Kjøler - 25 meter - dimensjoner på rør?

Har lest og lest på temaet kjøling... Har droppet tanken på motstrømskjølere (både plate- og rørkjølere) da jeg er bekymret med tanke på rengjøring/sterilisering av disse. Så da er en mer tradisjonell kjølespiral gjenstående alternativ.

Jeg kommer til å meske i en 120 liters kjele, så den vil typisk inneholde 80-100 liter kokende brygg, som skal kjøles ned til både over- og undergjæringstemperaturer.

De fleste DIY guider jeg har lest baserer seg på å benytte 50' (drøye 15 meter) lange 1/2" kobberrør, men de aller fleste benytter dette til mindre bryggekjeler - typisk 10 gallon (37 liter). Siden jeg har dobbelt så stor kjele må vel lengden på kobberrør også økes, for å få større kjøleoverflate. Men det er jo en grense over hvor langt røret kan være, før kjøleeffekten avtar (altså, kjølevesken/vannet i røret holder samme temperatur som mesken). Jeg er ikke ingeniør eller flink til å foreta slike beregninger, men gjetter meg til at følgende kan være et OK oppsett: 25 meter 12mm x 1.0mm kobberrør. Eller er det mer hensiktsmessig med 10mm x 1.0mm? Da vil jo kjølevannet passere raskere gjennom kjøleren, og ha en laver utgangstemperatur, samtidig som kjøleoverflaten reduseres...

Vurdere også å lage en whirepool inni kjøleren, ved å pumpe brygget ut fra tappekranen (på utsiden av kjøleren), skråstilt på innsiden av kjøleren, slik som her: http://www.wortomatic.com/php/articles.php?ID=11
 
Er heller ikke såveldig lysten på å kalkulere slikt.
Generelt er det sånn at effekt pr meter rør vil avta etterhvert, siden kjølevannet nærmer seg samme temp som vørteren. Derfor vil en kort kjøler være mer effektiv (pr meter) enn en lang.
Hvorfor ikke bruke flere korte i stedet for en kjempelang?

Jeg kjøler ca 55 liter, har laget en dobbelspiral på 5+4 meter i 12mm kobberrør.