kjøling

Jobber nå med et lite lokk på toppen av hovedlokket på kjelen (Ø 160 mm). Her kan jeg koble til avtrekk for å få dampen ut under koking - etter avtrekksslangen er koblet fra - senke nedi en "rører" i samme hullet som ligger an mot hovedlokket. Trenger en liten motor på toppen  (drill var jo ikke dumt mojo). Ellers hadde jeg tenkt meg en saktegående og sterk motor. Noen forslag?

roba skrev:
(...) "rører" i samme hullet som ligger an mot hovedlokket. Trenger en liten motor på toppen  (drill var jo ikke dumt mojo). Ellers hadde jeg tenkt meg en saktegående og sterk motor. Noen forslag?

Diverse avdanket husholdningsutstyr eller andre motoriserte apparater, som mixmaster, tørketrommel, kjøkkenmaskin, stavmixer, symaskin, elektrisk boksåpner, brødskjærer...

Ellers er det jo også motorer å få kjøpt hos Clas Ohlson og ELFA (http://www.elfa.se/no/).

I Tyskland bruker hjemmebryggere gjerne vindusviskermotorer for å røre mesken (stegmesk som fyres direkte), og enkelte bryggere bruker da samme mekanisme for å røre vørteren etter koking. En slik motor blir da ofte koblet til en bilbatterilader.

Eduard skrev:
I Tyskland bruker hjemmebryggere gjerne vindusviskermotorer for å røre mesken (stegmesk som fyres direkte), og enkelte bryggere bruker da samme mekanisme for å røre vørteren etter koking. En slik motor blir da ofte koblet til en bilbatterilader.

Begynner du å bruke 12 V er PC PSU en fin strømfordyning istedenfor bilbatteri, bruker selv en radiatorvifte til avtreksvifte, det blir et meget godt avtrekk av den når jeg kjører på 5 volt, 12 volt greier i dette tilfellet ikke å dra viften.

Sidan det var snakk om kjøling har eg tillat meg å legge ved eit par bilder av kjølaren min. Det er 10m 8mm Biltema (sjølvsagt...) drivstoffrøyr, delt i to 5m lengder. Vikla rundt to 110mm kloakkrøyr for formen din del. Ved å separere viklingane litt blir den akkurat stor nokk til å passe oppi eit vanleg gjæringsspann/ev. 25/29l kokekjele.
Kjøpte to 1/2" rørgjenga blindpluggar og forsenka to 8mm hol ved sidan av kvarandre i kvar av dei, hardlodda (cadmiumfritt sølvlodd) røyrstussane i pluggane og kobla på Biltema alu.hageslangekoblingar.

Godt nøgd med resultatet, det såg ut som om det kokte i spannet når eg satte på kjølinga, og med litt bevegelse så kjølte den 25l ned til 18-20 grader på kansje 10min. Hadde nok vore endå bedre å delt den i 3 eller 4, eller brukt 10 eller 12mm røyr, men eg trur det er viktig å ha litt avstand mellom "viklingane", sø eg gjekk for 8mm denne gangen. Viktigaste er å ha nok flow, og bevege litt på kjølaren.

-protto.

Vedlegg

• IMG_1294.JPG
    IMG_1294.JPG
    144,5 KB · Sett: 440
  • IMG_1293.JPG
    IMG_1293.JPG
    98,5 KB · Sett: 400
Pent viklet kjøler! Koker du forresten i plastkaret? Har selv laget en kjøler av 5x2=10 meter (12 mm rør) til 45 liter. Har ikke brukt den ennå, det blir første gang snart, og da blir det bilder også. :)

Eduard skrev:
Koker du forresten i plastkaret?

Nei, eg har 2 stk 25l (29l) rustfrie kjelar med varmeelement som eg brukar ifm.pastaurisering av eplejuice. Det var nettopp pga.desse at eg fant ut at eg kunne brygge litt øl i kjellaren og. Har forresten pressa og pasteurisert nesten 1000l eplejuice siste veka....

Har brukt eine kjelen til mesking, og den andre til HLT, så begge til koking etterpå. Men no vil eg ha meg ein 10 gallon Igloo beverage cooler til mesking, samt ein til HLT slik at eg kan tappe rett i kjelane for koking av vørter.
Slik kan eg øke bryggevolumet litt, sei til 40l, kansje?. 20-25l er jo alt for lite, er jo så kort "lagringstid" på ølet mitt......

-protto.

Med to kjeler til kok ser jeg gode muligheter for å eksperimentere litt.
F.eks. brygge small beer eller benytte seg av forskjellig humle for å se forskjellen på smaken.

OT: Du lager ikke noe cider siden du presser epler selv?

Hvis det blyr litt dyrt eller omstendelig med Igloo-boksene så kan du jo også kjøpe noen 60 liters bøtter fra Felleskjøpet og isolere dem ordentlig med liggeunderlag og teip. Just a thought ;)

Steinarja skrev:
OT: Du lager ikke noe cider siden du presser epler selv?

Hehe, jo, cider i bøtter og spann, cider i gjæringspann, bag-in-box og flaske. Årgangscider, mod. 2004, cider frå i fjor og året før. Cider både her og der ;) Skulle eigentleg ha hatt eit lite apparat som kunne konvertere det til sterkare stoff sidan eg ikkje klarar og drikke opp alt.

I år giddar eg ikkje lage trur eg. Målte årets avling av eigne epler til 1055 Sg. Erfaringsmessig gjærar cideren "heilt ut" og blir ganke tørr. No har eg kun laga cider med naturleg villgjær (altså ingen tilsetning) og varierande mengde sukker. OG på ca 1070-1080 er fint, det får ein ved å tilsette 1,6-2kg sukker alt etter kvaliteten på frukthøsten.

-Øl er no best uansett...

-protto.

For å få litt sirkulasjon i vørteren har jeg tenkt å lage meg et motorisert dreiebord som roterer hele gryta (mens kjøleren står stille)
Opplagringen tar jeg fra en gammel kontorstol, og bordet oppå er en pizzaplate av tre som jeg aldri bruker. (unyttige julepresanger kan komme til nytte)
Motoren har et lite gummihjul på akslingen som jeg presser mot kanten av pizzaplata.

Edit: Det så jeg nå at allerede var foreslått her.

gunnark skrev:
For å få litt sirkulasjon i vørteren har jeg tenkt å lage meg et motorisert dreiebord som roterer hele gryta (mens kjøleren står stille)
Opplagringen tar jeg fra en gammel kontorstol, og bordet oppå er en pizzaplate av tre som jeg aldri bruker. (unyttige julepresanger kan komme til nytte)
Motoren har et lite gummihjul på akslingen som jeg presser mot kanten av pizzaplata.

Bygger du mamuttkjøler slipper du omrøring  :) uansett, tror det er enklere å røre i vørten enn å snurre kjelen og kjøletiden blir så kort at det ikke er problem å stå med en skruemaskin hvis du ikke har egnet motor.

Oddvar Demmo skrev:
gunnark skrev:

Bygger du mamuttkjøler slipper du omrøring  :) uansett, tror det er enklere å røre i vørten enn å snurre kjelen og kjøletiden blir så kort at det ikke er problem å stå med en skruemaskin hvis du ikke har egnet motor.

Det kan nok tenkes det hadde vært enklere, ja. Men jeg har allerede bygget en kjølespiral av 5 meter 10mm kobberrør fra Biltema. Den kunne sikkert vært litt lengere, men det var det som var lengden på røret. Tror dere det holder? Hadde tenkt å brygge lagerøl også, så jeg må litt ned i temperatur.
Tanken var at dersom det ikke ble kaldt nok, setter jeg gryta mi i en murdunk med isvann, kjølespiralen oppi gryta, og snurrer det hele sakte rundt.

En annen mulighet er å pumpe isvann eller glykol (vindusspylervæske fra frysern gjennom spiralen.

Det spørs jo litt hvor mye vørter du vil kjøle ned. Jeg brukte 10 meter 12 mm rør på 50 liter med vørter, men jeg synes det tok lang tid for å komme ned bare til 20 grader. Planen er å lage en røreinnretning, men det rakk jeg ikke før bryggedagen. Jeg tror at en rører nok vil aksellerere nedkjølingen ganske så kraftig.

Å sette gryta i en murdunk med isvann vil hjelpe, men ikke så veldig mye. Man har jo ganske lite kjøleoverflate i forhold til vørterens innhold, så da må man røre dette isvannet hele tiden også, og ha en del ekstra isvann på lager for å bytte ut eller etterfylle med.

Å pumpe isvann eller glykol gjennom ølet vil kanskje gi litt kjøling i begynnelsen, men dette vannet blir ganske fort veldig varmt, og det greier nok ikke fryseren å kjøle ned veldig fort igjen. Nøkkelen ligger vel fortsatt i springvang tror jeg. Men man kan vurdere å ha en stor mengde med isvann for å kjøle ned vørteren de siste 5-10 gradene, de som er vanskeligst å ta 'knekken' på med vanlig springvann, da dette kan være litt varmt i forhold til måltemperaturen.  :yes:

Eduard skrev:
Det spørs jo litt hvor mye vørter du vil kjøle ned. Jeg brukte 10 meter 12 mm rør på 50 liter med vørter, men jeg synes det tok lang tid for å komme ned bare til 20 grader. Planen er å lage en røreinnretning, men det rakk jeg ikke før bryggedagen. Jeg tror at en rører nok vil aksellerere nedkjølingen ganske så kraftig.

Ja, ca 7 minutter en god vinterdag burde holde godt, ihvertfall hvis du kjører inn kjølevann fra to ender.  :)

Men, hva er kort nok kjøletid ? noen som har en facit her ?

gunnark skrev:
Oddvar Demmo skrev:
gunnark skrev:

Det kan nok tenkes det hadde vært enklere, ja. Men jeg har allerede bygget en kjølespiral av 5 meter 10mm kobberrør fra Biltema. Den kunne sikkert vært litt lengere, men det var det som var lengden på røret. Tror dere det holder? Hadde tenkt å brygge lagerøl også, så jeg må litt ned i temperatur.
Tanken var at dersom det ikke ble kaldt nok, setter jeg gryta mi i en murdunk med isvann, kjølespiralen oppi gryta, og snurrer det hele sakte rundt.

En annen mulighet er å pumpe isvann eller glykol (vindusspylervæske fra frysern gjennom spiralen.

Ikke bli sint nå,  :)  men glykol på - 25 deg. gjør ikke samme nytten som is på - 25 deg.  Fx 50 liter - 25 deg. glykol blandet med 50 liter kokende vørt blir ikke lavere enn 37,5 +/- grader mens is på - 25 deg krever mye smeltevarme.

Iskalde klikekuler i Wiskyen gjør ikke samme nytten som isbiter.

Og fx. vil fryseren som er fylt helt opp bruke 2 uker på å gjennomfryse alt står det i slakteboka mi.

Jeg brukte sikkert over 40 minutter, og kom bare ned til litt under 20 grader. Så det var ganske passe, synes jeg. Men så hadde jeg ikke rørt noe som helst, i motsetning til da jeg brukte halvparten av kjøleren i vørter op 25 liter, for da fikk jeg rørt med termometeret gjennom et hull i midten av lokket, som utgjorde rimelig forskjell. ;)

Tilbake
Topp