Koke humle ved tørrhumling?

Mc.

Norbrygg-medlem
Ja da blir det selvfølgelig ikke tørrhumling. Men hvis en som et forsøk på å unngå skumming/muligens infeksjon koker humla i fra 2 til 10 minutter i noen få dl vann. Så avkjøles den og helles i gjæringskaret. Er det noen som har gjort noe slikt? :confused:

Du koker bort mye/mesteparten av det som gir preget fra tørrhumling. Du får ikke infeksjon av å tilsette humle direkte i karet, humle er aseptisk.

Ja ser for meg at mye av lukten kan forsvinne i kok selv om det bare er 2 minutter.
Men det er jo de som sier at tørrhumling kan være en mulig kilde til infeksjon. Ikke vet jeg. Måtte hatt skikkelig lab utstyr for å finne ut sånt.

Har lest litt rundt omkring på nettet og det ser ut til at det er liten risk med tørrhumling. Men uansett så har jeg problemer med en type øl jeg lager som tørrhumles der flaskene sakte skummer over. Dette har skjedd på 4 forskjellige batcher . Tiden det tar før skummingen begynner varierer, men de fleste ganske kjapt etter karbonering. En brukte 6 mnd før den begynte.
Jeg har laget en annen type øl med tørrhumling 2 ganger uten at det skummer. Og hvis den holder seg slik så er det bare den ene typen øl jeg plages med. Så det trenger ikke nødvendigvis være humla, men ett eller annet i forbindelse med tørrhumlingen som har skylden.
Jeg mener selv at jeg er nøye med renholdet. Måler opp humlen og fryser den minst en uke før den haes oppi ølet. Frysing hjelper visst ikke leste jeg. Pelletsen er for tørr slik at det ikke danner seg iskrystaller som kan ødelegge bakterier og andre uhumskheter.

En annen tanke som har slått meg er om tørrhumling tydeligjør infeksjoner. At det at det skummer over er et resultat av at infeksjonen blir tydeligere på det ølet som tørrhumles.
Hvorfor det skulle skje vet jeg ikke, men som en kuriositet så har jeg målt SG på de fleste øl jeg har etter noen uker/måneder etter flasking. Og de aller fleste har 4 til 7 poeng lavere FG (SG) enn de hadde ved flasking.
Tegn på infeksjon vil vel de fleste mene, men ølet er fremdeles godt etter min mening, Ingen tegn på at det er blitt surere eller bitrere.
Alle har gjæret ned så langt som forventet før flasking.
Her blir det mye spekulering gitt. Sånn går det når man drikker aaltfor mye kaffe på bryggekvelden og våkner midt på natta klar som ett egg.

Det høres ut som den typen infeksjon jeg har slitt mye med, og i så fall har det nok ikke noe med tørrhumlingen å gjøre. Men om det er en infeksjon, vil du kjenne det på smaken, som blir gradvis dårligere, selv om ølet ikke blir egentlig udrikkelig.

En mulighet er at du får med deg mye humlepartikler (og kanskje litt ekstra mye gjær?) over i flaskene. Det vil kunne utløse skumdannelse, tror jeg. Det virker rart om du skulle få infeksjon bare i akkurat de ølene.

Sannelig om jeg vet. Vurderer å bruke gelatin på neste batch. Se om den vil dra med seg det meste av partikler til bunnen av karet.
Kanskje brygge en versjon uten tørrhumling ?

Det stemmer vel det. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å lagre den så lenge, men tiden går fort .

Det stemmer vel det. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å lagre den så lenge, men tiden går fort .

Endring i SG kan være pga dette:
  • Dry hopping reintroduces diastatic enzymes, specifically Maltase back to the beer that are able to continue conversion and breaking down of any remaining long chains making a more fermentable beer

Tilbake
Topp