Kjøleskapspørsmål

Hei!

Har hatt en del uhell i det siste etter anskaffelsen av kjøleskap til gjæring. Det første jeg hentet ble skadet under transporten, og måtte bare kastes. Kjøpte dermed et helt nytt et, som uheldigvis var noen få cm for lite innvendig til at jeg fikk ordentlig plass til en 30 liters gjæringsbøtte.

Gikk så til innkjøp av en 22l pet carboy, noe som i utgangspunktet fungerte helt ok.. helt til gummiproppen spratt opp i taket på kjøleskapet og kilte seg fast (kom en fin bulk i kjøleskaptaket og gitt), som førte til at jeg måtte slippe vørteren ut av krana for å få ned trykket nok til at jeg fikk ut bøtta.. haha. Fant også ut at en carboy er ufattelig vanskelig å rengjøre "on the fly", så ønsker vel strengt tatt ikke å bruke den uansett. Har vært en kjempefin søndag til nå, med øl over hele gulvet (reagerte på at katta listet seg rundt kjøleskapet - fikk så øye på alt øllet som hadde tvingt seg ut... blerh).

Uansett, over til spørsmålet mitt; dersom jeg skrur av termostaten på kjøleskapet får jeg akkurat kilt inn et vanlig gjæringskar. Ulempen med dette er da at termostaten må ligge løs oppå karet. Bilde her.
Vil dette utgjøre en risk? Er det eventuelt noe annet smart jeg kan gjøre for å få dette til?

Jeg ville kjøpt en ekstern temperaturregulator og bypassa regulatoren i kjøleskapet. (Hvis du har litt peiling på elektriske ting)
Jeg har også et kjøleskap med litt for lav høyde. Måten jeg løste det på var å borre et hull i toppen av kjøleskapet og ha gjærlåsen utenfor kjøleskapet. Jeg monterte bare en silikonslange på gjæringskaret som går gjennom taket i kjøleskapet.

Et bilde eller to ville hjulpet. En termostat tar jo ikke mye plass...Men hvis det er den som stikker kjepper i hjulene for deg og du må operere ville jeg likesågodt gått for en stc i dens plass.

Husk at du ikke trenger å gjære med en gjæringslås som stikker opp over karet.

Miguel skrev:
Et bilde eller to ville hjulpet. En termostat tar jo ikke mye plass...Men hvis det er den som stikker kjepper i hjulene for deg og du må operere ville jeg likesågodt gått for en stc i dens plass.

Miguel skrev:

Og, du trenger ikke gjærlås. Hvis det er denne som ødelegger for deg.

Bilde ligger på en link i posten, men legger det vedlagt i denne i tillegg.

Har en STC som styrer dette, laget i en koblingsboks. Er det noen enkel fremgangsmåte for å koble dette direkte?

Vedlegg

• 10153393_10153994173965249_1797032128_n.jpg
    10153393_10153994173965249_1797032128_n.jpg
    49,1 KB · Sett: 292
Folis skrev:

Har en STC som styrer dette, laget i en koblingsboks. Er det noen enkel fremgangsmåte for å koble dette direkte?
Det eneste du trenger å gjøre er å skru kompressoren av og på. Kompressoren har to ledninger inn (pluss jord), og du kan koble regulatoren rett til disse. Da kan du klippe av alle de opprinnelige ledningene og koble til din "egen spenning".  Regulatoren din bør ha litt hysterese, så den ikke skrur av og på alt for ofte.
Det er også lurt å måle temperaturen i ølet, så du finner en passe temperaturinnstilling på regulatoren din. Det kan du gjøre ved å tape på et termometer på dunken (under væskenivå) med isolasjon utenpå.

Pass på å gjøre de elektriske koblingene ordentlig. Forsikringsselskapet vil le av deg hvis du krever erstatniong for brann forårsaket av hjemmemekka 220V utstyr.

Folis skrev:

Hva mener du med direkte? Jeg har akkurat laget et lagringsskap styrt av stc-1000. skriv her elller PM meg så er planen lagt på to minutter.

Tilbake
Topp