Kok - fordampning

Hei,

Leser på forumet forøvrig at man er opptatt av hvor mange prosent som fordamper under kokinga.

Et lite regnestykke:

Man har en kokekjele med en gitt omkrets / volum og en fordampning på f.eks 10% pr time.

Vil regnestykket da bli følgende ? (hvis man ser bort ifra shrink rate) :

Eksempel 1 : 25L til kok i 1 time, fordampning 10% = 2.5L fordampet, og sluttvolum 22.5L
Eksempel 2 : 50L til kok i 1 time, fordampning 10%= 5.0L fordampet og sluttvolum 45.0L

Eller vil man ha fordampet like mye vann i disse to eksemplene, gitt at kokekjele og koketid er den samme ?

Altså det jeg lurer på er om man heller burde fokusere på antall liter pr time som fordamper under kok og ikke antall prosent ?
 
Sist redigert:
Det blir ikke helt rett. Hvis du koker med samme effekt vil du fremdeles bare koke vekk 2,5 liter på 50 litersbrygget. Handler vel om overflate eller noe jeg ikke vet hva er. Poenget med å vite fordamping er forøvrig å kunne beregne OG ut fra koketid, konsentrasjonen av sukker som skjer ved fordamping. Den vil være mindre når du koker 50 liter siden du fremdeles bare fordamper 2,5 liter i timen på oppsettet ditt.
 
Mengden som fordamper avhenger først og fremst om hvor mye du watter på. Uten at jeg har tallene i hodet kreves det x antall kJ for å fordampe en gitt mengde vann. Arealet på overflaten vil også spille en rolle, men det er underordnet tilførsel av energi. Med andre ord vil du med samme effekt i samme kjele fordampe tilnærmet lik mengde vann uavhengig av fyllingsgrad.

Drit i prosentene, det viktigste er å få skikkelig kok. Som nevnt over er den eneste betydningen det har er mtp å beregne vann til skylling, forventet og etc. Et par brygg så er du ganske dus med dette.
 
Er vel ca 8% avdamping som trengs for å få kokt vekk tilstrekkelig med DMS. Trenger ikke spesielt kraftig kok for å oppnå det.
 
Er vel ca 8% avdamping som trengs for å få kokt vekk tilstrekkelig med DMS. Trenger ikke spesielt kraftig kok for å oppnå det.

Jeg synes personlig at man skal ta denne prosenten med en klype salt.

8 prosent kan være at vørteren «småputrer» slik som peppersausen til biffen gjør, eller det kan bety at det koker skikkelig.

Jeg brygget en liten batch (12L) på steketoppen og fikk ca 8 prosent avdamping, men det var langt fra å koke skikkelig Det var rett å slett ikke nok pulver i plata.

Hadde jeg brygget en stor batch (si 30L) i samme kjele, ville avdampingen vært mye lavere prosentvis.

Sagt litt flåsete; Det hele koker ned til (høhø) hvor mye man har i kjelen.
 
Jeg synes personlig at man skal ta denne prosenten med en klype salt.

8 prosent kan være at vørteren «småputrer» slik som peppersausen til biffen gjør, eller det kan bety at det koker skikkelig.

Jeg brygget en liten batch (12L) på steketoppen og fikk ca 8 prosent avdamping, men det var langt fra å koke skikkelig Det var rett å slett ikke nok pulver i plata.

Hadde jeg brygget en stor batch (si 30L) i samme kjele, ville avdampingen vært mye lavere prosentvis.

Sagt litt flåsete; Det hele koker ned til (høhø) hvor mye man har i kjelen.
Fra 17:54 kan du se hvordan John Palmer koker. Vil tippe det er mange som blir overrasket over hvor lite kraftig kok det faktisk er.
 
Fra 17:54 kan du se hvordan John Palmer koker. Vil tippe det er mange som blir overrasket over hvor lite kraftig kok det faktisk er.

Nå skal ikke jeg legge med ut med John palmer, men slik så det altså ut i mitt tilfelle ved 8%:

2b678eda7c7d2e966d0adbebb2368dcd.jpg


Relativt labert som du ser, det var dog noe mer livlig akkurat ved start av koking men døde fort ned.

Jeg mener bare at denne prosenten må tas med en klype salt fordi den i noen tilfeller er misvisende
 
Poenget er at man må ha en viss fordamping for å bli kvitt DMS. Da er det meningsløst å snakke om liter. Prosent blir da naturlig.
Det vanlige er å legge seg på rundt 10%. Kok gjerne vekk mer, får bare mer konsentrert vørter (=høyere OG).
 
Jeg koker med den styrken som Palmer viser her omtrent, og hvis jeg ikke husker feil så havnet jeg på 11.4% avdampning og nedkjøling hvis jeg regnet rett.
Startet med 35 liter.
Og endte opp med 29 liter etter 90 min kok og nedkjøling til romtemperatur.
 
Tilbake
Topp