Klarning av øl i fat

Hei.

har nettopp skaffa meg corneliusfat og lurte litt på dette med klarning av øl der.
Som eg har skjønt blir ikke ølet like klart på fat som flaske (stemte og med min første test som er en kølch. Flaskeølet var en god del klarere)

Jeg bruker Protafloc som klarningsmiddel i vørteren nå, men er det noe mer jeg kan bruke rett i fatene, eller gjøre for å få det litt klarere? Leste noe om isinglass, men det er vel noe av det samme eller går det rett i fatet?

kok 1 desiliter vann, kjøl ned til 70 grader og tilsett 1 teskje gelatinpulver. rist til det har løst seg opp, hell over i fatet. virker bedre jo kaldere ølet på fatet er. man får klart øl etter 5 dager. har ikke merket noen smaksforskjeller

Får du ikke tak i pulver, kan du løse opp 1stk. gelantin plate som fås vel i de fleste daglivare butikkene.

Bohcias skrev:
Som eg har skjønt blir ikke ølet like klart på fat som flaske (stemte og med min første test som er en kølch. Flaskeølet var en god del klarere)

Det blir like klart, men det tar litt mer tid :)

Laget til disse filterhusa for å filtrere øl, men må innrømme at jeg ikke har brukt de mye.
Jeg får ganske klart øl ved å lagre de på 0 - 2 grader.

Vedlegg

• Filtrering.jpg
    Filtrering.jpg
    86,3 KB · Sett: 538
Jeg tappet min andre øl over på fat i dag.
Satte sekunders fermenteringsbøtta i kjøleskapet for 5-6dager siden. Stod der godt og kladt 1-2 grader.
Tappet alt over på 19L fat, tilsatte 200ml gelantin vatten og satt hele fatet inn i kjøleskapet.

Jeg satte også trykk på fatet, det står tilkoblet CO2 for å karbonere, tror det står med 15-20PSI atm.

Er det noe i veien for å sette trykk på fatet rett etter man har hatt oppi gelatin, eller skal det stå noen dager uten trykk med gelantin?

Men hva skjer med gelatinen, legger den seg som ett lokk på toppen, eller faller den til bunnen?
Legger gelatinen seg på bunnen, og kan man uproblematisk tappe dette via stigerøret uten fare for at det går tett?

Jeg har forstått at gelatinen vil legge seg i bunn, og de første 300-500ML med "øl" vi dra ut gelatinen og grums denne har fanget.

Tilbake
Topp