Knusktørr cider - søtning eller ikke.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har cider med FG på 1.000 og leser forskjellig om dette blir "for tørt" eller ikke. Hva sier folk? Bør man tilsette noe, eller blir det tørt og fint?
 
Har "brygget" cider på eplejuice fra Eldorado tre ganger uten å tilsette noe søtning. Syns det blir helt greit, og minner om den typen en får i England/Storbritannia. Har lest en del innlegg her inne hvor andre har prøvd ulike søtningsmetoder uten særlig hell, f eks Stevia. Naboen lurte på å prøve å tilsette gjærstopp før den gjærer helt ut for å berge litt naturlig restsødme, men tror aldri han kom så langt som å prøve.
Alt i alt koker det vel ned til om du liker cideren tørr eller ikke. Med lang lagringstid (min har snart stått et år) kommer den naturlige fruktaromaen godt frem, syns jeg. Med noe særlig sødme er det ikke. Gleder meg til å ta et glass på terassen når sommeren kommer til Trøndelag (yeah right).
 
Har sjøl noen batcher med 6mnd gammel cider. Vurdere å blande den opp med ung cider. Ikke akkurat sesong for råsaft enda dog. Det vil tilføre ung fruktsmak
 
Jeg foretrekker ciderne mine tørre, og synes ikke det er behov for noe ettersøtning.

Det var en ganske god cider på PF som jeg tror var blenda med eplejuice på fatet. Dersom man vil ha sødme er det bare å blende ved servering, eventuelt tilsette sukker.
 
Skal cidern på fat kan du jo bruke gjærstopp (etter fullstendig utgjæring) for å kverke det som måtte være av levende gjær. Så er det bare å søte med sukker etter egen smak og karbonere på fat med CO2. Ingen smak av kunstig søtning.
 
Hei! Jeg stjeler denne litt siden spørsmålet mitt omhandler noe av det samme. Min første cider står nå og putrer . satt på 24 liter 100% eplejuice kjøpt i sverige (ikke konsentrat , 38 kr for 3 liter :)) den har stått en uke , brukte hetvinsgjær og næring fra europris samt 1 kilo sukker (lake) , syvende døgnet var det helt stille i gjærlåsen , helte i dag oppi en boks med hermetiske pærer. Da ble det fart igjen.
Ett par spørsmål :
Når bør jeg stikke om ?
Noe av cideren vil jeg forsøke å søte opp , jeg har sukrin vil dette fungere bra ? kan man feks ha litt av dette + sukker for karbonering i flaskene når man kommer så langt ? eller bør jeg søte opp hele batchen , antar man eventuelt rører ut sukrin eller splenda i vann ?


takk for svar :)
 
Har god erfaring med å lage Graff (øl/cider hybrid). Like fort klar til konsum som en typisk overgjæret Ale og maltsødme er en fin måte å tilsette noe sødme naturlig (og alle her inne liker vel maltsødme ;))
 
Har god erfaring med å lage Graff (øl/cider hybrid). Like fort klar til konsum som en typisk overgjæret Ale og maltsødme er en fin måte å tilsette noe sødme naturlig (og alle her inne liker vel maltsødme ;))

Graff... må jo prøves, har du noen linker til gode sider/oppskrifter?
 
Tilbake
Topp