Vasking, starsan kan droppes?

*løper og sjekker*

Ja, 5 mL pr 5 liter var det jeg egentlig skulle regne med, den sterkeste varianten som står på flaska. Da blir det jo bare 0,75 kroner pr vask, og enda mindre hvis du fortynner mer. Jeg har akkurat fått flaska, så jeg har ikke noe reelt forhold til forbruk  :)

neslekkim: Det er ikke så farlig som man skulle tro, så lenge man har respekt for hva man holder på med i ufortynnet variant. De fleste har vel så skumle ting i vaskeskapet sitt.
 
Kristian L skrev:
neslekkim skrev:
Ja, vet, men var litt dum og leste på flaska :)

http://www.dhmo.org/
Kjemihumor!

Men det er sunt å ha respekt for kjemikalier.

:), følte jeg burde ta et par ekstra vekttall i kjemi, men er nok greit å bruke, bare litt pysete.

Fordelen med starsan er jo at den skummer, og når den skummer så sier folk at da vet du den fungerer, sterkrens etc gir ikke slik effekt, så du må bare være sikker på at du har riktig blandingsforhold etc.
Hvordan er det med temperatur på vannet når du bruker sterkrens og stoutrens?, kaldt eller bør det være varmt?
 
Har inntil nylig brukt sterkrens på øyemål og har vel oppdaet at jeg har brukt altfor sterk blanding.  Bruker varmt vann, ikke særlig trivelig å stå i kjelleren å rote rundt i kaldt vann.  Bruker klorin for å vaske, synes det er mest effektivt.
 
Har aldri brukt Starsan, men 1 kork klorin til 10 liter vann i dunken. Genialt enkelt! Har brukt denne metoden med hell på minst 20 dunker. Denne metoden lærte jeg som en mulighet av kursleder på Ølakademiet. Dunken ristes og tømmes, men skylles ikke.
 
Mener å ha lest at klor ikke trengs å skylles hvis det er brukt fornuftige mengder. At man bare setter flaskene til tørk.
 
Jeg tenker umiddelbart fenoliske usmaker. Ville heller skyllet med springvann, evt. kokt vann. Men om det funker for deg så..
 
Har ikke prøvd det selv, det var bare en artikkel jeg leste og fikk en liten "jøss, virkelig?" selv.
 
På basic brewing hadde de besøk av han som laget og produserer starsan. Han skulle snakke om desinfisering og starsan, men brukte like mye tid på å prate om desinfisering med klor. Han mente også at blandingen av klor og eddik i de forholdene som nevnt i første innlegget var en full god løsning. Klor alene er ikke opptimalt for desinfisering selv i sterkt blandingsforhold, men med med eddik ble det vist bra. Han mente også at det ikke var behov for skylling. Men var veldig tydelig på at rekkefølgen det ble blandet var særs viktig.. Jeg er godt fornøyd med starsan, men bruker klor når gjæringskar vaskes etter bruk en gang i blandt. Bakterier og vildgjær trenger litt variasjon i hverdagen de også.
 
Bleach
The cheapest and most readily available sanitizing solution is made by adding 1 tablespoon of bleach to 1 gallon of water (4 ml per liter). Let the items soak for 20 minutes, and then drain. Rinsing is supposedly not necessary at this concentration, but many brewers, myself included, rinse with some boiled water anyway to be sure of no off-flavors from the chlorine.

Fra how to brew. Men det er snakk om bleach. Da jeg googlet det så fikk jeg til svar at det var vanlig husholdningsklor.

Etter å ha søkt etter bleach i alle kindle-bøkene mine nå så virker det som at Bleach kanskje ikke er det samme likevel.
 
Bleach
Men det er snakk om bleach. Da jeg googlet det så fikk jeg til svar at det var vanlig husholdningsklor.

Etter å ha søkt etter bleach i alle kindle-bøkene mine nå så virker det som at Bleach kanskje ikke er det samme likevel.

Bleach er blekemiddel. Og det kan være så mangt, men generelt sett er det som regel om en klorløsning som klorin når det er snakk om blekemidler i husholdningen.
 
Vi brukte klor for starsan/sterkrens kom, nå veksles det mellom begge og ingen trenger skylling ved rett dosering.
Klor er ikke klor når det har stått en stnd. no worry.
 
Bleach
The cheapest and most readily available sanitizing solution is made by adding 1 tablespoon of bleach to 1 gallon of water (4 ml per liter). Let the items soak for 20 minutes, and then drain. Rinsing is supposedly not necessary at this concentration, but many brewers, myself included, rinse with some boiled water anyway to be sure of no off-flavors from the chlorine.

Fra how to brew. Men det er snakk om bleach. Da jeg googlet det så fikk jeg til svar at det var vanlig husholdningsklor.

Etter å ha søkt etter bleach i alle kindle-bøkene mine nå så virker det som at Bleach kanskje ikke er det samme likevel.
Bleach
The cheapest and most readily available sanitizing solution is made by adding 1 tablespoon of bleach to 1 gallon of water (4 ml per liter). Let the items soak for 20 minutes, and then drain. Rinsing is supposedly not necessary at this concentration, but many brewers, myself included, rinse with some boiled water anyway to be sure of no off-flavors from the chlorine.

Fra how to brew. Men det er snakk om bleach. Da jeg googlet det så fikk jeg til svar at det var vanlig husholdningsklor.

Etter å ha søkt etter bleach i alle kindle-bøkene mine nå så virker det som at Bleach kanskje ikke er det samme likevel.

Så sterk blanding har jeg ikke brukt, mere 5ml/20 liter i ikke rent vann, (ecolie what ewer i vannet)
Hvorfor diskuteres det ennå om klor kan brukes ?
:)
 
Tilbake
Topp