Klor til desinfisering?

Leho

Norbrygg-medlem
Fikk bryggeri i gave her om dagen og er svært ivrig etter å prøvebrygge det. Etter å ha lest litt her og der virker det som Star san er noe man bør (må?) ha, men ettersom få i lokalmiljøet selger det og posten er opptatt med juleforberedelser (og jeg er veldig utålmodig akkurat nå), forhørte jeg meg om alternative og lett tilgjengelige metoder. Svaret fikk jeg fra en antatt velinformert kilde som mente klor var like bra, bare man doserer forsiktig. Ble anbefalt 1/2 til 1 kork klor per 10 l vann for desinfisering av plast og glass (koking for metall) Noen som har erfaring som kan bekrefte at det går bra, evt advare meg før jeg gå i gang i ettermiddag/ kveld?

På forhånd takk for gode råd :)
 
Erfaringsmessig er det ikke noe problem å bruke klor som desinfisering. Bare viktig å skylle godt av kloren etterpå, og da behandle det som er kloret sterilt. Som førstegangsbrygger er det jo mest gjæringsdunk, gjærlås og lokk som må klores. Evt det som kommer i kontakt med vørteren etter kok og kjøl.

Bryggeutstyret trengs bare å taes en vask av siden det er førstegangsbruk, og blir jo desinfisert under koken.

Bestill en stor flaske med Starsan ganske snart, sånn at du har det klart til flasking og korking. Det er da Starsanen kommer til sin rett!

Lykke til!
 
Leho skrev:
Svaret fikk jeg fra en antatt velinformert kilde som mente klor var like bra, bare man doserer forsiktig. Ble anbefalt 1/2 til 1 kork klor per 10 l vann for desinfisering av plast og glass (koking for metall) Noen som har erfaring som kan bekrefte at det går bra, evt advare meg før jeg gå i gang i ettermiddag/ kveld?

Klor (klorin/natriumhypokloritt) er et helt glimrende desinfiseringsmiddel.
 
Takk for raske svar! Holder til ute i skogen på Tromøy utenfor Arendal :) Har noen kommentarer til doseringen jeg nevnte (1/2-1 kork pr ti liter)?
 
Jeg synes det høres ut som OK dosering, men ville brukt litt mer for å sikre meg mot at "kork" er en litt udefinert måleenhet.
 
Brukte 5 ml pr 20 liter i starten, muliges yders lite mere, dette fordi det ikke fantes annet, ikke fantes kunnskap om annet hos meg, men mest fordi vannet da var meeeeget usikker, noe død rein etc. i vannet.

Edit:
PGA. vannet skyllet jeg ikke.
Du kan jo smake på vannet med klor før du heller det ut, så helle opp nye 20 liter uten skylling og så smake på det igjen, tror ikke da du vil kjenne klorsmak.
 
Tror jeg ville heller ha litt bakkterier i øllen min, enn å sitte å nippe på rester etter klor. vikingene brygga øll de å.. husk det!
 
bryggeue skrev:
nippe på rester etter klor.

Ingen stor fare for det, klor er ganske flyktig og alt vil være borte lenge før gjæringen er ferdig.

De gangene jeg har gjort det har jeg vasket gjæringskaret med ca 10ml/L klorin/vann og helt av restene så godt som mulig (ingen skylling), satt hele karet på hodet et varmt sted og latt restvannet renne av og fordampe. Alt borte i løpet av meske+koketiden. Går sikkert bra å skylle med kokt, avkjølt vann også hvis man vil.

Men til flaskingen ville jeg nok spandert på meg en flaske star san og en avvinatore!
 
bryggeue skrev:
Tror jeg ville heller ha litt bakkterier i øllen min, enn å sitte å nippe på rester etter klor. vikingene brygga øll de å.. husk det!

Men det smakte antakelig skikkelig drit etter en relativt kort stund...

Klor funker meget bra som desinfeksjonsmiddel, som Gustav sa. Hvis man vil skylle bort rester kan det f.eks. gjøres med litt kokt vann. Når det er sagt, er det naturligvis enklere å bruke midler man ikke trenger å skylle, slik som StarSan eller Sterkrens.
 
Takk for gode råd! Star san skal kjøpes inn i morgen og første brygg er satt (med litt klor som desinfiseringsmiddel) Det luktet ikke klor av karet før jeg helte vørteren oppi. Rett over nyttår skal jeg publisere hvordan det hele gikk :)
 
Leho skrev:
Takk for gode råd! Star san skal kjøpes inn i morgen og første brygg er satt (med litt klor som desinfiseringsmiddel) Det luktet ikke klor av karet før jeg helte vørteren oppi. Rett over nyttår skal jeg publisere hvordan det hele gikk :)

Du kan vel allerede nå si noe om doseringen.
 
Har brygget 8 batcher nå siden jeg kjøpte min bb30 fra ølbrygging.no for ca 3 måneder siden. Da jeg spurte om de hadde starsan blei jeg fortalt at jeg i stedet kunne bruke ei kork(klorinflaskekork) til 10 liter vann. Ingen tegn til infeksjoner eller klorsmak så langt, det handler vel bare om å bruke riktig doseringsforhold ;)

PS! Jeg har ikke skylt utstyr/flasker etter at de har vært behandlet med klor, er vel for lite klor i blandingsforholdet til at det skal være mulig å ta til seg smak av det.
 
Jeg tenker å fylle gjæringskaret mitt med klorinoppløsning for å desinfisere, men sliter skikkelig med å finne ut av hva slags oppløsningsstyrke jeg trenger, og hvor lang tid for at behandlingen skal være effektiv.

Har First Price klorin, 2,4% oppløsning. I følge Wikipediaartikkelen det er linket til ovenfor, trenger jeg 2 dl av denne pr 10 liter vann: "A weak solution of 2% household bleach in warm water is typical for sanitizing smooth surfaces prior to brewing of beer or wine." (Eller helst 3 dl, for firstpriceklorinen er litt svakere enn det det regnes med i denne artikkelen.) Men det virker rimelig at dette er dersom man bare skal spraye på, eller tørke over.

En kork virker urimelig lite, men 3/4 liter virker urimelig mye:).
 
Gjorde klor-jobben i går ifm bryggedag (jippi!). Kjøpte "orginal"! Klorin, da jeg så denne var en del mer konsentrert. Brukte anbefalte 1 dl per 10 l. Synes det virket som litt mye, men pytt. Fylte hele gjæringskaret og lot det stå noen timer. Tømte og skylte rett før bruk. Så jeg hadde fått en ripe innvendig (resultat av presse-nedi-lokket-trikset eller den forbanna sikten), så det blir sikkert siste brygg på dette karet. Forhåpentligvis slipper jeg unna...
 
Tilbake
Topp