Kjøling av fat i selskap

Hei!
Jeg skal servere hjemmebrygget øl (mitt eget) i et bryllup (også mitt eget!) om et par uker. Regner med å ha med fire corneliusfat for å servere rundt 70 gjester til middag og ytterligere ca 30 som kommer til kaffe. Fatene må stå fremme fra kl. 16 til langt over midnatt. Er det noen som har noen gode erfaringer med hvordan jeg kan holde fatene passelig avkjølt i 10-12 timer? Jeg har kjøpt inn et par ruller liggeunderlag for å feste rundt hvert av fatene, men jeg tviler på om det er tilstrekkelig. Et annet alternativ er å sette fatene tett sammen med liggeunderlag rundt alle, og få tak i en pose tørris for å legge i midten. Hvor får man i så fall tak i tørris (jeg holder til i området Oslo-Asker-Drammen)? Vanlig is vil jo smelte til vann med fare for mye vannsøl. Ideer eller erfaringer?
Og hva serverer jeg? Kraftig pils, maibokk, hveteøl og amerikansk Brown Ale.  :beersmiley:
Tore
 
Gratulerer med bryllupet!

En neoprenkappe er et godt alternativ: http://morebeer.com/view_product/18206/ Jeg har selv fire slike og har brukt dem med godt resultat. Ølet holder seg kjølig i flere timer. Litt usikker på hvor mange timer, men jeg har brukt den ved flere helaftener.

Et annet alternativ kan være å senke fatene ned i et stort kar fyllt med kaldt vann (og kansje også salt). Da burde fatene etterhvert holde samme temperatur som vannet rundt. Husk bare å holde fatene nede etterhvert som de blir lettere.
 
Takker for innspill. Men disse neoprenkappene oppnår vel ikke så mye mer kjøling enn en kan få med å bruke billige liggeunderlag kappet opp i passende lengder og festet sammen med tape? Men kanskje jeg kan legge noen kjøleelementer under hvert isolasjonslag? Eller mellom fatene?
 
Tore Bjørgo skrev:
Hei!
Jeg skal servere hjemmebrygget øl (mitt eget) i et bryllup (også mitt eget!) om et par uker. Regner med å ha med fire corneliusfat for å servere rundt 70 gjester til middag og ytterligere ca 30 som kommer til kaffe. Fatene må stå fremme fra kl. 16 til langt over midnatt. Er det noen som har noen gode erfaringer med hvordan jeg kan holde fatene passelig avkjølt i 10-12 timer? Jeg har kjøpt inn et par ruller liggeunderlag for å feste rundt hvert av fatene, men jeg tviler på om det er tilstrekkelig. Et annet alternativ er å sette fatene tett sammen med liggeunderlag rundt alle, og få tak i en pose tørris for å legge i midten. Hvor får man i så fall tak i tørris (jeg holder til i området Oslo-Asker-Drammen)? Vanlig is vil jo smelte til vann med fare for mye vannsøl. Ideer eller erfaringer?
Og hva serverer jeg? Kraftig pils, maibokk, hveteøl og amerikansk Brown Ale.  :beersmiley:
Tore
 
Hei.
Har selv erfaring med å bruke plastdunker (vindunker) med is i. Fyller dunken full med is rundt corneliusfatet. isen fikk jeg i fiskedisken på Ultra i Sarpsborg. kansje litt langt å reise. men du har vel en mulighet der du bor. Var is i dunken dagen derpå, så det skulle gå bra. Ønsker deg lykke til med brylluppet og ølskjenkinga. :godtoel:
Ragnar
 
God ide! Jeg skal sjekke i kveld om om det er plass til mer enn ett corneliusfat i et vanlig 30 l gjæringskar. I så fall er det lett å fylle ut med is. Men hvis jeg må ha et gjæringskar for hvert av mine fire corneliusfat, får jeg nok problemer med plassen...
Tore
 
Hei, og gratulerer!

Jeg tror at det holder massevis med et liggeunderlag rullet rundt fatet, spesielt dersom ølet er ordentlig nedkjølt fra før. Selv om du ikke skulle bruke slik isolasjon vil det ta en god stund før ølet blir 'for varmt' for servering. Evt så kan du plassere fatene, som alle er rullet inn, sammen og legge noen tepper over dem. Da blir det et bryllup som gjestene dine aldri vil glemme (eller huske, dersom de hogger inn skikkelig ;))
 
Jeg kom tilfeldigvis inn i denne tråden igjen. Hvordan gikk bryllupet, og ikke minst ølserveringen? Ingen temperaturproblemer, og masse komplimenter på det gode ølet?  :biersmile:
 
Jo takk, det ble en kjempeflott fest! Fikk mange lovord om de fire slagene øl (pils, maibokk, weissenbokk og brown ale) jeg serverte, til sammen 70 liter til 95 gjester. Jeg tapet liggeunderlag og oppbevarte fatene kaldt frem til serveringen startet. Og de holdt seg kjølige nok til langt på natt...
 
Tilbake
Topp