Kjøpe bryggeutstyr, starte med BIAB...

TorRH

Har hittil bare brygget med maltekstrakt. Er på vei til å gå all grain og vil kjøpe utstyret jeg trenger litt etter litt. Ønsker å kjøpe godt utstyr som ikke trenger å byttes ut etterhvert. Jeg vurderte først å kjøpe BM30 eller BB30. Men velger heller å kjøpe utstyr som jeg kan bygge på med kjøleboks som meskekar osv etterhvert...

Tenkte å starte med BIAB med Blichmann Boilermaker 37 liter, induksjonsplate Pro 3500W, meskepose - 30x30x35cm (passer denne til kjelen?), og spiralkjøler kobber. Alt hos bryggselv.no. Har meskeskje til å røre med. Noe mer jeg skulle trenge til å starte med BIAB (bortsett fra ingredienser da)?

Ser det finnes en falskbunn til 37L kjelen http://www.bryggselv.no/products/falsk-bunn-til-37l-boilermaker
Vil denne være grei å bruke når jeg koker vørteren etterpå, slik at når jeg tapper over i gjæringskaret så stopper all humlen i denne? Regner med å bruke pellets i pose så det blir nok ikke så mye humle i vørteren. Eller er falskbunnen bare til mesking? EDIT: Ser på blichmannengineering.com at det står "Not recommended for boil kettles - Use our optional HopBlocker for boil kettles". Da blir det vel heller en slik....

Har også fått tak i et 10år gammelt CO₂ brannslukningsapparat (5kg). Det er vel ikke noe problem at gassen er "gammel"? Han som solgte meg apparatet (300,-) sier at det er stigerør inne i apparatet men jeg har fått med meg at det er bare å snu det opp ned sant? Gjengene på slukkeren skal vel passe til et CO₂ manometer? Får ikke fyllt gass på slukkeren igjen men det er bare å kjøpe enda ett til 300,- når det første er tomt =)

Jeg vil anbefale å sjekke ut kjelene hos bryggmaker.no også. De får du med falskbunn og kran og du kan få montert termometer og autosparge om du ønsker.

Jeg skal hente min kjele fra bryggmaker på posten i dag. Jeg vurderte lenge Blichmann, men gikk bort fra det da den virket for spinkel (mye bling og lite stål). Jeg ønsker en kjele jeg kan løfte og bære med innhold om det er nødvendig (Blichmann sine håndtak er kun beregnet for håndtering av tom kjele). Blichmann er videre tynnbunnet, så jeg mistenker at den ikke er kompatibel med induksjonkomfyren min som er litt selektiv på hvilke kjeler den vil bruke (tar for eksempel ikke biltema hyttekjele). For å koke vørter er det en fordel med tykkbunnet kjele hvis du skal bruke den på induksjon. Blichmann er vel laget for gass.

Det virker også bortkastet å kjøpe en Blichmann hvis du har tenkt å bruke kjøleboks som meskekar senere. Det blir vel en veldig dyr kokekjele, så det er vel mer vanlig å gjøre omvendt; bruke Bolermaker til meskekjele og en annen tykkbunnet kjele som kokekjele.

Skal du brygge BIAB trenger du strengt tatt ikke Boilermaker eller kjele med silbunn. Du får en tykkbunnet kjele på 36 liter for 1300 kroner hos bryggselv.no, eller tynnbunnet hyttekjele hos biltema for 450 kroner. Bryggselv har jo også BIAB startsett http://www.bryggselv.no/products/brew-in-bag-allgrain-sett-30l2. Går du for en slik løsning kan du oppgradere senere og kjøpe en bolermaker som meskekjele og bruke den gamle kjelen som kokekjele eller HLT.

Jeg har selv en Blichmann-kjele og bruker denne som mesketank med falskbunn. Funker fint på induksjon denne. Vet dog ikke om jeg ville ha kjøpt denne til BIAB, spesielt ikke om du vil ha kjøleboks down the line. Da ville jeg nok heller kjøpt en annen kjele med kran.

Med dette sagt - Blichmann med falskbunn er en fantastisk meskekjele.

Takk for tilbakemelding!

Har sett på den BIAB pakken på bryggselv. Men vil ha 35+Liter kjele da jeg ønsker å ha litt å gå på slik at det blir mindre fare for søl  :)

Den Katla kjelen ser jo super ut! Ser det er pakker med kobberkjøler eller rustfritt stålkjøler. Er det noen grunnn til å velge den ene fremfor den andre? stål/kobber?

Hva menes med tredelt krane forresten? Den oppgraderingen man kan gjøre med kranen på kjelen...

Det BIAB-settet hos bryggselv er med 36 liters kjele, så det passer vel?

Tror det ikke er særlig forskjell på kobber og rustfritt, men det har vel vært litt diskusjoner på forumet her rundt det. Jeg gikk for en rustfritt. Ingen spesiell grunn egentlig, bare magefølelse.

Tredelt kran er vel en kran som er i tre deler slik at den kan skrus fra hverandre for skikkelig innvendig rengjøring. Og så ser de kanskje litt barskere ut.

Hehe, joda, stor nok den! Må ha hatt ølbrillene på. Jeg så bare overskriften "Brew in bag (BIAB) allgrain sett 30L" og tenkte 30L kjele ...
Blir muligens den pakken =)

Tilbake
Topp