Oddvar Demmo skrev:
gunnark skrev:
For å få litt sirkulasjon i vørteren har jeg tenkt å lage meg et motorisert dreiebord som roterer hele gryta (mens kjøleren står stille)
Opplagringen tar jeg fra en gammel kontorstol, og bordet oppå er en pizzaplate av tre som jeg aldri bruker. (unyttige julepresanger kan komme til nytte)
Motoren har et lite gummihjul på akslingen som jeg presser mot kanten av pizzaplata.
Edit: Det så jeg nå at allerede var foreslått her.
Bygger du mamuttkjøler slipper du omrøring
uansett, tror det er enklere å røre i vørten enn å snurre kjelen og kjøletiden blir så kort at det ikke er problem å stå med en skruemaskin hvis du ikke har egnet motor.
Det kan nok tenkes det hadde vært enklere, ja. Men jeg har allerede bygget en kjølespiral av 5 meter 10mm kobberrør fra Biltema. Den kunne sikkert vært litt lengere, men det var det som var lengden på røret. Tror dere det holder? Hadde tenkt å brygge lagerøl også, så jeg må litt ned i temperatur.
Tanken var at dersom det ikke ble kaldt nok, setter jeg gryta mi i en murdunk med isvann, kjølespiralen oppi gryta, og snurrer det hele sakte rundt.
En annen mulighet er å pumpe isvann eller glykol (vindusspylervæske fra frysern gjennom spiralen.