kjøling

magne1972

Moderator
kjøpte 5 meter 8mm kobber på biltema i dag. legger ut bilder av 5 min. jobb. stussene loddes med sølvlodd i morgen.
 

Vedlegg

  • IMG_0087.JPG
    IMG_0087.JPG
    731,8 KB · Sett: 723
  • IMG_0088.JPG
    IMG_0088.JPG
    737,9 KB · Sett: 648
  • IMG_0089.JPG
    IMG_0089.JPG
    740,4 KB · Sett: 670
  • IMG_0090.JPG
    IMG_0090.JPG
    342,4 KB · Sett: 657
  • IMG_0091.JPG
    IMG_0091.JPG
    248,3 KB · Sett: 661
Hei!
Har vurdert å kjøpe samme rør, ev. 10 meter, så dette er fryktelig interessant. Et spørsmål: På bildene ser det ut til at rørstussene blir på innsida av gryta. På liknende oppsett jeg har sett før, stikker de opp over kanten. Har du tenkt å beholde dem slik?
 
her er loddingen ferdig. stussene ligger akuratt i kanten på kjelen. de fleste har dem lenger ut fra kjelen etter det jeg har skjønt ja, sikkert i tilfelle lekasje av kjølevann ned i vørteren. med ett par skikkelige slangeklemmer tror jeg det går bra, og får mere av kobberet ned i vørteren. etter min regnekunnskap blir overflaten på 5 meter kobber-rør på 8 mm diameter 1,25kvm. dette burde holde til 20 liter tror jeg, men gjennstår å se da:)
 

Vedlegg

  • IMG_0092.JPG
    IMG_0092.JPG
    655,1 KB · Sett: 614
Det holder nok til 20 literen, MEN, jeg kjørte samme systemet en gang i tiden og da fikk jeg ikke koblingen på røret tett ved å gjøre som du viser på bildet, å bare tre slangen på og bruke standard slangeklemme, måtte la røret komme godt utenfor kjelen og så tulle en fille rundt koblingen for ikke å få vannsprut i kjelen, har 5-5 Kg. vanntrykk. Test først så du er sikker, gjerne med fult trykk, i verste fall glir slangen av.
 
Oddvar Demmo skrev:
MEN, jeg kjørte samme systemet en gang i tiden og da fikk jeg ikke koblingen på røret tett ved å gjøre som du viser på bildet, å bare tre slangen på og bruke standard slangeklemme, måtte la røret komme godt utenfor kjelen og så tulle en fille rundt koblingen for ikke å få vannsprut i kjelen, har 5-5 kg. vanntrykk.

Har opplevd lignende, og spesielt med sånne tynne rør er det vanskelig å få det tett med mindre man har slangeklemmer som er litt annerledes enn disse vanlige man får på Clas Ohlson:

309534_X_2007-07-04_072736_101.jpg


På grunn av den rette biten i midten kan man få lekkasjer på sidene av den, spesielt dersom slangeklemmen er dimensjonert for større diametre.

Jeg kan dog forestille meg at disse her fungerer bedre ('miniklemmer'):

307036_X_2007-07-04_072805_402.jpg
 
Eduard skrev:
Oddvar Demmo skrev:
MEN, jeg kjørte samme systemet en gang i tiden og da fikk jeg ikke koblingen på røret tett ved å gjøre som du viser på bildet, å bare tre slangen på og bruke standard slangeklemme, måtte la røret komme godt utenfor kjelen og så tulle en fille rundt koblingen for ikke å få vannsprut i kjelen, har 5-5 kg. vanntrykk.

Har opplevd lignende, og spesielt med sånne tynne rør er det vanskelig å få det tett med mindre man har slangeklemmer som er litt annerledes enn disse vanlige man får på Clas Ohlson:

309534_X_2007-07-04_072736_101.jpg


På grunn av den rette biten i midten kan man få lekkasjer på sidene av den, spesielt dersom slangeklemmen er dimensjonert for større diametre.

Jeg kan dog forestille meg at disse her fungerer bedre ('miniklemmer'):

307036_X_2007-07-04_072805_402.jpg

Jeg bruker aldri annet enn rustfrie, de på det siste bildet ditt, men i nevnte tilfelle hjelper det ikke, de blir for brede/breie,
 
Hei
Min kjøler er 10mm og 10 meter, og jeg resirkulerer ala Jamil. Den fungerer greit til 25 liter men blir for spe til 50. Skulle jeg laget den i dag ville jeg gått for minimum 10 meter med 12mm.

12mm har 33 % større overflate enn 8mm ved samme lengde, teoretisk vil man da bruke 33% kortere tid på nedkjølingen.  Og ikke minst, lettere tilgang på loddedeler.

Frode
 
Har selv koblet slangene til kjølen inne i kjelen.
Slet i starten med lekasje, men tok å teipet en runde med gaffa rundt kobberrøret før jeg tredde slangen uten på, for så å teite til slangeklemmene mens slangene og kjølen var varm.
Har siden det aldri hatt problemer med lekasje, å den har vert brukt på nermere 40 brygg.
 
Flenset endene på røret med ett koningsverktøy, og brukte sånne slangeklemmer som nevnt nede på emnet. prøvekjørte kjøleren på full guff fra krana i 15 min uten noen tegn til lekasje.
 
magne1972 skrev:
etter min regnekunnskap blir overflaten på 5 meter kobber-rør på 8 mm diameter 1,25kvm. dette burde holde til 20 liter tror jeg, men gjennstår å se da:)
Jeg tror du må flytte komma ett steg til venstre.
8mmX3,14=25mm=0,025m.
40 meter med 8mm rør blir ca 1 kvm.

I mitt første bryggeri hadde jeg en dyppkjøler på 5 m med 10 mm rør.
Slangene kjøpte jeg på ei akvarieforetning, og festet de med slangeklemmer.
Det fungerte helt greit på 25 liter.
ved å røre litt forsiktig med kjøleren går det mye fortere.

Vanntrykket regulerer du med krana på vasken.

Egil B.
 
Eduard skrev:
Egil B. skrev:
ved å røre litt forsiktig med kjøleren går det mye fortere.

Tiltredes!  :yes:

Jeg forsøkte dette for et par dager siden, men selv om jeg rørte ganske forsiktig virket det ut som en god del grums som ellers ville ha ligget på bunnen ble virvlet opp. Det er kanskje ikke noe problem? Nedkjølingen gikk selvsagt raskere!
 
Det burde gått an å lage en rører som brukte kjølevann som drivkraft for å virvle sakte rundt i kjelen? Noen som har prøvd dette?
 
En slik innredning har jeg ikke sett ennå. Men en kjøler som bruker en pumpe for å virvle vørteren rundt finnes alt, se f eks her:

http://www.mrmalty.com/chiller.php http://www.wortomatic.com/php/articles.php?ID=11#comments

En annen mulighet er å ha et lokk på kokekjelen med en rører nedenfor og en motor oppå.
 
Hei!
Jeg kjører vørteren gjennom pumpen og tibake til kjelen og lager en liten hvirpool inne i kobberkjøleren.
Fungerer utmerket :ilike:
 

Vedlegg

  • Fosforsyre og kobber.JPG
    Fosforsyre og kobber.JPG
    1,8 MB · Sett: 537
roba skrev:
Det burde gått an å lage en rører som brukte kjølevann som drivkraft for å virvle sakte rundt i kjelen? Noen som har prøvd dette?

høres innviklet ut. kanskje enklere å ha kokekjelen stående på en roterbar skive slik at etter kokingen, så står kjølespiralen i ro mens kjelen roterer.
 
magne1972 skrev:
høres innviklet ut. kanskje enklere å ha kokekjelen stående på en roterbar skive slik at etter kokingen, så står kjølespiralen i ro mens kjelen roterer.

Det høres da også innviklet ut? Tror ikke du får mye ut av å rotere kjelen. Da må de i hvert fall være noen vinger el.l. i kjelen som gir litt rotasjon av vørteren. Men uansett virker det tungvint på en tung og stor gryte.

Fordelen med å bruke pumpe som spruter vørteren ned i gryta er at man kan danne en virvelstrøm (whirpool) som gjør at gørra (trub) samler seg i midten av gryta. Da kan du tappe av vørteren og unngå å få med mye av grumset, hvis krana sitter ute i kanten.

Den enkleste måten er vel å lage seg en rørepinne til (batteri)drillen? Oddvar Demmo har visst lagt ut noen bilder av blanderen sin, hvor rørepinnen er henglset opp på en pigg i bunnen av gryta på kjøleren.. Jeg har planer om å bruke et par kulelagerbukker (se bilde, varenummer hos Clas Ohlson 30-4680) som passer på et 10 mm kobberrør. Og lage en holder som jeg kan skru på bukkene. Så trengs et hull i lokket. Tenker å lage et spor inn fra siden av lokket, ca 5 cm inn, og 12 mm bredt. Jeg har kjøpt en pake kobbersvøp på Clas O, de tenker jeg å lodde på som propellblad. CO har også 0,5 mm kobberplate.

Mulig man kan få til en whirpool hvis man setter denne propellen på skrå ute i kanten av gryta?

304680_X_2008-07-09_102735_414.jpg
 
Hvis du har kobberrørrester er det nok yil å lage "propellvinger" men  de må ut av kjelen etter wirpooling, ellers ødelegger de wielpoolen, altså trekkes opp av kjelen under rotasjnen.
 
Tilbake
Topp