Kjøler - 25 meter - dimensjoner på rør?

Har lest og lest på temaet kjøling... Har droppet tanken på motstrømskjølere (både plate- og rørkjølere) da jeg er bekymret med tanke på rengjøring/sterilisering av disse. Så da er en mer tradisjonell kjølespiral gjenstående alternativ.

Jeg kommer til å meske i en 120 liters kjele, så den vil typisk inneholde 80-100 liter kokende brygg, som skal kjøles ned til både over- og undergjæringstemperaturer.

De fleste DIY guider jeg har lest baserer seg på å benytte 50' (drøye 15 meter) lange 1/2" kobberrør, men de aller fleste benytter dette til mindre bryggekjeler - typisk 10 gallon (37 liter). Siden jeg har dobbelt så stor kjele må vel lengden på kobberrør også økes, for å få større kjøleoverflate. Men det er jo en grense over hvor langt røret kan være, før kjøleeffekten avtar (altså, kjølevesken/vannet i røret holder samme temperatur som mesken). Jeg er ikke ingeniør eller flink til å foreta slike beregninger, men gjetter meg til at følgende kan være et OK oppsett: 25 meter 12mm x 1.0mm kobberrør. Eller er det mer hensiktsmessig med 10mm x 1.0mm? Da vil jo kjølevannet passere raskere gjennom kjøleren, og ha en laver utgangstemperatur, samtidig som kjøleoverflaten reduseres...

Vurdere også å lage en whirepool inni kjøleren, ved å pumpe brygget ut fra tappekranen (på utsiden av kjøleren), skråstilt på innsiden av kjøleren, slik som her: http://www.wortomatic.com/php/articles.php?ID=11
 
Er heller ikke såveldig lysten på å kalkulere slikt.
Generelt er det sånn at effekt pr meter rør vil avta etterhvert, siden kjølevannet nærmer seg samme temp som vørteren. Derfor vil en kort kjøler være mer effektiv (pr meter) enn en lang.
Hvorfor ikke bruke flere korte i stedet for en kjempelang?

Jeg kjøler ca 55 liter, har laget en dobbelspiral på 5+4 meter i 12mm kobberrør.
Har ikke tatt tiden så veldig nøye, men den fungerer fint til mitt bruk. Med dine volumer ville jeg tro 15 meter er helt fint, men jeg ville delt dem på 2 eller tre sløyfer.

Mange måter å gjøre det på, her er en pen: http://pdtnc.wordpress.com/2012/06/11/dual-helix-wort-chiller/ og her er en litt mer støgg: http://norbrygg.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=7698.0;attach=3752
 
Hae ikke hørt at noen av oss med 2x5 meter er skuffet, har kjølt 75 liter på 134 minutter en kald vinterdag, 2-3 graders vann på den tiden.
 
StoreMy skrev:
netphreak skrev:
OK, hva med 3 stk. av 10 meteren på 8mm? http://www.Biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffror/Drivstoffror-i-kobber-52450/ Blir jo rimeligere enn 25 meter kveil på 12mm  :yes:

Har ikke dette røre litt tykke vegger til formålet?
Langt i fra ;) jeg bruker en 10 meters kveil av denne som er påloddet 10 mm rør ut og inn, for enklere tilkoblingsmulighet.... Funker som bare det. Ikke tykkere vegger en vanlig heller.
Totalt er kveilen min på 11 meter, og den kjøler ned 30 liter +\- på ca 30 min uten whirpool.
Kjøler da fra kok til 16-17 grader. :)
 
Tja, kobber er kobber vel? Finnes i forkjellige legeringer også, men skal da merke med det. F.eks. Bremserør er det flere per av.
Ser ut som o oppfører seg som vanlige kobberør ihvertfall. Har ikke smakt på dem da :)
 
bare leste litt på siden der om den jamil-whirlpool-kjøleren og at rør til feks kjøling kanskje ikke er så bra:

" I noticed you used refrigeration tubing (copper coil). Unfortunately that stuff is not intended for potable water applications. basically it's got fractions of percentage values of some nasty stuff in it; lead, arsenic, cadmium, etc. These items may present a health risk as there is the possibility that they can leach into the wort. The Type L plumbing grade coil is almost pure copper and doesn't have all these nasties and is approved for potable water usage. basically, it may not be a good idea to submerge refrigeration tubing in boiling liquid for an extended period of time when you plan on consuming said liquid after immersion. i realize every IWC on the market is probably made from refrigeration coil, but that doesn't necessarily make it safe. just a thought."
 
Hvorfor ikke motstrømskjøler? Chillus Convolutus eller Blichmann therminator? Ihvertfall Chillus Convolutus er lett å rengjøre. Blichmann Therminator vet jeg ikke, men antar det er en grunn til at de er såpass populære.
 
Vi bruker Therminator på 50 liter kok, og den er bare helt konge!  :skitbra:

Rett fra kokekjele med 96-97 grader vørter og 11 grader ut i gjæringskaret  >:D

Skal fortsatt bruke den når vi oppgraderer til 100liter.
 
Bård skrev:
"lead, arsenic, cadmium, etc."
Huhei, overså denne... Det er jo betydelig grunn til bekymring :eek: - regner med dette finnes i de rimeligste rørene, og her er jo Biltema kongen... Kanskje bedre å spandere litt ekstra her, skulle tatt seg ut om det ble helseskadelig å drikke store mengder øl  ;D
 
My thoughts exactly. Men mange sverger til rustfrie rør. Forskjellen i kjøleeffekt er minimal innenfor de volumene vi opererer. Men så er spørsmålet: Hvor får man tak i rustfrie 12mm rør i si... 10 meters lengder??
 
Bård skrev:
My thoughts exactly. Men mange sverger til rustfrie rør. Forskjellen i kjøleeffekt er minimal innenfor de volumene vi opererer. Men så er spørsmålet: Hvor får man tak i rustfrie 12mm rør i si... 10 meters lengder??
Hva med Bjørge-Teamtrade eller Parker Hannifin? De selger instrument-tubing til oljebransjen i alle materialkvaliteter og dimensjoner fra vanlig rustfritt til titan. Aner ikke om de selger til privatpersoner, men det skader jo ikke å ringe de.
 
Og hvordan bøyer du rustfritt?
;) mye fint på ebay der, men min kobberkjøler holder ihvertfall en god stund til.
Tror ikke prisen avgjør kobberkvalitet, men heller bruken. Er det tenkt til gass o.l. er det sikkert tillsatt noe for å hindre korrosjon, brenstoffrør har ikke dette er jeg rimelig sikker på.
 
Ikkje lurt å bruke rustfrie røyr til instrument eller hydraulikk. Desse er mykje meir tjukkvegga enn ein vil ha i ein kjølar. Rustfritt ledar som kjendt varme relativt dårleg og einaste grunnen til at dei rustfrie vørterkjølarane på marknaden er like effektive som kopar er at dei er laga av tynnvegga røyr. Desse er det utfordrande å bøyge og krever spesielle verktøy for å hindre kolaps i innersvingen. Vanlege tjukkvegga rustfrie røyr er derimot lette å bøyge med vanleg røyrbøygar.
 
Tilbake
Topp