Klaring av øl

Først må jeg få si att jeg er helt fersk som ølbrygger. Jeg har min første dunk stående å gjære. Dette er ett startsett. Nå begynner det å nærme seg flasking og da lurer jeg: vil ølet bli klarere på flasken enn det er nå? Skal jeg tappe det direkte fra gjæringstanken og over på flaskene, eller skal det over på en annen dunk først. Det fulgte med to dunker i settet. Og om jeg skal tappe det om før flasking, hvor mye skal jeg la stå igjen i gjæringstanken?
 
Hvilken type øl er brygget?
All grain eller ekstrakt?
Brukte du protafloc, whirlfloc el dyl?
Ikke tapp om før flasking = oksidasjon...
Det klarner på flaske, etter hvert...!
 
Slutt å tapp når du ser det kommer grums.

Man tapper gjerne til et sekundærkar som er tilsatt sukkerlake for å la det blandes der, og så videre til flasker. Finn ut hvor høy karbonering du vil ha, kok opp sukkerlake deretter, tilsett i kar nummer to, tapp ølen til dette uten splashing, og så tapp videre til flasker.

Setter du ølen kaldt to tre dager før tapping så bunnfeller det meste av gugget. Hvis ikke så faller det til bunns i flaska hvis den får stå urørt.
 
Hvilken type øl er brygget?
All grain eller ekstrakt?
Brukte du protafloc, whirlfloc el dyl?
Ikke tapp om før flasking = oksidasjon...
Det klarner på flaske, etter hvert...!

Det blir ikke oksidasjon ved kontrollert omstikking min kjære mann. Thats is zeh bullpoppy talk. Da har jeg forelsket meg i mang en oksidert øl da jeg har gjort dette med minst 25-30 brygg utført med omstikking slik Miguel forklarer det.
 
Det blir ikke oksidasjon ved kontrollert omstikking min kjære mann. Thats is zeh bullpoppy talk. Da har jeg forelsket meg i mang en oksidert øl da jeg har gjort dette med minst 25-30 brygg utført med omstikking slik Miguel forklarer det.

Man tilfører definitivt mer oksygen ved omstikking. Om det til syvende og sist utgjør den store forskjellen vil dog avhenge av flere faktorer. Men dog, ved ettergjæring på flaske bør man stikke om før flaskingen, for å unngå at for mye grums blir med i flaskene.
 
"Man tilfører definitivt mer oksygen ved omstikking. Om det til syvende og sist utgjør den store forskjellen vil dog avhenge av flere faktorer. Men dog, ved ettergjæring på flaske bør man stikke om før flaskingen, for å unngå at for mye grums blir med i flaskene."

Jatakk, dette har jeg lært "the hard way" Tappet 25 liter havre stout direkte på flaske. Endte opp med 50 halvliters flasker med 1 cm gugg/sediment på bunn... Håper jeg klarer å skjenke av disse uten å få med dritten, for ølen ble uuuutrolig god


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Man tilfører definitivt mer oksygen ved omstikking. Om det til syvende og sist utgjør den store forskjellen vil dog avhenge av flere faktorer. Men dog, ved ettergjæring på flaske bør man stikke om før flaskingen, for å unngå at for mye grums blir med i flaskene.

Det stemmer vel at det definitivt tilfører mer luft, men mtp det vi alt vet om omtrentlige mengder o2 vi kan tilføre en vørter/væske ved å mekanisk riste inn luft, lander på omtrentlig ett sted som oftest i lavere region av 1,5 - 2,5ppm. Øllen som er ferdig gjæret og føres fra en dunk til annen inmeholder også en viss metning av Co2, som naturligvis fortrenger luft/oksygen iallefall noe av det. Ser ikke for meg at omstikking om gjort rolig og "riktig" forårsaker noe særlig oksidering.

Sier meg blindt enig med Gahr ang faktorene som mangler i mitt, luft kommer til er uansett ett faktum. :rolleyes:

"Man tilfører definitivt mer oksygen ved omstikking. Om det til syvende og sist utgjør den store forskjellen vil dog avhenge av flere faktorer. Men dog, ved ettergjæring på flaske bør man stikke om før flaskingen, for å unngå at for mye grums blir med i flaskene."

Jatakk, dette har jeg lært "the hard way" Tappet 25 liter havre stout direkte på flaske. Endte opp med 50 halvliters flasker med 1 cm gugg/sediment på bunn... Håper jeg klarer å skjenke av disse uten å få med dritten, for ølen ble uuuutrolig god


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hva var OG / FG? Vanskelig å se hva en tar med og ikke i disse tilfellene øllen er svart, men høy FG og avhengig av hvordan du utførte ettergjæringa kan gi veldig aktiv ettergjæring. Smaker øllen søtt / er den veldig karbonert? :)
 
For å kaste litt lys på hvor mye luft som er for mye etter gjæring osv. 0.250(!) ppm brukes ofte som et oppnåelig mål på TPO (total package oxygen) for gode proffbryggerier. For meg virker det som at Norske mikrobryggerier generelt bruker lite ressurser på lab og avansert måleutstyr, så jeg kan tenke meg at de ligger godt over dette. Ringnes og Hansa derimot. De bruker nok en god del ressurser på lab og kvalitetskontroll.

Edit: heldigvis har vi hjemmebryggere muligheten til å lagre øl riktig og drikke det som er best ferskt, mens det er ferskt. Vi trenger derfor ikke å være like strenge på det som proffbryggeriene, men det er fremdeles lurt å gjøre alle tiltak som ikke er veldig krevende for å redusere eksponering for luft.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp