegge rør ved å bøye selv......min erfaring er at de "billige" løsningene ofte er de dyreste, selv om de var veldig morro å utføre.

protto skrev:
Krom ville eg unngått. Ein ting er vatn, ein annan er sur vørter.
Sjekk ut http://www.nybrewsupply.com/ 100 fot 1/2" 316 tynnvegga for 130 dollar pluss frakt og frarøvelse. Trur dei kan lage kva som helst etter bestilling. Kva med tre X 50 fot samankobla i toppen med hageslangar?

304 rustfritt er meir enn godt nok om du går den vegen.

Veldig nyttig lenke, skal sende dem noen spørsmål :)

Ja, selvlaget er ikke alltid vellaget, men dersom ingen trodde de kunne lage bedre varer enn det som er å få kjøpt hadde vi jo aldri kommet noe sted ;)

netphreak skrev:
Ja, selvlaget er ikke alltid vellaget, men dersom ingen trodde de kunne lage bedre varer enn det som er å få kjøpt hadde vi jo aldri kommet noe sted ;)

Det har du rett i, men spørsmålet er:
Hvis du skal benytte dine ekselente egenskaper, vil du benytte dem på materialvalg for en vørterkjøler ?
Hvis man mente at man hadde ett revolusjonerende nytt konsept for å kjøle vørter eller andre væsker, så ja.....

Nei, er ikke helt Usain Bolt heller ;)

Det er bare det at jeg ønsker et produkt som:

• Er enkelt å rengjøre
  • Er så gift/smaksfritt som mulig
  • Kjøler raskt
  • Har lang holdbarhet
  • Skaper minimalt med søl under kjølingen

De fleste produkter feiler på ett av, eller begge de første punktene - jeg tror jeg kan lage et produkt som er innenfor alle punktene :)

Edit: skrivleif.

Kobberkveil.... ;) allerede oppfunnet og fungerer utmerket. Eneste forskjellen på selvlaget og ferdiglaget er mer jobb, muligens lavere pris?, og ihvertfall tilpasset utstyr ellers :) sistnevnte årsak går jeg for.
Rustfri kjøler på ebay er billigere enn forkrommet kobber, og forkrommet kobber kan du glemme å bøye til kjøler.

netphreak skrev:
Nei, er ikke helt Usain Bolt heller ;)

Det er bare det at jeg ønsker et produkt som:

• Er enkelt å rengjøre
  • Er så gift/smaksfritt som mulig
  • Kjøler raskt
  • Har lang holdbarhet
  • Skaper minimalt med søl under kjølingen

De fleste produkter feiler på ett av, eller begge de første punktene - jeg tror jeg kan lage et produkt som er innenfor alle punktene :)

Edit: skrivleif.

Jeg sverget til platekjøler i mange år.....før det benyttet jeg kobberkveil (dyppkjøler).....i dag er jeg overbevist om at dyppkjøler er den beste løsningen.....
Noen sier at det er mye søl med den, men det er tull, der er ikke dyppkjøleren som søler, det er kokken...
Den er i høyeste grad effektiv.
Den setter ikke usmak, og den tar bedre vare på aromahumlen enn platekjøleren.
Den er lett å holde ren.
Har enda, etter å brygget i over 10 år ikke dumpet en dyppkjøler av kobber.

Så OK, jeg er ikke ett orakel for vørterkjølere, jeg er i høyeste grad åpen for nye ideer, men har selv måtte bøye meg i støvet for "The old way"....
Som sakt: hvis man kan komme opp med noe genuint nytt, så OK, ellers er ekserimentering bare en omvei.

Espen - jeg takker for dine visdomsord, og er lutter øre - det er faktisk helt fantastisk mange her inne med overlegen erfaring som villig deler - og da skal en nybegynner som meg vokte seg vel for å "komme her og komme her" :)

Nå er det jo faktisk en "dyppkjøler" jeg skal lage, bare i rustfritt (siden jeg ble litt paranoid iht. bruk av kobber i vørter) - med et lite tillegg av en pumpe som sirkulerer vørteren fra utsiden av kjølespiralen til innsiden, for å oppnå en "whirlpool" som helt sikkert øker effekten og med litt flaks samler slagg i midten av gryta :)

netphreak skrev:
Espen - jeg takker for dine visdomsord, og er lutter øre - det er faktisk helt fantastisk mange her inne med overlegen erfaring som villig deler - og da skal en nybegynner som meg vokte seg vel for å "komme her og komme her" :)

Du må svært gjerne "Komme her og komme her", takhøyden her inne er "luftig"......
Påenget mitt var bare at mange hjemmebryggere kaster bort tiden på spissfindigheter....jeg har gjort det selv, i mange sammenhenger, og på grunn av min ukuelige nysgjerrighet kommer jeg nok til å gjøre det igjenn.
Forhåpentligvis vil jeg ikke gjøre det med ting som svært mange andre har erfart og har sin profesjon plantet i.

Å gå over bekken etter vann er et erdtak ;)
Men mange gode og geniale løsninger er kommet frem av det også :)
Jeg er enig med Espen.... Prøv og feil og prøv og lykkes... Men med måte....

netphreak skrev:
Her er en side som omhandler "bearbeiding" av SS coil, til inspirasjon ;)
http://theelectricbrewery.com/hot-liquor-tank?page=3

Berre litt advarsel fra ein som har bøyd ein del tynne 3/8" stålrør til kjølarar:

Bøying av tynnvegga stålrør  er ikkje så enkelt som å bøya kopparrør. Stålrøret er relativt fjørande så når du skal bøya det må du tenkja på korleis du skal få den diameter du vil ha og korleis du bøyer røret (og ein bør  ideelt vera fleire om jobben).   

Bruk av manuell rørbøyar for å laga 90 graders bend (eller meir) er heller ikkje særleg enkelt - tynne stålrør blir særs lett deformert/flatt og om du ikkje har gjort dette før  trur eg at eg kan garantera deg at bøying av slike bend ikkje går bra.    Og om du f.eks. skal bøya 3/8" må du også ha 3/8" rørbøyar. 

--

Eg vil tru at det beste er å bruka fleire kjølespiralar med forskjellig diameter for å kjøla såpass mykje som du skal kjøla.    Det er lurt å ha kjølar som kjøler på toppen av vørteren og ikkje primært på botnen -(den avkjølte vørteren går rett til botnen uansett) så kjølaren bør vera høg nok til dette om den skal stå på botnen eller du må henga den opp på ein eller annan måte.  Omrøring er viktig for å gjera kjølinga effektiv (eller sirkulasjon - f.eks. whirlpooling med pumpe).

Alt drikkevann i de fleste hus går jo i kobberrør. Og hvis en holder seg til VVS-rør, tror jeg det er så "safe" man kan få det. Hvis man hadde klart å knekke fraktprisnøtta, så er her rimelige rør i flere dimennsjoner: http://www.lavprisvvs.dk/shop/12-mm-bloed-208718p.html

Jeg nevnet vel en over dammen kjøler, men burde selvsakt nevnt www.Bryggmaker.no
Der har man ett godt utgangspunkt for å få en effektiv kjøler, også for større volum.

Tilbake
Topp