kølsch på ekstrakt?

Har lyst til å brygge en Kølsch på ekstrakt og steeping, men finner ikke noen gode oppskrifter for ekstrakt.
Jeg vet liksom ikke helt hvilke korn typer jeg kan bruke i en Kølsch som egner seg til steeping, og hvor mye som bør brukes.

En annen ting jeg lurer på er når man setter opp en oppskrift i beercalc.dk og man f.eks. skal bruke 10%
av en korntype som skal steepes. Blir det da riktig å justere mengden til man får 10% i programmet?
For utbyttet blir jo ikke 100% fra steepingen ville jeg tro. Litt dårlig forklart.

Men hvis noen har en link til eller har en oppskrift/tips til hva jeg kan bruke så blir jeg veldig takknemmelig.

Mvh
 
Ingen som har noen tips?
Når jeg sier ekstrakt, så mener jeg spraymalt. Vil bruke extra light som base og 10-15% hvete spraymalt, men virker som
at de fleste malt typer som blir brukt i kølsch må meskes. Stemmer dette? eller er det noen som kan steepes for å
få en mer typeriktig øl?
Som jeg har forstått så bør det kanskje ikke brukes så mye heller siden kølsch ikke skal domineres i stor grad av malt.
Er jeg helt på viddene eller har jeg rett?

Mvh
 
Jeg har brygget noe kölch, og det er denne typen jeg vil "spesialisere" meg på.

Den siste oppskriften jeg bukte inneholdt:
250g Munich malt
4,25 Pilsner malt
42g Spalt humle 60min.
1 starter med WLP 029 Kölsch

Værre var det ikke, og smaken er god!
Må til med noen forrandringer, men det begynner å ligne noe.

Jeg ser ikke at brygging meg ekstrakt skal vær enoe problem.
Munich malten kan vel steepes.
Husk at Kölsch er svært lys, halmgul, og du må nok bruke den lyseste LME'en du finner.

Dersom du ikke har beersmith 2, få deg det. Sett opp oppskriften der og den vil hjelpe deg frem :)
 
Takker for svar.
Blir nok å prøve beersmith, har brukt beercalc.dk til nå og har fungert fint. Er nok mer simpelt bygd opp enn beersmith da.
Men i følge beersmith sin hjemmeside så må munich malt meskes.
http://www.beersmith.com/grain-list/
Skal forresten bruke ekstra lys DME.

Kan caramunich eller carapils brukes tro?
 
Aleksander_B skrev:
Jeg har brygget noe Kölsch, og det er denne typen jeg vil "spesialisere" meg på.

Den siste oppskriften jeg bukte inneholdt:
250g Munich malt
4,25 Pilsner malt
42g Spalt humle 60min.
1 starter med WLP 029 Kölsh

Jeg skal brygge nesten samme oppskrift men jeg har den med Vienna  istedetfor.
 
Mikkel skrev:
Takker for svar.
Blir nok å prøve Beersmith, har brukt beercalc.dk til nå og har fungert fint. Er nok mer simpelt bygd opp enn Beersmith da.
Men i følge Beersmith sin hjemmeside så må munich malt meskes.
http://www.Beersmith.com/grain-list/
Skal forresten bruke ekstra lys DME.

Kan caramunich eller carapils brukes tro?

Steeping er "nesten" det samme som mesking, prossessen er bare anderledes.
Dersom du Steeper/Mesker i pose malten i ca 60 min på ca 65 °C er det helt ok.
Dette er ikke noe jeg vet for sikkert, men noe jeg antar.

Caramunich og carapils tror jeg ikke du skal bruke. Disse har gjennomgått samme malting-prosess som caramelmaltene, og gir noe farge.
Da kölsch skal være svært lys ville jeg ikke bruke dette.
 
Ok, så da blir det en minimesk jeg må foreta.
Hva er forskjellen mellom munich og vienna?
Og hvor mye bør jeg bruke av disse for at det skal få noe utslag på et 20 liters brygg?
Siden disse ikke er spesialmalt så må jeg vel bruke en god mengde?
Var den oppskriften din for 20 liter?

Mvh
 
Der må jeg melde meg noe ut.
Jeg har ikke brygget nok til å kunne vite smaksforskjellen mellom vienna og munich.
Min oppskrift var for 20 liter. Men, neste gang skal jeg bruke mer humle.
Det må legges til at jeg er ikke helt fornøyd med den oppskriften jeg brukte.
Neste gang bruker jeg også litt dextrine-malt for å få litt mer kropp på ølet.

Men det blir en minimesk, so to speak.
 
Hvor mye dextrine malt tenker du å bruke? 250-300 gram?
Denne trenger kun å steepes i følge beersmith sin liste og var en av de jeg
lurte på om kunne brukes. Ikke at det er dødsviktig for meg å steepe, men ville tro at
spesialmalt gjør mer for kropp og smak på et ekstrakt brygg.

Når det gjelder humle, tenker du å tilsette mer mot slutten av koking, eller mer bitterhumle?

Mvh
 
Av hva Mike hos Lervig fortalte meg, så bør man ikke bruke mer enn 5%.
Så jeg ligger som regel på 4,5-5% av totale grainbill.

Dextrin kan steepes, men dersom du skal minimeske med vienna/munich hiver du dextrinen i samme pose.
Dersom du bruker slike da. (Hvordan steeper du?)

Når det kommer til humlen vil jeg neste gang bruke minst 45g som bitter.
Mulig jeg bruker noe spalt eller mittlefruh på 15 min. Må sette sammen ny oppskrift snart.
Må også få tak i Kölsch fra Tyskland, da jeg begynner å glemme hvordan orginalproduktet smaker. (Da jeg smaker på så mye annet for tiden)
 
Da holder jeg det på maks 5%, han Mike på Lervig stoler jeg på. Liker i allefall produktene han står bak.  :)
Tror jeg vil kun prøve å steepe dextrine denne gangen for å se hvordan det blir.
Så blander jeg litt dextrine og munich/vienna neste gang.
Skal også bruke litt hvete spraymalt, siden jeg leser at en del bryggerier bruker opp i mot 15-20% i sine versjoner.

De gangene jeg har steepet eller minimesket så har jeg rett og slett brukt humleposer siden det var
det som var tilgjengelig på det tidspunktet. Men fungerte fint det.

Skal prøve å sette sammen en oppskrift å legge han ut her.

Mvh
 
Da har jeg laget et utkast på en kølsch oppskrift på ekstrakt.
Kom gjerne med meninger/innvendinger:

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1047
FG: 1010
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 8 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.63

Fermentables
Dry Extra Light Extract       2000 grammes
Dry Wheat Extract         500 grammes
Cara Pils 4 EBC                 120 grammes

Hops
Hallertauer Mittelfruh 4.3% alpha 50 grammes 60 minutes
Hallertauer Mittelfruh 4.3% alpha 17 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: WLP029 German Ale/Kölsch
Fermented at 17-20 degrees C for 14 days.
 
Mikkel skrev:
Da har jeg laget et utkast på en kølsch oppskrift på ekstrakt.
Kom gjerne med meninger/innvendinger:

Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1047
FG: 1010
Alcohol: 4.8 % by vol.
Colour: 8 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 30 IBU
BU/GU: 0.63

Fermentables
Dry Extra Light Extract       2000 grammes
Dry Wheat Extract         500 grammes
Cara Pils 4 EBC                 120 grammes

Hops
Hallertauer Mittelfruh 4.3% alpha 50 grammes 60 minutes
Hallertauer Mittelfruh 4.3% alpha 17 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: WLP029 German Ale/Kölsch
Fermented at 17-20 degrees C for 14 days.

"Easy on the hops!" Ville kanskje ikke lagt meg særlig over 25 IBU på en kølsch. Ellers ville jeg droppet Cara-pils; En kølsch skal være crisp & clean. Carapils kan gi en tykkere kropp, "søtere" opplevelse, og høyere FG. Det kan være utfordrende nok å få ekstrakt-brygg til å gjære ordentlig ut til < 1.010. Sliter du med utgjæring, bytt ut litt maltekstrakt med sukker. Ville prøvd å kjørt gjæringsforløpet på 16 grader; Ihvertfall den første uken. Om det stiger et par grader mot slutten tror jeg dette bare er gunstig, men begynn lavt. Med en gigantisk starter, gjærnæring, og god oksygenering i tillegg er du "in business"!;-)
 
Takker for synspunktene. Hva ville du brukt som steeping/minimash tilsettning i stedetfor cara pils?
Eller holder det med kun spraymalt, eventuelt litt sukker?
Trodde humle tilsettingene mine var ok, det gir 30 IBU som er maks av hva en kølsch skal ha i følge
beercalc.dk sin type liste.
Er det tilsettingen ved 15 minutter du synes er litt "over the top"?
Når det gjelder gjæringstemperatur så har jeg fortsatt ikke noe temperaturkontroll tilgjengelig.
Så jeg må bare håpe det blir kaldt nok i boden min i kjelleren.
Blir kanskje en noe fruktig kølsch?

Mvh
 
Mikkel skrev:
Takker for synspunktene. Hva ville du brukt som steeping/minimash tilsettning i stedetfor cara pils?
Eller holder det med kun spraymalt, eventuelt litt sukker?
Trodde humle tilsettingene mine var ok, det gir 30 IBU som er maks av hva en kølsch skal ha i følge
beercalc.dk sin type liste.
Er det tilsettingen ved 15 minutter du synes er litt "over the top"?
Når det gjelder gjæringstemperatur så har jeg fortsatt ikke noe temperaturkontroll tilgjengelig.
Så jeg må bare håpe det blir kaldt nok i boden min i kjelleren.
Blir kanskje en noe fruktig kølsch?

Mvh

25 IBU er vel mer en personlig preferanse; BJCP-style guidelines foreslår mellom 20 og 30 IBU som du sier. En liten tilsetning på 10 eller 15 min er helt OK, og vanlig praksis.

For litt kompleksitet kan du ta en minimash med 150-200g vienna eller lys munich-malt på 67 grader i 30 min. Du ønsker ikke typiske karamell malter i en kølsch.

Det er ikke alle som har mulighet til å styre temperaturer til punkt og brikke; Jeg ville i ditt tilfelle fokusert på å ihvertfall prøve å holde temperaturen under 20*C. Og tilsette tilstrekkelig gjær.
 
Da lar jeg humlen stå som han er, og så kjører jeg en minimesk med vienna eller munich.
Skal måle tempen i kjelleren for å se hva den ligger på. Blir nok kjøligere der utover høsten uansett, så kan jo
vente litt med å brygge denne til det blir kjøligere.
Takker så mye for hjelpen!

Er forresten denne gjæren vanskelig å få til å gjære ut?

Mvh
 
Ser nå at jeg har IBU PÅ 27,5 på siste brygg. av hva jeg husker når jeg var i Aachen, så er kölsch noe bitrere enn en vanlig pilsner. Dette komme nok av den rene smaken som er fra før. Det som er viktig å huske er at kölsch skal lagres som en lager, dvs kaldt. Noe jeg ikke har gjort enda.
Og selv om WLP029 er en hybrid, er nok kaldere temperaturer å foretrekke (16-18 grader).

Iløpet av sommeren har jeg ikke hatt det tilstrekkelig kaldt på bryggerommet, noe som resulterte i en massiv utgjæring. Rundt 21-22 grader.
Dette har forstyrret smaken en del. Og gjæret "gjæret" ut mer enn forventet.

WLP029 er en buisy bee, som er svært villig. :)
 
Tror jeg må få ordnet meg temp.kontroll snart.
Har kjøleskap stående som skal brukes, bare tiltaket det står på.  ::)

Hvor kaldt bør det lagres egentlig? Kjøleskap temperatur?
Eller mente du at det bør lagres ved 16-18 grader? Trodde det var mer for gjæring.
 
Tilbake
Topp