Klor til desinfisering?

Gjorde klor-jobben i går ifm bryggedag (jippi!). Kjøpte "orginal"! Klorin, da jeg så denne var en del mer konsentrert. Brukte anbefalte 1 dl per 10 l. Synes det virket som litt mye, men pytt. Fylte hele gjæringskaret og lot det stå noen timer. Tømte og skylte rett før bruk. Så jeg hadde fått en ripe innvendig (resultat av presse-nedi-lokket-trikset eller den forbanna sikten), så det blir sikkert siste brygg på dette karet. Forhåpentligvis slipper jeg unna...

Jeg kjører tilsvarende nå - og så får vi tro at det er slutten på infeksjonene. Jeg ser ikke for meg å kjøre et sånt regime som jeg gjør nå, lenge - "normalt" godt reinhold bør jo holde. Men det er denne ene (går jeg ut fra) organismen jeg må få utryddet.

Det er likevel sikkert lurt å kjøre klorin i stedet for Starsan fra tid til annen. Jeg trodde egentlig ikke det var mulig for våre små uvenner å tilpasse seg forsforsyre, men det er visst det:(. Så da gjelder det å ha noe ubehagelig i bakhånd som vi kan slenge til dem i det de begynner å kjenne seg trygge.

Angående riper: Det ser ut som om nye kar kommer ferdig ripet. Et stykke over bunnen finner jeg en vakker sirkel risset inn i plasteno_O.
 
1 kork (ca 5 ml.) pr. fat brukte vi før SS kom, slipper da skylling.

Eldorsen sin måte og gjøre det på: http://hjemmebrygg.eldorsen.net/filtrering

5 ml er da åpenbart for lite? Skjønner ellers ikke helt hva du mener her. Hvis du forteller at du har gått over til Starsan, så er vel det noe nesten alle har gjort. Men klorin blir aktuelt når det gjelder å bli kvitt en hardnakket infeksjon som tåler det vanlige rengjøringsregimet med Starsan.
 
Jeg tenker å fylle gjæringskaret mitt med klorinoppløsning for å desinfisere, men sliter skikkelig med å finne ut av hva slags oppløsningsstyrke jeg trenger, og hvor lang tid for at behandlingen skal være effektiv.

Selv om de bruker latterlige, amerikanske måleenheter er denne guiden bra:
http://ucfoodsafety.ucdavis.edu/files/26437.pdf

Hvis du skal ha 200 ppm og du har ei standard kloroppløsning på 4-5% så skal du ha 4-5 ml per liter, eller ca 0,5 dl på 10 liter. 15 ml på 10 liter gir 60 ppm, som er lite men ikke helt uvirksomt.
 
5 ml er da åpenbart for lite? Skjønner ellers ikke helt hva du mener her. Hvis du forteller at du har gått over til Starsan, så er vel det noe nesten alle har gjort. Men klorin blir aktuelt når det gjelder å bli kvitt en hardnakket infeksjon som tåler det vanlige rengjøringsregimet med Starsan.

Jeg mener at 5 ml. (ble gjerne liiite mer) er nok til ett fat, 20 liter,
Det fantes ikke annet da jeg begynte med brygging, men siden vannet var litt infisert (stadig kokevarsel) turte jeg ikke og la være med det.

Det har vert mye diskusjoner om klor men dem bryr jeg ikke med, det har fungert og ikke gjort noen skade :)

EDIT: jeg har ikke prøvd noe mot ekstreme infeksjoner, hvis det er det dette handler om.
Brukte/bruker sterkres også, den kom jo før Statsan.
 
Selv om de bruker latterlige, amerikanske måleenheter er denne guiden bra:
http://ucfoodsafety.ucdavis.edu/files/26437.pdf

Hvis du skal ha 200 ppm og du har ei standard kloroppløsning på 4-5% så skal du ha 4-5 ml per liter, eller ca 0,5 dl på 10 liter. 15 ml på 10 liter gir 60 ppm, som er lite men ikke helt uvirksomt.
Interessant. Spesielt den biten med pH. Vanlig norsk springvann er vel på ca 8 noe som gjør kloren betydelig mindre effektiv i følge den der. Er kanskje ikke langt nok unna til at det er et problem eller må man tilsette litt syre?
 
Interessant. Spesielt den biten med pH. Vanlig norsk springvann er vel på ca 8 noe som gjør kloren betydelig mindre effektiv i følge den der. Er kanskje ikke langt nok unna til at det er et problem eller må man tilsette litt syre?

Klorin er tilsatt kaustisk soda, mener jeg, for å senke øke pH. Det bidrar til at produktet er stabilt under lagring. Å tilsette litt syre gjør det mer aktivt og ustabilt, men jeg tror ikke det er nødvendig.
 
Sist redigert:
Så klor å rustfritt går fint isammen? Ref. vaske fat.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Selv om de bruker latterlige, amerikanske måleenheter er denne guiden bra:
http://ucfoodsafety.ucdavis.edu/files/26437.pdf

Hvis du skal ha 200 ppm og du har ei standard kloroppløsning på 4-5% så skal du ha 4-5 ml per liter, eller ca 0,5 dl på 10 liter. 15 ml på 10 liter gir 60 ppm, som er lite men ikke helt uvirksomt.

Takk for den:). First price-klorinen er på 2,4%, og dermed ender jeg på 1 dl pr 10 liter. Til og med jeg burde klare å huske det:p.
 
ser at min klorin er på 5% og at målene med 1/2 dl pr 10 liter er for rengjøring av oppvaskkluter, ganske brutalt for mitt bryggeri. :) hvis det da ikke trenger bleking.
 
Tilbake
Topp