Kobling av varmeelement

Det du trenger er noe som denne:
Kobl6069.gif

Dette er hentet fra http://www.elko.no/reguleringsbrytere/rs16-9-p-reg-br-ph-article277-248.html
Bryteren er imidlertid ikke laget for så mye effekt som du skal ha, så du får lete etter noe større.

Det ser forresten ut som om det elementet du linker til på Ebay ikke er rustfritt, braketten ser ut som elforsinket stål.

Mvh,
Erlend H.

Nå er jeg elektronikker ikke elektriker....men jeg har personlig ikke klart å finne bryter som tåler den effekten du har planer om å ligge inn.
Det er vell egentlig mer normalt ved slike effekter å bruke kontaktorer og releer for å styre.

Hvilken volum har du planer om å koke?

Du har kanskje hvert inne her å sett litt http://www.theelectricbrewery.com/heating-elements,

Erlend H. skrev:
Kobl6069.gif

Dette er hentet fra http://www.elko.no/reguleringsbrytere/rs16-9-p-reg-br-pH-article277-248.html
Bryteren er imidlertid ikke laget for så mye effekt som du skal ha, så du får lete etter noe større.

Det ser forresten ut som om det elementet du linker til på Ebay ikke er rustfritt, braketten ser ut som elforsinket stål.

Mvh,
Erlend H.

Denne er vel beregnet på to ulike størrelser varmeelement? Kan ikke se at jeg får koplet dem i serie her.. eller?

Hvor mye skal du koke ?
I farten tror jeg 2 ordinære lysbrytere blir enklest og billigst, du får da valg mellom ca 3500 og 7000 watt

Hans Einar skrev:
Erlend H. skrev:
Kobl6069.gif

Dette er hentet fra http://www.elko.no/reguleringsbrytere/rs16-9-p-reg-br-pH-article277-248.html

Mvh,
Erlend H.

Denne er vel beregnet på to ulike størrelser varmeelement? Kan ikke se at jeg får koplet dem i serie her.. eller?

Den øverste 16/9 er for like den andre, 16/29  er for Ulike og med 2 elementer for du to like som du kanserie koble.

Hans Einar skrev:

...eller  ;)

Se på posisjon 1 på 16/9-bryter, der er elementene i serie.

Erlend. H.

Oddvar Demmo skrev:
Den øverste 16/9 er for like den andre, 16/29  er for like og med 2 elementer for du to like som du kanserie koble.

Shit, ser det nå! De er serikoplet i kolonne 1 på 16/9  :roedme:

Takker!

Vanlig Elko reg. bryterere tåler vel bare 16A. (3600w)  Hadde gjort det enklere hvis du kunne klare deg med to trinn 4500w og 9000w :) Kjører du 9000w så ligger du på maks av det sikringen din til garasjen tåler. Ca.39A.  Måtte ellers ha laget en styring med kontaktorer som er nevnt over. 

Kva med begge element i paralell og tilkobla ein slik:
http://www.ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-Solid-State-Relay-SSR-KR2075AX-280VAC-75A-Variable-Resistor-IN-/130662445830?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e6c16b306

Såklart. Det må være det riktige. Mente jeg hadde en slik liggende.. og riktig der var den. Måtte skru opp og sjekke effekt. Den er på 40A så det skulle holde akkurat. Må kanskje ha en vifte på kjøleelementet når den styrer ut 9KW, men det vil nå vise seg.. Takker for tips!
bilde.JPG

Må bli bra, husk og bruk større kabler til elementene. Burde vel ha 4 kvadrat ut til hvert element og 6 eller 10 kvadrat inn på releet. 

Ja skal det. Brukte denne litt på BB'n før brewtroller tok over. Da gikk det greit med 2.5 kvadrat. Synes å huske at den utvikler litt varme på bare 2.5KW også, så må sikkert se på en annen kjøleløsning.

Kom til å tenke på at det er vel trefas på den 40A kursen. Mener det står 40A (3x16A) på tavla i sikringskapet. Litt stor rund blå kontakt... Går kanskje ikke så greit å gjøre det slik da....?

Du skal jo berre ha to element i paralell med to fasar tilkobla. Då vil det funke fint. Det blir noko anna om du brukar tre element dreve av trefase. Då vil du trenge tre effektregulatorar og ein måte og synkronisere dei tre potmetera med. Det går det og, for eg har gjort det ;)

Janroar skrev:
Må bli bra, husk og bruk større kabler til elementene. Burde vel ha 4 kvadrat ut til hvert element og 6 eller 10 kvadrat inn på releet. 

Det er ikkje slik at reglar for fast instalasjon gjeld apparat tilkobla stikkontakten. Det er sjølvsagt ikkje noko minus med grove kablar, men ikkje nødvendig å følje husinstalasjonsreglar. Tenk på printkort feks. Tommelfingerregel at eit kort med 35 mikrometer koparbelegg skal ha bortimot 4mm bredde på bana ved 6A. Det er 0,14 kvadrat på 6A.
Eit anna eksempel er sjøteledningar. Ingen problem å bruke 1,5 kvadrat på 16A kurs, og kablane er godkjendt for det. Det hele skuldast maks tillat temperatur på kablar innstalert i isolert vegg.

Hans Einar skrev:
Kom til å tenke på at det er vel trefas på den 40A kursen. Mener det står 40A (3x16A) på tavla i sikringskapet. Litt stor rund blå kontakt... Går kanskje ikke så greit å gjøre det slik da....?

Men er det 3x16A sikring du tappar fra blir det litt knapt for dei to elementa ja. 40A og 3x16A er to forskjellige ting.

Trefas 40A. Då kan du bygge stort bryggeri ;) Kjøper du deg eit byggstraumskap på elektroimportøren, biltema el.l og koblar til den kursen har du ferdig fordeling ut med to stk 16A vanleg og ein 3x16A. Pluss at du kan fortsatt ha sstikk på 40A kursen direkte, av skikkeleg dimensjonert type. Nermaste er vel 3x63A trur eg.

Tilbake
Topp