Kjøleskap i uisolert utebod

Hei,
Ettersom det første brygget nå står til gjæring, så ser jeg raskt at behovet for ett ekstra kjøleskap melder seg.
Har funnet en del varianter på finn, så det å skaffe ett skap skal ikke bli det største problemet.

Utfordringen min er at skapet pga plass, må stå i en utebod/sportsbod jeg har, som ikke er isolert. Det er IKKE aktuelt å isolere den før til våren evt. Ettersom jeg er nyinnflyttet, så er jeg usikker på hvor kaldt det faktisk blir i denne boden i løpet av vinteren, men jeg mistenker at det blir relativt kaldt. Spm da er hvordan jeg får ett kjøleskap til å overleve der ute.

Har vært inne på tanken med en ITC løsning, plugge i ett varmeelement jeg legger inne i skapet og bare ikke har kjøleskapet plugget i før til våren. Vil det funke? Evt andre utprøvde løsninger?

TJ
 
ITC og varmeelement vil funke bra. Jeg har samme løsningen i en utebod, bortsett fra at jeg bruker en STC-1000.

Har vært under 10 minus her i høst, gikk helt fint .
 
Jeg har også uisolert utebod. Kjøleskapet står inntil veggen mot huset, hvor jeg håper det «lekker» litt varme. I tillegg har jeg en frostvakt fra Biltema montert på veggen ved siden av. http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostvakt-IP23-2000022756/
Er dette jeg heller litt mot å gjøre også - er det kurant mtp at den ikke dreper kompressoren i kjøleskapet pga kulde? Trodde operating temp på kjøleskap lå på ca +15?

Virker som det å sette en frostvakt ved siden av, faktisk bør funke bra uten store modifikasjoner. Boden er jo tett, men uisolert bare.. Gjør jo ingenting om jeg får en jevn temp i boden.
 
Vi hadde nylig en periode med -9C ute. Da klarte frostvakten å holde boden rundt 0. Jeg har et lite hybelkjøkken der ute, og pga størrelsen på gjæringskaret går ikke døra på kjøleskapet helt igjen. Tror aldri kjøleskapet trengte å kicke inn for å senke temp (pga ambient), men varmekablene jeg har rundt karet hadde ingen problemer med å holde ølet rundt 19–21 grader. Bruker ITC-310T.

Bonus: Med en temp rundt 0 er det optimale forhold for «lagering» av øl. :D
 
Takk for input - jeg skal kun bruke skapet til LAGRING av øl, ikke gjæring, så det viktige er at skapet kan operere på en normal kjøletemp. Virker som dette kan fungere med en frostvakt, så jeg kjøper denne og prøver rett og slett om det funker :)
 
Er dette jeg heller litt mot å gjøre også - er det kurant mtp at den ikke dreper kompressoren i kjøleskapet pga kulde?.

Kompressoren klarer seg fint, den skal jo ikke startes i løpet av vinteren.
Jeg har tre kjøleskap stående i ute-temperatur hele året, to gjæringsskap og ett øleskap.
 
Jeg har et kjøleskap i en uisolert utebod. Har frostvakt, så holder temperaturen på tre fire grader vinteren igjennom. Når temperaturen bikker under 10 grader eller deromkring slutter kjøleskapet å fungere, det er dessverre alt for nytt. Så da slår jeg det like godt av frem til våren. Virker ikke som kjøleskapet tar skade av dette, i fjor glemte jeg å slå det av før sent på høsten men det kjølte fint igjen igjennom våren og sommeren. Ulempen med dette er at jeg ikke kan få kald øl når temperaturen i boden er imellom ca fem og ti grader.
 
Det jeg blir litt usikker på, er hvordan dette fungerer.. Virker som om de fleste kjøleskap stopper ved rundt 10 grader og nedover. Med en frostvakt så jeg holder noen få grader i nærheten av skapet, vil da skapet holde en temp som er grei nok til å holde drikkevarer kalde når skapet ikke er koblet til?
 
Hvis ingenting er koblet til vil skapet fungere som en isolert boks. Temperaturen i skapet blir den samme som temperaturen utenfor, bare med en forsinkelse ettersom det er isolert.
Holder du jevnt 5 grader utenfor skapet, vil det også være 5 grader inne i skapet.
 
Tilbake
Topp