Vasking, starsan kan droppes?

Bård

Norbrygg-medlem
Var på bryggerkurs i går (se egen tråd om dette).

Der kunne kursholder informere om at han, samt de fleste bryggerier (ifølge kursleder) bruker følgende blanding for å desinfisere:

3o ml eddikk (7% tror jeg det var)
19 l vann
30 ml klorin

NB klorin og eddikk MÅ IKKE BLANDES. Edikk og vann først, så tilsettes klorin.

Denne oppløsningen skal desinfisere, og skal ikke være nødvendig å skylle ut.

Jeg syntes oppløsningen luktet litt vel sterkt av klor, men kursholder insisterte på at han hadde brukt dette i årevis, og hadde aldri skylt, bare latt det renne av.

kjør debatt!  :)

Edit: rettet vann til klorin
 
OT kanskje, men hvorfor må vann og eddik ikke blandes?  Det gjør jeg da stadig da jeg oftest kjøper 35% og blander ut med nødvendig mengde vann til det som ppasser formålet = matlaging. Lever jeg farlig?

FredT
 
Måtte vel være klor og eddikk som ikke skulle blandes vel? (uten at jeg forstår hvorfor.. aldri vurdert å prøve)

Vann og eddikk har vi jo blandet i mange år.. :)
 
Skeptisk... Blande klorin og syre. Hm. Eddik er vel ikke noen spesielt sterk syre, men jeg hadde vært forsiktig med det der. Så vidt jeg har sett, er det vanlig å bruke pereddiksyre til desinfeksjon i bryggerier, fosfosyre (Sterkrens/Starsan osv.) er også bra. Jeg hadde holdt meg til det.
 
Herregud. selvfølgelig klor og edikk som ikke må blandes. Da dannes antagelig en sky av klorgass, som neppe er helsebringende, og i verste fall livstruende..
 
Bård skrev:
Herregud. selvfølgelig klor og edikk som ikke må blandes. Da dannes antagelig en sky av klorgass, som neppe er helsebringende, og i verste fall livstruende..

rediger den første posten kanskje, så noen ikke misforstår før de leser hele tråden :)
 
Klorin er jo et kurant middel å bruke til desinfisering, så i utgangspunktet er svaret på om StarSan kan droppes til fordel for klorin et klart "ja". Å utsette seg for forgiftningsfare ved å blande det med eddik virker som en utpreget dårlig ide.
 
Som vi lærte på foredraget til Truls Prahl, kan det lønne seg å variere bruk av midler til desinfisering. Dette for å unngå at bakterier blir resistente mot det faste middelet.

Selv bruker jeg klorin for å vaske gjæringskar etter bruk. Skyller dem godt med vann, og setter unna fram til de brukes igjen. Før jeg bruker gjæringskarene igjen, bruker jeg Starsan for sanitere uten å skylle med vann. Ja takk, begge deler!
 
Nå skal det visst ligge ute en artikkel på homebrewnetworketellerannet som bekrefter kursleders påstand, men siden er nede, så jeg fikk ikke lest den. Har googlet chlorine and vinegar, homebrewing osv, men finner lite på nettet om temaet, annet en advarsler mot å blande klorin og eddikk..
 
klorin blir jo nøytralisert i vann. Hvis klorinløsningen blir utvannet med 2/3 vann først, kan man kansje tilsette eddik uten fare for klorgass.
 
Petter F skrev:
Som vi lærte på foredraget til Truls Prahl, kan det lønne seg å variere bruk av midler til desinfisering. Dette for å unngå at bakterier blir resistente mot det faste middelet.

Men da må du vite ph'en på de forskjellige midlene, slik at du vasker noenganger med høy ph, og noenganger med lav ph..
 
Norbrygg falt ut akkurat i det jeg skulle svare før i dag, skal prøve å ikke gjenta andre:

Klorin, en løsning av natriumhypokloritt, utvikler klorgass når det blandes med sterk syre eller ammoniakk.

Når det blandes med svak syre dannes det lite eller ubetydelig med klorgass i løsningen. Sannsynligvis går dette bra. Men hvorfor ta sjanser når man kan bruke andre garantert sikre vaskemidler?

Edit: Artikkel om stoffet. Skal se om jeg kan regne litt på dette.
 
Kristian L skrev:
Norbrygg falt ut akkurat i det jeg skulle svare før i dag, skal prøve å ikke gjenta andre:
Men hvorfor ta sjanser når man kan bruke andre garantert sikre vaskemidler?

Edit: Artikkel om stoffet. Skal se om jeg kan regne litt på dette.

Poenget var at det skulle være like bra og brukervennlig som starsan, men til en brøkdel av prisen..

Jev vet ikke om jeg helt tror på det, men for en brygger med trangt budsjett ville det jo vært penger å spare om det stemmer..
 
men ei flaske fra VB som koster 200 spenn, den varer jo lenge da? PBW'en synes jeg forsvant sabla fort, men starsan synes jeg er drøy..
Har man ikke råd til 200 spenn så har man vel ikke råd til å brygge heller? :) (med tanke på alle duppeditter man allikevel må shoppe..)
 
Sterkrens blir jo ikke så gæli dyrt det heller, 1,50 kroner pr 5 L ferdig utblandet. Men du har et poeng, klorin/eddik/vann-løsningen vil jo være svært billig, og det er sannsynligvis ufarlig (bortsett fra bakteriene) når man blander det ut såpass tynt.

Har enda ikke regnet på det  :roedme:
 
Kristian L skrev:
Sterkrens blir jo ikke så gæli dyrt det heller, 1,50 kroner pr 5 L ferdig utblandet. Men du har et poeng, klorin/eddik/vann-løsningen vil jo være svært billig, og det er sannsynligvis ufarlig (bortsett fra bakteriene) når man blander det ut såpass tynt.

Har enda ikke regnet på det  :roedme:

Helt klart, Sterkrens og Stoutrens er nok også veldig billig ibruk, men for meg er den dyr ibruk, siden jeg har flaskene, men fortsatt ikke mot til å bruke de.. :)
 
Tilbake
Topp