Klassifisering av øl

Heisann!

Er det noen som kjenner til bøker eller sider på Internett som har mer i detalj beskriver hvordan man klassifiserer øl?
Har holdt på en god stund med hjemmebrygging nå og man har ofte oppskrifter som sier hvilken type øl det skal gi (f.eks. Brown Ale eller IPA). Kjenner også igjen endel forskjellige øltype på smaken, men det er kun basert på erfaring. Vil ikke være i stand til å si hvilke særtrekk det er som gjør at det faller inn under en spesiell klasse. Er derfor interessert i å vite mer om hva det er som spesielt kjennetegner de forskjellige typene øl. Gjorde noen søk på Amazon, og fant enkeltbøker som tok for seg en klasse. Jeg kunne tenke meg en bok som innholdt klassifiseringen av de fleste øl typer/klasser.
Dersom noen kjenner til bøker eller linker med denne type info, er jeg veldig interessert.

Aasmund
 
Hei! Vi har jo Norbryggs definisjon av øltyper slik den var brukt under NM2007. Dette er en forholdsvis brukbar oversikt over en del (men ikke alle) øltyper.

Norbryggs definisjonsliste er basert på en tidligere versjon av en liste, laget av den Svenska Hembryggarförening. Du kan se deres oppdaterte og fyldige liste her.
 
Heisann,

Takk for rask tilbakemelding :)
Det var akkurat dette jeg var på jakt etter.
Nå kan jeg begynne å gjøre klassifisering på mine egendefinerte oppskrifter :besserwisser:
 
Hvis du vil ha en hjemmebrygg-bok som tar for seg klasser av øltyper, vil jeg anbefale "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer http://www.amazon.com/Brewing-Class..._sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1200303171&sr=8-1. Den er delt inn i kapitler etter øltypeklassifiseringen til the Beer Judge Certificate Program i USA, og gir en prisbelønnet oppskrift samt tips og retningslinjeg for hver av klassene (rundt 80 i alt, så vidt jeg husker i farten). Velskrevet og tilpasset både ekstrakt og all-grain.

Gahr
 
Takk for tipset!

Den boken så veldig greit ut så jeg kommer til å bestille denne. Også greit å passe på nå som kursen er så gunstig :)

Aasmund
 
Se også BJCP www.bjcp.org som vel har de mest utfyllende øltypedefinisjonene der ute. Vær dog obs på at det finnes små forskjeller mellom disse og Norbryggs (og SHBFs).

Lars
 
Tilbake
Topp