kjøler til Speidel 50

Hei

Har en Speidel 50 i bestilling og bestemte etter litt om og men at jeg ikke bestiller med Speidels egne kjøler til denne. Synes den er i overkant dyr og tentke andre løsninger er kanskje både billigere og bedre.

Noen tips å komme med i så måte?

Har sett litt på de to under.. Vil de kunne funke bra til en Speidel 50? vil det være stor forskjell på 12mm og 10 mm? Det ser også ut som at jeg kan koble Gardenakoblinger på direkte her... På den orginale speidelkjøleren må jeg vel først finne klemringskoblinger?

Takknemlig for tips eller deling av erfaring

http://www.bryggselv.no/products/spiralkjler-15m-x-10mm-kobber
http://www.bryggselv.no/products/spiralkjler-15m-x-12mm-kobber

Har ingen erfaring med Speidel i seg selv, men på mer generelt grunnlag ville jeg absolutt anbefale en ekstern motstrømskjøler til fordel for en immersion-kjøler ala de du linket til.

Enten en platekjøler eller en kobber/gummislange-basert løsning som denne:
http://www.bryggselv.no/products/motstromskjoler-75m
Det er minst to store fordeler med slike kjølere til fordel for nedsenkbare:

- Vørteren har mye mindre tid i farlig temperatursone. Kun vørteren som til enhver tid renner gjennom kjøleren kjøles ned, mens resten av vørteren i kjelen holder seg på høy nok temperatur til å ha det bra.
- Det går MYE fortere totalt sett - en fordel som bare blir større jo større volum man brygger.

Nedsenkbare kjølere har en del ulemper:
- vann/vørter isolerer bra, dvs at den vørteren som er i direkte kontakt med kjøleren typisk kjøles ned veldig raskt, men dette lager et isolerende lag mellom kjøleren og resten av vørteren. Ergo er omrøring i en eller annen form nødvendig for god effektivitet, noe som er risikabelt i seg selv.
- All vørteren, uansett metode, bruker lenger tid på å kjøles ned gjennom skummel temperatursone - med alle problemene det kan føre med seg.

Jeg bygget selv en 6 meter motstrømskjøler for noen måneder siden og er strålende fornøyd med det. Kjøler fra kok til ca 22 grader på full mugge ut av kjelen (36L), totalt ca 9-10 minutter. 7,5 meteren bryggselv selger er nok ennå litt bedre og treffer nok en noe lavere temperatur. Effektiviteten påvirkes også av temperaturen på vannet du kjøler med, uansett type kjøler, med dette er generelt ikke noe problem her i Norge.

På ingen måte noen proff på dette, men dette er mine erfaringer hvertfall :D

Med en god nedsenkbar kjøler er det absolutt ingen fare. Sirkulasjon i vørteren er uproblematisk, og Speidelen har jo også en pumpe som kan kjøres for å få bevegelse. God bevegelse i vørteren og en 50' kjøler bør kunne kjøle 20-25 liter fra kok til under 20 °C på 10 minutter.

En liten erfaring. Etter at jeg begynte å bruke mørtelblanderen som jeg pisker luft inn med, som sakte og forsiktig rører i standard BB30 kar og kjøler, er vørter kald på ca 10min. Altså, presiserer, drill på veldig sakte, kun som rører(passer på å ikke piske inn luft i varm vørter). Behagelig er det også i stedet for å røre for hånd, eller heve senke kjøler etc.. Kan også ha lokket nesten helt på, må bare ha plass for å få opp skaftet til blanderen.

Gahr skrev:
Med en god nedsenkbar kjøler er det absolutt ingen fare. Sirkulasjon i vørteren er uproblematisk, og Speidelen har jo også en pumpe som kan kjøres for å få bevegelse. God bevegelse i vørteren og en 50' kjøler bør kunne kjøle 20-25 liter fra kok til under 20 °C på 10 minutter.

Takk for gode svar!

Du skriver at en 50 fots kjøler vil kjøle ned 20-25 liter på fornuftig tid, men hva kan jeg forvente på 50 liter? Doble tiden? Jeg synes jo den kjøleren Fra bryggselv ser større ut enn speidels egen til 50L.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingemarh skrev:
Gahr skrev:

Takk for gode svar!

Du skriver at en 50 fots kjøler vil kjøle ned 20-25 liter på fornuftig tid, men hva kan jeg forvente på 50 liter? Doble tiden? Jeg synes jo den kjøleren Fra bryggselv ser større ut enn speidels egen til 50L.

Jeg kjøpte den som er beregnet på 50L Speidel fra Petit. Med en kran med ekstremt godt trykk, og kaldt maridalsvann (med pumpene på), kan det umulig ha tatt mer enn 10-15min å kjøle ned vørten.

borander skrev:
Ingemarh skrev:
Gahr skrev:

Takk for gode svar!

Jeg kjøpte den som er beregnet på 50L Speidel fra Petit. Med en kran med ekstremt godt trykk, og kaldt maridalsvann (med pumpene på), kan det umulig ha tatt mer enn 10-15min å kjøle ned vørten.

Cool! Jeg kjøpte den største kjøleren til bryggselv. Denne er i kobber og har litt større overflate enn Speidels egen... Da er det kanskje realistisk at vi får kjølt ned på ca 10 minutter. Det hadde vært sweet. Oppdatering kommer når vi har fått testet!

Jeg bruker ca 15 min på å kjøle ned 50 liter vørter med Speidel sin kjøler. Den kunne nok med fordel hatt en større diameter, i allefall bedre slange fester. De grønne som følger med "knepper" om man strammer i for mye. Men det er heldigvis en grei sak å få skiftet ut ;)

Forresten.. Mulig flere som gjør det slik, men skal man brygge to brygg på rappen, så kan man la det varme vannet gå over i ett tomt gjæringskar. Gjerne for anledningen ikledd varmekappa som man tok av før nedkjøling. => To fluer i en smekk, sparer tid med å fylle opp Speidelen igjen + vann som allerede er ganske varmt.

Hauglia skrev:
Jeg bruker ca 15 min på å kjøle ned 50 liter vørter med Speidel sin kjøler. Den kunne nok med fordel hatt en større diameter, i allefall bedre slange fester. De grønne som følger med "knepper" om man strammer i for mye. Men det er heldigvis en grei sak å få skiftet ut ;)

Forresten.. Mulig flere som gjør det slik, men skal man brygge to brygg på rappen, så kan man la det varme vannet gå over i ett tomt gjæringskar. Gjerne for anledningen ikledd varmekappa som man tok av før nedkjøling. => To fluer i en smekk, sparer tid med å fylle opp Speidelen igjen + vann som allerede er ganske varmt.

Den har blitt oppgraderte, kommer nå med gardenakoblinger i rustfritt stål. Sitter som bare det.

Lakk litt fra slangeklemmene på selve kjøleren grunnet høyt trykk, men det ordnet pakningstape og elektrikertape.

Tilbake
Topp