Vasking, starsan kan droppes?

Dette med å variere mellom desinfeksjonsmidler er en spennende tanke. Jeg har hatt flere mislykkede batcher som jeg tror skyldes infeksjon. Jeg mener å ha behandlet alt utstyr som berører vørteren grundig med Starsan, men har ikke prøvd å variere med stoutrens e.l. eller klorin. Er det noen grunn til å prøve sterkere Starsan-løsning, mon tro?

Dette med å variere mellom desinfeksjonsmidler er en spennende tanke. Jeg har hatt flere mislykkede batcher som jeg tror skyldes infeksjon. Jeg mener å ha behandlet alt utstyr som berører vørteren grundig med Starsan, men har ikke prøvd å variere med stoutrens e.l. eller klorin. Er det noen grunn til å prøve sterkere Starsan-løsning, mon tro?

Jeg har ikke tro på sterkere er bedre. Mener å huske at produsenten av starsan har sakt at sterkere løsning kan virke negativt. Ta påstanden min litt med en klype salt. Men jeg har troen på å benytte ulike rense/desinfiseringsmidler. En kan jo bruke klor, skylle godt og deretter avslutte med starsan hvis en tror at det kan være problemer med baselusker.

Jeg vil tro at litt av grunnen for at man bruker både Klor og Eddik er at når disse to reagerer med hverandre vil de fungere sterkere og nøytralisere hverandre til slutt. Ergo du slipper å skylle etterpå?

Jeg synes det er applaus for godt bruk av forumet. Selv om tråden var død så er det mulig å søke seg frem til en problemstilling som fortsatt er relevant.

Noen som har hørt med FK om de selger desinfiserende middel mtp rensing av melkeproduksjon utstyr,kan jo hende det er et rimelig produkt som brukes.

Starsan er genialt, enkelt og billig. Jeg ville ikke byttet det ut, men det er et godt poeng at man bør veksle. Jeg er ikke kjemiker, men vil anta at løsningen er å av og til gjøre en "storrengjøring" med et middel man ikke bruker til vanlig. Selv pleier jeg å sånn ca for hvert tredje eller fjerde brygg gå over alle mine dingser og bomser med klor. Det er sagt at man ikke skal vaske aluminium med klor siden klor tærer oksidbelegget på aluminium og gjør metallet ubeskyttet, dette mener jeg dog er tøv. om oksidbelegget fjernes kommer det tilbake over natta. det er noe alle som sveiser aluminium vet veldig godt. la bare aluminiumsdelene ligge i luft noen dager etter vasking med klor og ta de i bruk igjen som normalt.

Tilbake
Topp